הציונות הדתית זקפי קומתך ואל תתמכי במי שמשתמש בך

איתי אסמן מזדעק על כך שרגע לפני הבחירות כולם מנסים לגייס את הציבור הדתי לאומי ומיד לאחריהן הוא נשכח. בנוסף, הוא בעיקר מפנה את מסריו לציבור הסרוג כדי שיפסיק להתכופף, ידרוש את שמגיע לו ויעריך את עצמו כפי שמעריכים אותו בציבור החילוני

חדשות כיפה איתי אסמן 08/04/19 21:30 ג בניסן התשעט

הציונות הדתית זקפי קומתך ואל תתמכי במי שמשתמש בך
נתניהו ובנט, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

לפני כל מערכת בחירות, ראש מפלגת הליכוד מתראיין בכל ערוצי המגזר הדתי ובעלוני השבת , בפרסומים הוא מציג את "הנבחרת הסרוגה" שלפתע הכיפה של ראשם היא זו שמגדירה אותם ולא היותם חלק ממפלגת שלטון לאומית שם הכיפה לא נספרת .

גם ראשי 'הימין החדש' , שרק לפני מספר חודשים לא יכלו להסתדר עם חלקים בציבור הדתי לאומי בגלל דתיותם, לפתע כותבים אגרות ברכה לציונות הדתית וקריאה לאחדות עם תמונה של שרת המשפטים החילונית, ולא של אדם חובש כיפה במפלגתם.

האסטרטגים שחשבו על הקמפיינים האלו, לא רק שחכמים, אלא שהם מבינים את הדי.אן.איי של הציונות הדתית. כחילוני לשעבר, הרשו לי לתת מבט מבחוץ וסוג של מראה איך הציבור זה נראה.

כלפי החילונים הציבור הדתי לאומי הוא נערץ, הוא אידאליסט, הצבא מעריך מאוד את תלמידי ישיבות ההסדר ומוכן לתת להם שירות מקוצר, כי הוא יודע שהוא יקבל חיילים מלאי מוטיבציה, לאחרונה אף יוזמים פתיחת תפקידים לחיילות דתיות בגלל איכותן של בנות הציונות הדתית. לא מזמן הייתי במילואים באיו"ש והחבר'ה החילוניים אמרו לי שהם מוכנים לחזור בתשובה כדי להתחתן עם בחורה דתיה, בגלל הצניעות והרמה. ההפקרות התל-אביבית כבר לא מושכת אותן. גם באקדמיה הציונות הדתית פורחת, בהיי טק ועוד. תנועות הנוער מלאות באידאלים של חסד וארץ ישראל, עולם המכינות הישיבות הולך וגדל, ההתיישבות ביהודה ושומרון גדלה מיום ליום, אין מקום להכניס משפחות חדשות לישובים. ועוד הרבה דברים טובים.

למה אני כותב את כל הדברים הפשוטים האלו? משום שהם נשכחים לפעמים. 

ברגע שהציבור הדתי לאומי רואה חילוני בתפקיד בכיר הוא מתחיל לשכוח את עצמו, לכופף את עמוד השדרה שלו, העיניים שלו נוצצות, הוא מרצה את אותו חילוני, ויש אף מהדרים לרקוד "מה יפית ומה נעמת", אין מאושר יותר מדתי, שחילוני אומר לו 'כל הכבוד לך, הלוואי כל הדתיים היו כמוך". הוא מתחיל להביט על עצמו דרך העיניים של אותו חילוני, בטענות של "קירוב לבבות" ו"קידוש השם".

יש כמה בעיות עם התפיסה השגויה הזאת. אחת מהן, היא איבוד הזהות הדתית לאומית, שבסופו של דבר מביאה לחנופה ושכחת ה"אני". ראיתי זאת הרבה בשנות חיי, גם בצבא, שגורמי דת התקפלו בפני קצינים חילונים ופגעו בזכויות הדתיים בגלל ש"גדול השלום". גם במערכת הפוליטית, כאשר ראשי ישיבות פנו לחברי כנסת דתיים (או חילוני מחמד) לבקשת סיוע, הפוליטיקאים אמרו שאי אפשר לסייע בענייני הדת לדתיים כי המפלגה היא "כלל ישראלית" והדתיים, כידוע, רגילים לוותר על הצרכים שלהם למען כלל ישראל (אני מקווה שאותם רבנים יזכרו מי התעלם מהם ופתאום רוצה לחדש את הקשר).

כל מערכת בחירות מחדש הציונות הדתית, מצביעה לחילונים כדי שיאהבו ויעריכו אותה ואז יהיה "קידוש השם", שוכחת את עצמה ואז בוכה ארבע שנים שאין לה למי לפנות. ראשי המפלגות מכירים את 'תסמונת האידיאליזם' הזו ואליה הם פונים, "אנחנו רוצים את הקולות שלכם אבל לא את האידאולוגיה" ראשי המפלגות אומרים בסתר ליבם. 'אחדות בין דתיים לחילונים' זה דף המסרים, אבל בפועל, הכוונה המעשית לוותר על ערכי הדתיים, 'שניים אוחזים בטלית, הדתיים יוותרו' , כדי שחלילה אף חילוני לא ירגיש פירור כפייה ואז יהיה חילול השם, חלילה.

דמוקרטיה אמיתית עובדת על כך שכל ציבור מייצג את ערכיו ואותם הוא מביא לקלפי, כך כלל ישראל בנוי, כשכל אחד מביא את ציביונו. כך מצביעים החרדים וכך מצביעים החילונים. וזה היופי האמיתי, כשכל הצבעים בולטים ומביאים את אורם והגוון המיוחד שלהם. אחידות היא לחיות בשלום עם כולם בלי לטשטש זהויות.

גם חברי כנסת דתיים בממשלה חילונית עלולים לסבול מהתסמונת הקשה הזו וכאשר הם בממשלה הם עלולים להכנע לתכתיבים נגד הדת ולהשאיר את אלוהים בבית הכנסת (כפי שמצוי בצבא, שהקצין הדתי בשם הממלכתיות פוגע בחיילים הדתיים יותר מהקצין החילוני), לשם כך הציבור הדתי צריך לחזקם ולהזכיר להם את הערכים השורשיים של הציונות הדתית, אלו שמקדמים את המפעל הציוני ותחיית החול והקודש.

כחילוני לשעבר אני פונה אל הציונות הדתית, זקפי קומתך! כך נראית אחדות אמיתית, החילונים יאהבו אתכם כשאתם עם עמוד שדרה, כך יעריכו אתכם באמת.

הכותב הוא איש תקשורת

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן