הילד בצהרון – ואתם רגועים?

מחקרים בתחום החינוך מעידים כי לתקופת הגיל הרך יש משמעות רבה לעתיד הילד שלנו. אם הילד שלנו נחשף לדמות הרסנית בגיל כה קטן, אנחנו ההורים נשלם בסוף את המחיר על כך

חדשות כיפה יערה שילה 22/10/18 19:12 יג בחשון התשעט

הילד בצהרון – ואתם רגועים?
אילוסטרציה, צילום: shutterstock

צילום שהעלתה בשבוע שעבר לאינסטגרם, סייעת בצהרון, ועליו כתבה "פיתחתי כלפי הילד הזה שנאה גדולה", צריך להדיר שינה מעיני כל הורה שהבן או הבת שלו שוהים במעון, בגן  או בצהרון.  
כל מי שמכיר מחקרים בתחום החינוך לגיל הרך, מודע למשמעויות לעתיד של ילד קטן שנחשף לדמות מבוגרת הרסנית כזו, את המחיר הוא והוריו עלולים לשלם  בריבית דריבית בשנים הבאות. 

אחרי הכעס הגדול, כדאי מאוד שהמקרה יוצא הדופן הזה יציב מראה גדולה בפני החברה הישראלית בכל הנוגע להכשרות אנשי צוות במסגרות לגיל הרך. 

כיום בשביל לעבוד כסייע/ת בצהרון, מספיקה הנכונות של העובד/ת להשלים עם השכר המינימלי. 
עם אפס כישורים ואפס הכשרה, היום כל אחד ואחת יכולים להתקבל לעבודה, אמנם  מגברים יקפידו לבקש תעודה יושר מהמשטרה ואישור על העדר עבירות מין  אך נשים צריכות רק 12 שנות לימוד.  
החינוך לגיל הרך מקובע בתודעה של משרדי הממשלה עדיין כמענה לצורך אחד בלבד, והוא לאפשר לאימהות לצאת לשוק העבודה. לא חינוך, לא הכלה, לא תודעה – רק בייביסיטר. מבחינת המדינה לו ניתן היה להקפיא את התינוקות בשעות העבודה  ולקבל אותם אחר כך היה נחסך כאב הראש והיחס של הממשלה כלפי העובדים בתחום – בהתאם לכך. 

בצהרונים. המצב קשה יותר,  העובדים שמוכנים להגיע לשעתיים עבודה מידי יום, הם מועטים וחסרי הכשרה מספקת לתפקיד ולתחום. סייעות רבות עושות זאת כהשלמת הכנסה לדמי הביטוח הלאומי הקיימים, לעיתים מתוך אילוצים ולרוב לא כבחירה מרצון בחינוך לגיל הרך כמקצוע.

כל המחקרים מלמדים כי התנהגות הילד נגזרת כתוצאה מתגובת המבוגר. הלך הרוח של המבוגר המשמעותי אותו פוגשים הילדים, קובע את האקלים בחדר. הזמינות הרגשית, ההבנה וההקשבה, מובילות את המבוגר לווסת את רגשות הילדים. מבוגר שמאבד את היכולת הזו, מוביל את הילדים הקטנים לכאוס רגשי.

הכנסת מעבירה השבוע את החוק לפיקוח על המעונות, חוק חשוב מאוד ובמידה רבה חלוצי, אלא שיש בו לאקונה. כל נושא הכשרת העובדות והעובדים בענף לוקה בחסר, מי שעובד בחינוך ילדים מגיל לידה עד שלוש חייב לדעת לנהל ולווסת רגשות, הוא חייב להבין מה ההיבטים הרגשיים בגיל הרך וגם ללמוד על אתיקה מקצועית, על החובה לשמור על פרטיות הילדים ועוד, כרגע אין כל פיתרון לנושא ההכשרות.

הצילום המזעזע חייב לעורר את ההורים לתבוע מהמדינה לקחת ברצינות את שעות השהיה של ילדם במסגרות. עליה לפעול למצוינות ולמקצועיות בצוותים שמגדלים את הדורות הבאים ולא להתייחס אליהם כבייביסיטר זול שמאפשר לנו לצאת לעבודה ולהשקיט את המצפון.

יערה שילה, היא מייסדת התוכנית להכשרת מנהלות מעון במכללת אפרתה ומראשי הקואליציה לחינוך מלידה -אנו