כוכבי רצה לשסות את הציבור הישראלי בבג"ץ והפסיד

דחיית הערעור של הרמטכ"ל בפרשת ניב לובטון והדחתו של מפקד בסיס מצ"ח גלעד פרנקן, נועדה מראש לכישלון, החל מהאשמת הש.ג וההתעלמות ממסקנות החקירה הרשמית ועד הבקשה של צה"ל בעצמו מבית המשפט לדון בנושאים האלה

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 15/03/22 12:38 יב באדר ב'

כוכבי רצה לשסות את הציבור הישראלי בבג"ץ והפסיד
כוכבי, טיפס על עץ גבוה מדי, צילום: Tomer Neuberg/Flash90

בג"ץ דחה אתמול את ערעורו של הרמטכ"ל אביב כוכבי על פסיקת בית המשפט המחוזי בתל אביב נגד ביטול הדחת רב סרן גלעד פרנקן, מפקד בסיס משטרה צבאית בבאר שבע, זאת בעקבות פרשת התאבדותו של החייל ניב לובטון לפני כשלוש שנים.

ההתערבות של נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות וחבריה להרכב, השופטים נועם סולברג ואלכס שטיין בהליכים הפיקודיים של מפקדי צה"ל, נתנו את הסימן להסתערות של ארגוני ימין, פוליטיקאים מהימין ועוד צייצנים רבים שממהרים לשלוף מהבטן, בלי לבדוק קודם מה העובדות. אבל כשמדובר בבג"ץ, מעוז השמאל והאקטיביזם השיפוטי, אז למה לחשוב פעמיים לפני שמתניעים את ה-D-9?

אקדים ואומר, שהתגובה הראשונה שלי על פסיקת בג"ץ הייתה זעם. שוב השופטים מרשים לעצמם להתערב בכל תחום שבא להם, והפעם, כשמדובר בהליך פיקודי די שגרתי של הרמטכ"ל זה הביא לי את הסעיף. אבל אחרי שנרגעתי, החלטתי לקרוא את פסק הדין של בית המשפט העליון, והבנתי שהפעם הם צודקים וכוכבי טועה טעות מרה.

לא אלאה אתכם בכל 42 העמודים של פסק הדין, אך אציין מספר עובדות שגרמו לי להבין שהרמטכ"ל היקר עלה על עץ גבוה מאוד, ועכשיו הוא לא מעז לבקש סולם כדי לרדת, ולמעשה לא הותיר ברירה לבית המשפט העליון אלא להתערב. או כמו שאמר השופט סולברג בציטוט מתוך הגמרא בבבא מציעא: "פעמים שאינך רשאי להתעלם".

אם כבר מאשימים את פרנקן, מה עם מפקד יחידת אגוז?

מסקנות ועדת החקירה הרשמית של היחידה לחקירות פנים בצה"ל, ניקתה את פרנקן מכל חשד, אך שנה וחצי לאחר האירוע, נזכר ראש אכ"א דאז, אלוף מוטי אלמוז לזמן אליו את מפקד בסיס מצ"ח באר שבע, שהספיק מאז לקבל קידום לתפקיד אחר ותעודות הצטיינות בכל רמה אפשרית, ולהודיע לו כי הוא עומד בפני הדחה.

"הליך ההדחה של פרנקן נסמך על החלטות לקוניות, כלליות ובלתי מנומקות, מבלי שהובהר מהי ההתנהגות הפסולה המיוחסת לו", ציינו השופטים, כאשר גם אלמוז עצמו לא הצליח לפרט איזה מעשה בדיוק עשה פרנקן שאמור להביא להדחתו מצה"ל.

אחת הטענות שהעלה ראש אכ"א באותם ימים, ושהרמטכ"ל כוכבי גיבה, נגעה לאחריות הפיקודית של פרנקן לחייליו ולכך שצריך להעניש את מי שהאירוע קרה במשמרת שלו. אם כך, אז מדוע לעצור דווקא בפרנקן? למה שאלוף פיקוד דרום, מפקד אכ"א או הרמטכ"ל בעצמו לא ישלמו על זה בכיסאם? כפי ששופטי המחוזי תהו: "האירוע ארע גם ב'משמרת' של מפקדים בכירים ממנו, בכל הדרגים, לרבות גורמים שהיו אחראים באופן רוחבי בצבא לכל נושא איתור, גיוס והפעלה של מקורות במצ"ח". 

ואם כבר מתחילים להעניש מפקדים שבמשמרת שלהם התרחשו אירועים קשים, אז היינו מצפים מכוכבי להעניש בחומרה את מפקד יחידת אגוז על האסון שקרה אצלו לפני חודשיים ולהדיח את מפקד "נצח יהודה" על מותו של עמר אסעד בן ה-80 שהופקר על ידי חיילי הגדוד. מאחר והדבר לא קרה, אז מדוע דווקא במקרה של פרנקן?

צה"ל ביקש מבית המשפט להתערב בהחלטות פיקודיות ערכיות

ארגונים ופוליטיקאים ימניים, מיהרו לתקוף את ההתערבות של השופטים ותהו מאיפה הסמכות לבג"ץ לעסוק בסוגייה ומי בכלל ביקש זאת מהם? אז האמת שצה"ל בכבודו ובעצמו תומך במהלך הזה.

בתום עבודת מטה בין משרדית שנעשתה ב-2009, פורסמה הצעת חוק ממשלתית שמסמיכה את בית המשפט לדון בנושאים שונים, בהם "עניינים פיקודיים ערכיים, החלטות שנוגעות לשיקול הדעת בדרך כלל של המפקדים המאוד בכירים ושל הרמטכ"ל להחליט את מי מקדמים בתפקיד ואיך בונים את ההיררכיה הצבאית והפיקודית". הצעת החוק שיזם חבר הכנסת חיים כץ מהליכוד, אושרה בפברואר 2010 בתמיכת נציג צה"ל שהדגיש כי הצבא מצפה מבית המשפט המחוזי לעסוק בסוגיות הערכיות הנוגעות לכוח האדם שלו.

אז את כל הטענות שיש לכם לגבי התערבות בתי המשפט בהחלטות הפיקודיות של כוכבי, תפנו לצה"ל ולרמטכ"ל. 

כוכבי עשה הכל כדי להאשים את הש.ג

בית המשפט המחוזי ולאחר מכן גם בית המשפט העליון, זיהו שראש אכ"א אלמוז והרמטכ"ל אביב כוכבי, פעלו באימפולסיביות, כשירו את החץ על פרנקן ולאחר מכן סימנו מסביב את המטרה.

השופטים הבינו שיש כאן שימוש בכוח נגד ההוראות המפורשות של צה"ל בעצמו, והכל כדי להאשים את הש.ג, ולא כדי לתקן את הבעיות האמיתיות שעלו מהתחקיר. לכוכבי הוגשו סולמות רבים לרדת מהעץ עליו הוא טיפס, אבל הרמטכ"ל, התבצר בעמדתו וטען שמדובר בפגיעה בפיקודיות של צה"ל, זאת בניסיון להיעזר בדעת הקהל הישראלי, שממילא "מחפש" את בג"ץ בכל פינה, וקיווה שהשופטים יתקפלו. כשהדבר לא קרה והשופטים לא קיבלו את הערעור, התחוור לכוכבי שמי שפגע בפיקודיות בצה"ל, זה הוא בעצמו. ועכשיו כבר מאוחר מדי בשביל לתקן את זה.