הקול קול הימין החדש, הידיים ידי המפד"ל

התומכים שנשארו במפלגה הקודמת, הטענות לדיל לאחר הבחירות, והחיזורים אחר הרבנים. מדוע בנט ושקד ממשיכים להתנהל כאילו מעולם לא עזבו את הבית היהודי? ומדוע אי אפשר להאשים רק אותם בריסוק הציונות הדתית?

חדשות כיפה משה ויסטוך 04/01/19 07:23 כז בטבת התשעט

הקול קול הימין החדש, הידיים ידי המפד"ל
רצו להתנתק מהרבנים אך לא מפסיקים לחזר אחריהם. חברי הימין החדש, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

1. כשאריאל שרון עזב את הליכוד לטובת הקמת קדימה, שלפו החברים ממצודת זאב את הסכינים. כששמעון פרס נטש את מפלגת העבודה וחבר ליריבו הפוליטי, גם ממשיכי דרכה של מפא"י צחצחו חרבות. ככה זה כשאתה מרגיש שיורקים עליך, אתה מחזיר. אלא אם קוראים לך הבית היהודי ואז אתה מצליח בדרך מפולפלת לטעון בתוקף שבסך הכל מדובר בגשם.

"מפלגת הבית היהודי מודה לנפתלי בנט ואיילת שקד על 5 שנים של עשייה גדולה למען עם ישראל. אנו מאמינים שעוד נכונו להם גדולות ונצורות בהובלת מחנה הימין".

באלו המילים בחר מנכ"ל הבית היהודי, ניר אורבך, להגיב על הנטישה שחווה עם חבריו. אתם שמעתם פעם על אישה שגילתה זה הרגע שנבגדה על ידי בעלה אומרת שהיא מודה לו על השנים היפות שלהם יחד? יצא לכם להכיר בעלים של חברה גדולה, מיד לאחר שהמנכ"ל שלו הכריז בשידור חי שהוא מקים חברה מתחרה, אומר שהוא בטוח שעוד נכונו לו גדולות ונצורות?

גם בצלאל סמוטריץ, שידוע בלשונו החדה ובציוציו הרהוטים בעלי המסרים הנוקבים, בחר להגיב למהלך במילים עדינות משהו. "הציונות הדתית היא תנועה חיה ובועטת עם מסורת איתנה ארוכה ומפוארת", הוא פתח בניתוח הציבור שהרגע התבשר ששניים מבכיריו החליטו להמשיך הלאה, וכשהייתי בטוח שהנה תבוא הביקורת החריפה הוא הוסיף כי הוא "מאחל לשרים בנט ושקד הצלחה רבה בדרכם החדשה ומקווה שצעד זה יחזק את גוש הימין". 

אבל זה לא הכול. מספר ימים לאחר הפרישה הגדולה של שקד ובנט, קרא ח"כ מוטי יוגב לפטר אותם ממשרדיהם שכן הם נבחרו כנציגי הבית היהודי. "הדרישה הזו היא לא אחראית... איננו עוסקים בנקמות. יש לנו אחריות ממלכתית וחשוב שתהיה המשכיות לעבודת השרים במשרדים עד לבחירות. אני מציע לחבר הכנסת יוגב להתרכז באיחוד השורות בתוך הציונות הדתית ולא בנפתלי בנט ואיילת שקד".

כשראיתי את ההודעה הזו לתקשורת שפשתי עיניים מספר פעמים לפני שהאמנתי שמי שעומד מאחוריה זה סגן שר הביטחון, הרב אלי בן דהן. כן כן. כך הוא בחר להגן על חבריו לשעבר, כאילו לא הותירו אותו להתבוסס במפלגה שנכון לסקרים האחרונים ספק אם תעבור את אחוז החסימה. כי כאלה הם נבחרי הציבור הקלאסיים של הציונות הדתית. אחראיים וממלכתיים, לפעמים עד כאב.

