חיילות משגיחות כשרות - בשורה היסטורית ומשמחת!

צה"ל הודיע כי יגייס בנות לתפקיד משגיחות כשרות. עו"ד ציפורת שימל, שהקימה את קורס משגיחות הראשון, חושבת שמדובר בבשורה חשובה גם לקידום מעמד האישה וגם להלכה עצמה. דעה

חדשות כיפה עו"ד ציפורת שימל 13/09/18 15:33 ד בתשרי התשעט

חיילות משגיחות כשרות - בשורה היסטורית ומשמחת!
עו"ד ציפורת שימל, צילום: יוסי זליגר

הוראת ראש אכ"א שהתפרסמה הבוקר לפיה יגויסו חיילות ברבנות הראשית לשמש בתפקיד של משגיחות כשרות היא בשורה משמחת, היסטורית ומעודדת לקראת השנה החדשה. מבחינתנו זהו צעד גדול במאמצים האדירים שלנו כתנועת האישה הדתית לקידום מעמד האישה גם בתחומי ההלכה והכשרות.

את התהליך התחלנו עוד ב-2012 בקורס הראשון של הכשרת נשים כמשגיחות כשרות בתנועת אמונה, אך כאשר הגיע שלב בחינות ההסמכה ועל אף תמימות הדעת ההלכתית בנושא נתקלה אמונה בסירוב מצד הרבנות הראשית לאפשר לנשים לגשת לבחינות. מה שאילץ הגשת עתירה לבג"צ. בעקבות העתירה שונו הנהלים ברבנות הראשית וכיום נפתחה בפני נשים האפשרות לגשת לבחינות ההסמכה. 
אגב, בוגרות הקורס הקודם שניגשו בסופו של דבר לבחינות עברו כולן את הבחינה בהצטיינות, אך אז הסתבר שרבני המועצות הדתיות האחראים בפועל על ההשמה בבתי העסק המקומיים לא ששים לקבלן לעבודה ומעדיפים להשאיר את ההגמוניה הגברית שהייתה מנת חלקה של האגפים לכשרויות עד כה. 
דו"ח מבקר המדינה האחרון קבע שבשנה וחצי הסמוכות לפרסום הדו"ח ( 1.15- 6.16) נקלטו כ-178 משגיחי כשרות ל-93 מועצות דתיות ברחבי הארץ אבל אין ביניהם אפילו לא אישה אחת! מבקר המדינה הגדיר מצב זה בו שיעור משגיחות הכשרות הוא פחות מאחוז כ"הדרת נשים".
הביקורת שהושמעה הבוקר בתחקיר גלי צה"ל  ביחס לרבנות הצבאית זהה לזו שנאמרת כאן ביחס לרבנות הראשית. התחקיר חשף כי חרף הנחייה שניתנה בעניין שילובן של נשים בתפקיד לפני כ-4 שנים, היו מי שהעדיפו, ברבנות הצבאית, להתעלם עד היום מהנחיות אלה. 

עיקרון השיוויון בכלל ושיוויון הזדמנויות בעבודה בפרט הם עקרונות המושרשים היטב כמעט בכל תחום תעסוקתי במדינת ישראל, ולכן, טבעי הדבר שבשנת 2018 תוכלנה נשים החפצות בכך לשמש כמשגיחות כשרות.
לשמחתנו, קורס משגיחות כשרות שני, משותף ל"אמונה" ולארגון רבני צהר, הסתיים השנה אף הוא, ו-28 הבוגרות הנלהבות נבחנו בבחינות ההסכמה של הרבנות הראשית ובכוונתן להשתלב בעבודה במסגרת  תחום  הכשרות במדינת ישראל. מדובר בנשים מאמינות, איכותיות, רציניות, בעלות מוטיבציה גבוהה, הדבקות במטרתן. וכשם שהדבר ראוי ונכון בתחום האזרחי כך גם בתחום הצבאי. מעכשיו אפשר ורצוי וכדאי שגם צבא ההגנה לישראל, כחלק מהציבור הרחב במדינת ישראל, יסמוך על הידע וההשגחה המוקפדת של החיילות בבסיסי צה"ל כפי שראוי שיעשה במסעדות, בבתי קפה, ובאולמות שמחה. 
אין ספק כי חיילות שתוכשרנה לכך תעשינה חיל ובתנאי שלא ישימו להן רגל ויפסיקו להמציא תירוצים כדי למנוע את דרכן. בכוחן להוביל אחריהן עוד נשים רבות לעסוק ולהשתלב בתחום זה, השתלבות שתוביל בסופה לשינוי התנהלות השגחת הכשרות בארץ כולה והעלאת רמת שרותי ההשגחה באופן כללי.  

עו"ד צפורת שימל היא יועצת משפטית ויוזמת קורס משגיחות כשרות בתנועת "אמונה" – תנועת האישה הדתית.

קורס משגיחות כשרות נוסף ייפתח מיד לאחר החגים. לפרטים ניתן לפנות לפייסבוק של תנועת אמונה