בחירות 2022

פרשנות המפסידים הגדולים מהחיבור של אייזנקוט וגנץ

אחרי שגנץ התחבר עם סער, הוא גילה בתוך שלושה שבועות שמהחיבור לא יגיעו מנדטים והסקרים שוב התקרבו לחד ספרתי, אז הוא רץ לחפש לו חיבור אחר | איילת שקד תתקשה להסביר מה ההבדל העקרוני בין המפלגות

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 14/08/22 18:40 יז באב התשפב

המפסידים הגדולים מהחיבור של אייזנקוט וגנץ
סער וגנץ אחרי האיחוד, צילום: אלעד מלכה

הבחירות לכנסת ה-25 מתאפיינות בחיבורי אין ברירה, החל מחיבור תקווה חדשה עם כחול לבן, דרך הקמת הרוח הציונית של שקד והנדל ועד לחיבור שיגיע בסופו של דבר בין סמוטריץ' לבן גביר. אבל האמת היא, שהרבה פעמים הציבור לא רוצה את החיבורים, והציון בקלפי הוא בלתי מספיק. 

אחרי שגנץ התחבר עם סער, הוא גילה בתוך שלושה שבועות שמהחיבור לא יגיעו מנדטים והסקרים שוב התקרבו לחד ספרתי, אז הוא רץ לחפש לו חיבור אחר. אגב, מי שכן הרוויח, הוא דווקא סער, שהצליח למכור את הלוקש ללפיד, וככה במקום שהוא ימשיך להתנדנד על אחוז החסימה, הוא קיבל מקום ריאלי בכנסת הבאה, יחד עם החברים יפעת שאשא ביטון וזאב אלקין. 

קשה לראות את גנץ מזנק לגבהים עם החיבור החדש, והשם הצולע והחדש המחנה הממלכתי לא בטוח יעזור לו לקבל יותר מעשרה מנדטים, בנוסף, המפסידים הראשונים מהחיבור החדש הם דווקא חברי הכנסת שנשכבו על הגדר בעבורו ובעשירייה הראשונה יאלצו להיאבק על מקומות 4,6,8,10. גנץ למעשה בועט את הח"כים שלו החוצה, כאשר די ברור שאם היו מתקיימים פריימריז, הם היו מקבלים מקומות גבוהים יותר מהשרים האפרוריים. 

הרמטכ"ל לשעבר גדי אייזנקוט

הרמטכ"ל לשעבר גדי אייזנקוט צילום: Isaac Harari/Flash90

מכה לאיילת שקד

מי שעוד יוצאת חבולה מאוד מהחיבור היא שרת הפנים איילת שקד שתלך ותתקשה להסביר מה בעצם ההבדל בין המפלגה הממלכתית הרוח הציונית לבין המפלגה הממלכתית המחנה הממלכתי, בטח לאור העובדה שמתן כהנא העדיף את מקום 9 ברשימה החדשה, רק לא להיות מספר 3 של איילת שקד, מה זה אומר על הסיכויים שהוא נותן לראש מפלגתו הקודמת לעבור את אחוז החסימה?

בנוסף, חלק ממצביעי ימינה ילכו עם כהנא, אותו הם מזהים כממשיך של בנט, מפלגת שני רמטכ"לים מתאימה לימין הרך, שקד מצידה העניקה מחווה לעורק וכהנא לא יצטרך להתפטר מהכנסת כדי לרוץ עם גנץ, שקד תחתום לו על פיצול מימינה.

ככל שהטרנד מחמיר, צריך לומר בקול ברור יותר, חיבורים בשביל כיסא פוליטי הם דבר נורא. גנץ וסער עשו סלט מכל מה שכונה בעבר אידיאולוגיה במטרה לשמור על כוח פוליטי, סער שהיה איש ימין ישב עם איש שמאל מדיני כמו אייזנקוט, ומתן כהנא שלא היסס לתקוף את גנץ משתוקק היום להכתיר אותו לראש ממשלה, גנץ ואייזנקוט טוענים שהם רוצים ממשלת אחדות, אבל מחרימים את הליכוד. אם לרעיון שלכם אין קונים תפרשו מהפוליטיקה, אל תמירו אותו בשביל כיסא.