למרות העזיבה הדרמטית החיוכים נשארו. תמונת ארכון: סלומינסקי שקד ואורבך

למרות העזיבה הדרמטית החיוכים נשארו. תמונת ארכון: סלומינסקי שקד ואורבךצילום: פלאש 90. אבי דישי

2. בניגוד לעמדת מרבית בכירי הבית היהודי, השטח בער הרבה יותר וממש זעם על המהלך של שר החינוך ושרת המשפטים. "הם גנבו את המפלגה", אמר אחד מחברי המרכז בכינוס מיוחד של אנשי המפלגה בתחילת השבוע. גם רבנים רבים הביעו, בכנס סיום הש"ס של אגוד ישיבות ההסדר, את כעסם. חלקם אף איימו כי אם נפתלי בנט ינאם באירוע הם יעזבו את האולם. אחד הרבנים אמר ל'כיפה' על יו"ר הבית היהודי לשעבר והימין החדש בהווה כי הוא "בגד בציונות הדתית ורבניה שנתנו בו אמון, והעדיף עבור שיקול של מנדטים לרסק את מפלגת הבית היהודי".

מעבר לדברים הקשים על הפורשים. חיצים רבים מופנים גם כלפי פנים. לא מעט מחברי המפלגה טוענים כי בנט אמנם הגיש מכתב רשמי שבו הודיע על סיום חברותו בבית היהודי, אך בפועל הוא לא באמת עזב והעניינים ממשיכים להתנהל בצלמו ובדמותו.

החשודים המיידיים, על פי חלק מחברי המרכז, הם שניים מאלה שצוטטו בתחילת הטור - אורבך ובן דהן. אותם ניתן כביכול "לסמן" בקלות ובכל זאת, כל עוד הם מחזיקים בתפקידים רשמיים במפלגה, חזקה כי הם גם יפעלו לטובתה.

הבעיה של אנשי הבית היהודי הם אותם חברי מרכז שנשארו תומכי בנט וחברי מפלגה כאחד. מזכיר קצת את הפייגלינים  שהואשמו בזמנו כי הם משפיעים על רשימת הליכוד לכנסת, אך בפועל מצביעים למפלגה אחרת. חשש דומה מלווה חלקים נרחבים בבית היהודי. שאותם תומכי שקד ובנט, ינסו לעצב על רשימת המפלגה בעוד שבפועל ביום הבוחר הם ישלשלו צל"ש  - הימין החדש בקלפי. ומדוע כל כך חשוב להם להשפיע על זהות הרשימה הסרוגה, בעוד הם כנראה יצביעו לליכוד ב'? פה הסיפור מסתבך ומסתעף עוד יותר.

חזון סמי רפורמי? סמוטריץ ובנט

שותף לסיבוב על הציונות הדתית? סמוטריץ ובנטצילום: פלאש 90. יונתן זינדל

3. ביום חמישי, יומיים לפני ההודעה הדרמטית שהפתיעה את כל הציבור הדתי לאומי, ביקשו ראשי הימין החדש לשתף בכוונתם את הרב חיים דרוקמן והרב זלמן מלמד. כמה ימים לאחר מכן, הסתבר שלא רק זקני הציונות הדתית לקחו חלק בפגישה, אלא גם עורכי העיתונים בשבע ומקור ראשון ועורך ערוץ 7 (שזה כבר נושא לטור בפני עצמו).

אבל הדבר המדהים ביותר הוא שמי שידעו על המהלך, או לפחות על הכוונה להוציאו אל הפועל, היו אורבך וסמוטריץ שלמרות ששמעו על המפץ הפוליטי הגדול של הציונות הדתית, מילאו פיהם מים ופשוט נתנו לגל הגדול לעבור.

אפשר רק לדמיין כיצד היו מגיבים אותם אורבך, בן דהן וסמוטריץ, אם דבר דומה היה מתרחש במפלגות אחרות. אבל זה אירע אצלם בבית ממש בחצר. תגובתם הנרפית של השלושה למהלך, שמבחינה פוליטית עלול להמית עליהם אסון, והדיווחים על הכוונה ששתי המפלגות יתאחדו לאחר הבחירות, עוררה בקרב רבים בציונות הדתית את התחושה שלא רק בנט ושקד עשו עליהם סיבוב.

עם השמאלי הם הקימו תנועה, שמו של הימין נקשר למפלגתם החדשה. הרב פרץ והרב רונצקי

עם השמאלי הם הקימו תנועה, שמו של הימין נקשר למפלגתם החדשה. הרב פרץ והרב רונצקיצילום: פלאש 90. אביר סולטן

4. כשמפלגת הימין החדש הוקמה, רק לפני פחות משבוע, הבטיחו מייסדיה שבעזרתה הם רק יגדילו את גוש הימין ושאת מרבית קולותיהם הם ישאבו מהליכוד ומהמפלגה המתהווה של בני גנץ. אם כבר ניקח מהבית היהודי קולות, אמרו בסביבתם, אלו יהיו קולותיהם של הדתיים הליברלים שגם כך סמוטריץ הוא לא כוס התה שלהם. על הקולות האבודים של הציונות הדתית, העריכו, יפצו בבית היהודי-האיחוד הלאומי בעזרת קולות החרד"לים שירגישו כעת בנוח לחזור לעגלה הפוליטית הסרוגה.

מעולה! חשבתי לעצמי. באמת נשמע הגיוני. האמת שזה עדיין נשמע הגיוני, אך יש רק בעיה קטנה אחת. בימים האחרונים שקד ובנט חיזרו אחרי רבנים, ועוד רבנים שמרניים, יותר מאשר עשו במהלך שש השנים שלהם בבית היהודי.

זה התחיל עוד עם הפגישה ההיא שבה הם ביקשו "הכשר תורני " לפיצול. המשיך עם הדיווחים על הצעת השריון לרבצ"ר לשעבר, הרב רפי פרץ, שלא בדיוק נמנה עם רבני צהר או בית הלל. ונגמר, נכון לעכשיו, ברצון של שר החינוך להיפגש עם 20 רבנים, ביניהם הרב איתן איזמן, הרב אלי סדן והרב זלמן מלמד.

האמת היא, שגם אם הרבנים שעמם התייעצו היו מטילים וטו על ההתנתקות מהבית היהודי, הם כנראה היו עושים זאת ממילא. הצעה לרב פרץ לא באמת הוגשה. והפגישה עם הרבנים בכלל תוכננה לפני מספר שבועות.

וכאן טמון הפרדוקס. לבנט ושקד לא תהיה בעיה למלא את החצי החילוני במפלגה הלאומית - דתית - חילונית החדשה. אך דווקא לאחר שהשתחררו מהצורך לתת דין וחשבון לרבנים ולזרם החרד"לי, הם, או סביבתם, לפתע משדרים שהם זקוקים לגב תורני מוצק כדי שלמפלגתם באמת יהיה גם חצי דתי.

סופרים קולות

לא יהיו מספיק קולות לבית היהודי?צילום: David Cohen/Flash90

5. רשימת "המי שברך" שקיבלו השבוע בנט ושקד, מצד רבים מאנשי הציונות הדתית, ארוכה יותר משבת חתן של שני נערי בר מצווה. בהרבה מאוד דברים האשימו אותם מאז הפרישה הדרמטית, ובראשן שהם יהיו אחראיים לריסוק הבית היהודי.

המפלגה הנטושה אכן נמצאת, מהרבה בחינות, במצב קשה. אך נדמה שהבעיה הכי גדולה היא שגם לאחר העזיבה הכואבת, במקום לאחד שורות הפירוד רק העמיק והמאבק החרד"ל - ליברל רק החריף. בעוד צד אחד קורא לשריון רבנים כמו הרב רפי פרץ והרב אלי סדן, גורמים אחרים מנסים לדחוף לשריונים רבים לנשים, לצירוף אנשים מסורתיים ולתת מקום לדמויות כמו עופר ברקוביץ.

בימים האחרונים החלו להישמע קולות, אתם לא תאמינו, של פירוד נוסף. יש כאלה שעומדים על סף ייאוש מהמצב במפלגה, והטענות שבנט עדיין שולט בנעשה הובילו למחשבה שאולי כדאי להקים מפלגה חדשה.

חשוב שאותם אנשים ידעו ויבינו שאם המחשבות האלו יבשילו לכדי מעשה, הבית היהודי - האיחוד הלאומי - המפד"ל הישנה לראשונה לא תעבור את אחוז החסימה. וכשהם ירצו למצוא את האשמים בכך, הם לא יוכלו רק להצביע על מטה מפלגת הימין החדש. מה שהם יצטרכו זה גם להביט במראה.