היכן הבשורה של הציונות הדתית?

ההליכה של הבית היהודי לחזית עם החרדים בנושאי דת ומדינה, משמעה המשך השליטה החרדית ברבנות הראשית וברבנויות הערים, במועצות הדתיות, במינוי הדיינים ובמשרד הדתות. למעשה, מדובר בכניעה מוחלטת ובהתבטלות של הציונות הדתית מול החרדים. דעה

חדשות כיפה תני פרנק 15/04/19 11:11 י בניסן התשעט

היכן הבשורה של הציונות הדתית?
הרבנים הראשיים. עוד מאותו הדבר, צילום: פלאש 90

"שלושים שנים של שלטון חרדי במוסדות הדת הביאו סיאוב וחילול השם למערכת הזאת ויש עוד הרבה מה לתקן."

את המשפט הזה לא אמר נציג של רשימת "כחול-לבן" או מפלגת העבודה, אלא ח"כ בצלאל סמוטריץ'. הוא ציין שיש לשמור על הרבנות כמוסד ממלכתי אבל שבהחלט יש הרבה מה לתקן. אמנם אותו בצלאל התגאה שהוא עקף פעמים רבות את החרדים בסיבוב בנושאי דת ומדינה והשפיע עליהם להתנגד למשל למתווה הכותל ולעבודות תשתית בשבת. אבל גם הוא הודה שיש עוד הרבה מה לתקן ברבנות ובמערכות שירותי הדת.

אך אמירות והצהרות בחירות לחוד ומציאות לחוד. מפלגת איחוד הימין מוכיחה שהיא יותר חרדית מממלכתית בנושאי דת ומדינה. איך אפשר להסביר אחרת את יצירת הגוש הדתי-חרדי עם אריה דרעי, משה גפני ויעקב ליצמן? המשמעות של גוש כזה היא אחת: אימוץ מלא-מלא של העמדה החרדית ביחס למוסדות הדת.

על אף ההצהרות לגבי הרצון בתיק הדתות, הרי ברור שבגוש אחד עם אריה דרעי, הוא זה שיקבל שוב שליטה מלאה במשרד לשירותי דת ובכל הסמכויות הנובעות מכך - על הרבנות הראשית ובתי הדין הרבניים. על מערכת הכשרות והרישום לנישואין. זו השלמה הלכה למעשה עם המדיניות הקיימת שכפי שסמוטריץ' הודה, היא פתח לסיאוב וחילול השם.

ומה יהיה עם הוועדה למינוי דיינים? גוש חרדי עם יעקב ליצמן מבטיח שהשליטה על המינויים תישאר בידי המפלגות החרדיות, כפי שקרה בקדנציה הקודמת. גם אם תיק המשפטים ינחת בבית היהודי כמו בפעם הקודמת, אין ספק שהפעם ראשות הוועדה לא תחזור לסמכות שר המשפטים. סביר שהפעם היא תעבור באופן סופי לסמכותו של השר לשירותי דת מטעם ש"ס.

ומה יהיה על מינויים של רבני ערים? ראשי מועצות דתיות? הרבה תהליכי בחירות לרבני ערים עומדים ומחכים לממשלה החדשה, בייחוד כעת לאחר שהסתיימו הבחירות לרשויות המקומיות. האם בחיפה, תל-אביב, הרצליה וברמת השרון נזכה לראות רב ראשי ציוני? סביר יותר ששושלות לאו ויוסף ימשיכו לשלוט בכיפה בזכות הגוש החרדי בחסות הרב רפי פרץ. הרכבי המועצות הדתיות שיחודשו ימשיכו לשקף את הכוח המוניציפאלי של ש"ס ודגל התורה, תוך דחיקה הציונות הדתית לשוליים, כרגיל.

הרב פרץ וסמוטריץ

דוחקים את הציונות הדתית לשוליים. הרב פרץ וסמוטריץצילום: ללא

יש שיגידו - זו המציאות עם כוח פוליטי מועט. אך האמת היא שאם לכולם ברור שאביגדור ליברמן הולך לקבל כמעט את כל מבוקשו בשל היותו מפלגה עם חמישה מנדטים בקואליציה מסתמנת של 65, מדוע חש הרב פרץ צורך ליישר קו עם המפלגות החרדיות?

מהר מדי מתברר שפניה של איחוד המפלגות שמתבססות על מצביעי הבית היהודי לכניעה ללא תנאי למפלגות החרדיות. התבוסה בקרב על הרבנות הראשית הופכת להיות תבוסה מתמשכת והפקרה של ערכי הציונות הדתית לטובת עוד עשרות שנים של שלטון חרדי בשירותי הדת ובעיצובה של הזהות היהודית של המדינה.

תני פרנק הוא ראש תחום דת ומדינה בתנועת נאמני תורה ועבודה