חוק הגיור והקרב בין מתן כהנא למפלגת הציונות הדתית

ככל שחוק הגיור מתקדם, המלחמה בין שר הדתות מתן כהנא למפלגת הציונות הדתית מסלימה | אבל מאחורי ההתנגדות העזה נמצאים בעיקר פערי סגנון, והפגישות של הרב דרוקמן עם שני הצדדים רק מטשטשות את הפער

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 27/02/22 18:23 כו באדר א'

חוק הגיור והקרב בין מתן כהנא למפלגת הציונות הדתית
מתן כהנא, צילום: David Cohen/Flash90

ראיון שהעניקו חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' והרב דרוקמן למתי טוכפלד ופורסם בסוף השבוע עורר התרגשות בקרב גורמים בכירים במפלגת ימינה, לראשונה, הרב דרוקמן אומר בקולו, "חוק הגיור הוא חוק חשוב", שמחה וששון, 'ניצחון בקרב התודעתי' על ליבו של הרב דרוקמן. אבל רגע אחרי, מגיעה גם ההסתייגות.

בהמשך נשאל הרב דרוקמן אם היה חבר כנסת, האם היה מצביע בעד החוק, שם התשובה ברורה לא פחות, "לא אצביע בעד אם הרבנות הראשית מתנגדת לזה". ופה אולי נמצאת נקודת המחלוקת בין מפלגת הציונות הדתית לשר הדתות מתן כהנא. הרי גם במפלגה הסרוגה מבינים את הבעייתיות הקשה במצב הקיים, בשיחות סגורות מודים חברי כנסת במפלגה כי מצב הגיורים בארץ חייב להשתנות, ושגיור של רבני ערים הוא אופציה לא רעה בכלל.

"איך הוא מעז לצאת נגד מכתבים שהם שולחים לו?"

הפער שהשתקף היטב בשתי התשובות שנתן הרב דרוקמן, הוא בהליכה ראש בראש מול הרבנות. אחד מחברי הכנסת הסרוגים במשכן הכנסת סיפר לי פעם שהוא אמנם לא אוכל היום במסעדות בכשרות צוהר אבל רק בגלל שהן לא מעוגנות עדיין בחוק, ההלכה והממלכתיות התאחדו אצל חלקים נרחבים במגזר, ומי שנגד ממסד הרבנות מוחרם, גם אם המוסד עצמו רקוב לחלוטין.

גורם בציונות הדתית אמר לי לאחרונה על כהנא שהנקודה שהכי קשה לו בקרבות מתווה הגיור היא ההתנצחות של כהנא ברבנים הראשיים, "איך הוא מעז לצאת נגד מכתבים שהם שולחים לו?", גם הציבור, מתקשה להבין את הסעיפים הקטנים של חוק הגיור ונותר נבוך למול ההסכמה החלקית של הרב דרוקמן, אבל האמת היא, עם כמה שהיא כואבת, שאין אמצע, שנים ארוכות הוכיחו שיהיה קשה מאוד לשנות את מוסד הרבנות בלי חוקים שנוחתים לה "על הראש". זאת הסיבה בין היתר שכהנא מקבל תמיכה בעיקר מרבני צוהר וסביבותיהם, כאלה שהובילו מהלכים כמו פתיחת מערך הכשרות של צוהר עד שקיבל הכרה.

בינתיים בציונות הדתית ימשיכו לאגף אופוזיציונית את החוק, אבל האמת שהוויכוח הוא יותר על הסגנון מהמהות, הכרה חוצת מפלגות וזרמים בציונות הדתית בבעיית הגיור יכולה גם לייתר את החשש העצום מהשינויים של יוליה מלינובסקי, ושיתוף פעולה כמו שהיה בין רוטמן לשקד בחוק האזרחות, אולי אפילו בישיבה משותפת של סמוטריץ' וכהנא אצל הרב דרוקמן יכול לנקות הרבה פייק ולעשות הרבה טוב.