כל כך קל להציל חיים

לא חילצתי פצוע על הגב בלבנון, גם לא עשיתי החייאה מפה לפה בחוף הים לאדם שטבע. פשוט תרמתי מח עצם לחולה לוקימייה. הדרך הכי קלה בה זכיתי להציל חיים

חדשות כיפה גלעד כהן 19/08/18 13:46 ח באלול התשעח

כל כך קל להציל חיים
אילוסטרציה, צילום: shutterstock

למרות שהמשפט "זו זכות לתת" לפעמים נשמע קלישאתי ולא מציאותי - בעניין של תרומת מח עצם המשפט הזה פשוט מדויק. זכיתי להציל חיים.

יש אנשים שקפצו על רימון בזמן מלחמה כדי להציל חיים, יש כאלו שזינקו אל ים גועש ומשו טובע מן הים. אנחנו, תורמי מח העצם רק נענינו לקריאה. אנחנו הצלנו חיים בדרך הקלה ביותר. 

אני זוכר את שיחת הטלפון מ'עזר מציון' לפני כשנתיים. זו כמו שיחת טלפון חיובית ממקום עבודה אליו התמיינת, או יותר נכון, כמו שיחת טלפון של אראלה ממפעל הפיס שמבשרת לך על זכייה במילון שקלים.

"שלום, גלעד? 
כן.
מדברים מעזר מציון. נמצאת מתאים לתרומת מח עצם לחולה לוקימייה"

באותו רגע אתה מבין שיש בידך זכות מאוד גדולה. זכות להציל חיים של בן אדם. המחשבה שיש כאן, במדינת ישראל אדם שזקוק לך, רק לך - זאת מחשבה שקשה להעביר במילים. 

"מה אני צריך לעשות?
זה פשוט מאוד. תצטרך להגיע לכמה בדיקות כדי למצוא התאמה מלאה ובמידה ותמצא מתאים, מדובר ב-5 שעות שתצטרך להקדיש מזמנך.
אני בפנים"

לתרומה מצילת חיים לחצו כאן

חשוב להבהיר שפעם תהליך תרומת מח ההעצם היה הליך מורכב יותר ממה שקורה היום. פעם זה היה כרוך בהרדמה מלאה ובזריקה כואבת באגן. כיום ההליך פשוט בהרבה. אחרי שעברת בשרשרת החיול בבקו"ם מן הסתם שביקשו ממך להצטרף למאגר. אם לא הצטרפת בשרשרת החיול בבקו"ם, ניתן פשוט לתת דגימת רוק פשוטה באחד מסניפיו של 'עזר מציון'.

במידה ואתה נמצא כבר במאגר, 'עזר מציון' יצרו איתך קשר אם תמצא מתאים לתרומה. אחרי שתמצא מתאים לתרומה ותעבור עוד כמה בדיקות דם פשוטות, תקבל זריקות כארבעה ימים לפני התרומה שיגבירו את כמות מח העצם בדם. 

ביום התרומה עצמה, תתחבר בשתי הידיים למכונות פשוטות שממיינות את הדם ומפרידות את מח העצם מהדם שלך. בקיצור, קצת מבאס לשבת 5 שעות כשאתה לא יכול לגרד את המצח, אבל המחשבה שזה כל מה שנדרש כדי להציל חיים פשוט לא מרפה.

אני זוכר שבבית חולים לידי ישב בחור כבן 35 שתרם גם הוא מח עצם שוחחנו מעט והסתבר שהוא הפך לאבא לתאומים חודשיים לפני התרומה. אני זוכר שזה ריגש אותי עד דמעות ואמרתי לו "אתה קולט שבשנה אחת, החיית שלושה אנשים?" הוא חייך בהתרגשות ואמר לי "ולחשוב שאני חוזר הביתה בריא ושלם, בלי שום איבר חסר? כל כך קל להציל חיים" 

זאת באמת הגדולה של התרומה הזאת. יש אנשים שתורמים כליה ומודעים להשלכות של להיות חסר איבר למשך כל החיים, אצלנו, תורמי מח העצם, זה לתרום בלי להרגיש שתרמת כלל. זו פשוט זכות.

לתרומה מצילת חיים לחצו כאן

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן