כן, קדושת המחנה זו לא מילה גסה

הרב אבי שיש לא אהב את המתקפות על הרב הצבאי הראשי, בנושא פעילות ספורטיבית נפרדת לגברים ונשים, ומסביר מדוע גישתו מעוגנת הן בהלכה והן בפקודות הצבא

חדשות כיפה הרב אבי שיש 14/01/19 15:18 ח בשבט התשעט

כן, קדושת המחנה זו לא מילה גסה
לוחמות ולוחמים. תמונת ארכיון, צילום: פלאש 90. הדס פרוש

על רקע המתקפה נגד הרב הצבאי הראשי, הרב תא"ל אייל קרים, שהורה על פעילות ספורטיבית הנפרדת שיזם, מצווה לגבות אותו ולהזכיר את ההלכות בנושא אימון ספורטיבי, אותן מורים הרבנים הצבאיים לחיילי צה"ל הלכה למעשה:

1.    לכתחילה, אין לחייל להשתתף באימון המועבר ע"י מדריכה גם אם לבושה בגדים ארוכים, משום שמקובל שהמדריכות לובשות בגדים הצמודים לגוף (על כך יש להוסיף גם שקיים חשש סביר שהאווירה לא תהיה ראויה בכל מקרה). כאשר לא ניתנת לו האפשרות שלא להשתתף באימון- ימנע מלהסתכל על המדריכה, וידרוש שאת ההדגמות של התרגילים יעשו בנים.

2.    כאשר לבוש המדריכה אינו צנוע- אין להשתתף באימון בכל אופן, ויש להבהיר למפקדים שפקודת השירות המשותף מגבה את זכותו להימנע מכל פעילות שיש מי שמשתתפת בה בלבוש חשוף.

3.    אין להשתתף באימון או משחק משותף שמשתתפים בו חיילים וחיילות הן מצד איסור ההסתכלות והן מצד איסור קלות ראש.

4.    יש להקפיד על הפרדה בין גברים לנשים בחדר הכושר, בהתאם לפקודות המחייבות הקצאת שעות נפרדות לגברים ולנשים, ואין להתאמן בזמן שיש שם גם גברים וגם נשים.

5.    אסור להיכנס לבריכה בשעה שיש שם אפילו אשה אחת שאינה לבושה בצניעות (אפילו המצילה בשעה של גברים).

6.    מדריך כושר הנדרש להעביר אימון לקבוצה של חיילות- אמנם, אפשר בדוחק להעלות סברא רחוקה להקל משום ש'בעבידתיה טריד', כמו בטיפול רפואי, אך מאוד קשה לסמוך עליה למעשה, הן מצד אופי הפעילות והן מצד משך הפעילות.

7.    הוראות אכ"א בנושא הופעה ולבוש ספורט (הק"א 33-05-01) מגדירות שלבוש ספורט בצבא צריך לכלול חולצה בעלת שרוולים, אך אורך השרוולים אינו מוגדר. כמו כן מוגדרת חולצה ללא מחשוף, אך אין התייחסות לחולצה פתוחה או צמודה. ביחס למכנסיים ההגדרה היא שהן צריכות להגיע עד הברך, אך לא קיימת הגבלה למכנסיים צמודות, ואין חיוב לכסות את הברך עצמה.

לאור זאת, לבוש הספורט הצבאי נחשב לבוש חשוף מבחינה הלכתית, ועל חייל לדרוש לפטור אותו מכל פעילות מעורבת שמתבצעת בלבוש כזה. אמנם, פקודת השירות המשותף מחייבת את המפקד לשחרר את החייל רק מפעילות שיש חשש סביר שהלבוש בה חורג מהוראות אכ"א, אך המציאות הרווחת היא שאין עמידה מלאה בפקודה בפעילויות ספורט, והאכיפה מצד המפקדים הינה מוגבלת מאוד.

8.    פעילות בלבוש אזרחי/השתתפות אזרחים בפעילות ספורטיבית צה"לית:
אמנם, קיימות הוראות אכ"א גם בתחום זה (33-05-07), אולם, מלבד החסרונות שקיימים גם בהן, האכיפה בתחום זה כמעט אינה קיימת. לאור זאת, על חייל לדרוש שיפטרו אותו מכל פעילות יחידתית מעורבת, אשר מתקיימת בלבוש אזרחי, כאשר הוא חושש שיגיעו נשים שאינן לבושות בצניעות.
נקודות אלו חשובות בכדי שידעו חיילים וחיילות לכבד זה את זו. הצבא יודע לדאוג לצרכיו של הלוחם מממנת אוכל עד שמירה והקפדת ההלכה. פסיקת ההלכה מדורי דורות מאירה את דרכנו ובמיוד בדור זה. הרב הראשי הצבאי ורבניו ימשיכו לפסוק את ההלכה לכלל חיילי וחיילות צבא הגנה לישראל.
שמירת ההלכה היא המפתח לרוח לחימה ולכבוד הדדי בין כלל הלוחמים והמפקדים.

יסוד קדושת המחנה תלוי בשמירה על צניעות כנאמר בתורה "כי תצא מחנה על אויבך ונשמרת מכל דבר רע". הרמטכ"ל רב אלוף גדי איזינקוט התבטא השבוע ואמר שאין להכניס גופים זרים לצבא. אנו דוחים כל ניסיונות השפעה לרעה מצד גופי הקרן החדשה.

זכינו ובמדינת ישראל יש רבנות צבאית ראשית הנמצאת עם הלוחמים ויודעת את המורכבות ופוסקת את ההלכה, לה ראוי לשמוע!!

הכותב הוא רב קהילת קרית משה ברחובות, רב צבאי במילואים וחבר פורום רבנים במילואים

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן