בפעם הקודמת שחמאס רצח יהודים ביו"ש, זה נגמר במבצע בעזה

בדיוק כפי שאירע לפני ארבע שנים, גם הפעם פיגועי חמאס ביהודה שומרון יובילו לפעולה צבאית דווקא בעזה. ואם נתניהו לא יבין זאת לבד, ציבור הבוחרים יעשה זאת עבורו. והאם, על רקע מותו של יגאל בשן, אומנים ותיקים יכולים להצליח בישראל?

חדשות כיפה משה ויסטוך 14/12/18 07:04 ו בטבת התשעט

בפעם הקודמת שחמאס רצח יהודים ביו"ש, זה נגמר במבצע בעזה
איך זה נגמר בסוף גם הוא יודע. נתניהו, צילום: פלאש 90. מרים אלסטר

1. זה יגמר במבצע בעזה. פשוט כי לנתניהו אין ברירה

מאז יום הלחימה האחרון ברצועת עזה, במהלכו שיגר חמאס קרוב ל-500 רקטות על ישראל, הוא אמנם ריסן את ההפגנות על הגדר, הפסיק את שיגורי בלוני התבערה ולא ירה ולו טיל אחד לדרום, אך בתקופה האחרונה חידש ארגון הטרור העזתי כלי לחימה נוסף מול ישראל - הוצאת פיגועי ירי רצחניים נגד יהודים. בפעם הקודמת זה נגמר במבצע 'צוק איתן'.

בשנת 2014 יצא צה"ל לפעולה צבאית נרחבת ברצועת עזה, אך זרעי הלחימה בחמאס נטמנו בכלל ביהודה ושומרון, לאחר שמחבלי הארגון חטפו ורצחו את שלושת הנערים, אייל יפרח, גל-עד שער ונפתלי פרנקל.

בעקבות האירוע שנצרב בתודעה הישראלית, פתח צה"ל במבצע 'שובו אחים', במסגרתו, מלבד החיפוש אחר הנערים החטופים, פגע הצבא בתשתיות חמאס ביהודה ושומרון. זמן קצר מאוד לאחר מכן, החליטו בחמאס עזה שהם לא יכולים לשתוק על הפגיעה בשלוחה שלהם באיו"ש, והחלו לשגר רקטות ליישובי עוטף עזה ודרום הארץ. מכאן המצב התגלגל מהר מאוד עד לכניסת כוחות יבשתיים גדולים לתחומי הרצועה.

אז מה הקשר להידרדרות מצב הביטחוני ביהודה ושומרון? לא בטוח שיש, אבל כדאי לשים לב למי שהניע את פיגועי הטרור האחרונים והביא לרציחת יהודים בהתיישבות.

השטח ביו"ש החל לבעור בשבועות האחרונים. אם עד לא מזמן אירועי הטרור הסתכמו בפיגועי דקירה ודריסה שהם חמורים בפני עצמם, בתקופה האחרונה נעשתה עליית מדרגה בדמות פיגועי ירי מצד מחבלים שרצחו כבר 5 ישראלים ופצעו נוספים.

לפני כחודשיים רצח מחבל את זיו חג'בי וקים יחזקאל-לבנגרונד בפיגוע הירי באזור התעשייה ברקן. בתחילת השבוע, פצעה חוליית מחבלים שבעה בני אדם בטרמפיאדה של עפרה, ביניהם את עמיחי איש-רן ורעייתו שירה שנפצעה קשה בזמן שהיא בהיריון מתקדם. בנה הפג נולד בהמשך הערב בניתוח חירום, אך כעבור שלושה ימים הוא לא החזיק מעמד, נפטר והובא למנוחת עולמים, לא לפני שקיבל את השם עמיעד ישראל. אתמול, שוב הגיחה חוליית מחבלים, שיש הסוברים במערכת הביטחון כי היא משתייכת לזו שרצחה את התינוק לבית משפחת איש-רן, ובפיגוע ירי נוסף בגבעת אסף רצחה שני חיילים ופצעה עוד שניים.

שלשות הנערים שנרצחו

שלשות הנערים שנרצחוצילום: כיפה

מה שמשותף לכל הפיגועים האלה, זו זהות המבצעים - מחבלים המשתייכים לחמאס ביו"ש. מעבר לכך, לאחר כל פיגוע הקפידו ראשי הארגון בעזה לפרסם תגובות שמברכות על רצח היהודים וקוראות להמשיך ולהסלים את המצב. אז תשאלו שוב, מה הקשר בין האירועים האחרונים ביהודה ושומרון לאפשרות שישראל תפתח בקרוב במבצע גדול בעזה?

התשובה היא פשוטה: ראש הממשלה ושר הביטחון, בנימין נתניהו, לא יוכל להמשיך ולתחזק את תדמית המבוגר האחראי והמחושב, שפעם אחר פעם מסביר לציבור שיש דברים שהוא לא יודע ושהאיפוק והריסון, שהם נר לרגליו, כל כך חיוניים לביטחון המדינה.

לאחר ההפגזות האחרונות על ישראל מצד חמאס וההחלטה ללכת להפסקת אש, הפגינו חלק מתושבי הדרום בטענה שהממשלה הכי ימנית בהיסטוריה של ישראל מפקירה את ביטחונם. חמישה נרצחים ישראלים ביו"ש בתוך מספר שבועות, שלושה מהם רק בשבוע האחרון, זה כבר יותר מדי גם עבור תושבי האזור שלרוב שומרים על איפוק. מהשטח המתנחלי כבר עלו קולות רבים לקיום הפגנות ומחאות נגד נתניהו וממשלתו, בדרישה שיטפלו בטרור שמרים את ראשו מיום ליום.

אם תושבי הדרום ויהודה ושומרון, שמרביתם אנשי ימין שמהווים את הבייס הכל כך חיוני פוליטית של יו"ר הליכוד, ימשיכו להפגין את חוסר שביעות רצונם מהתנהלותו. אם הקולות מבית של שרים וחברי כנסת מתוך מפלגתו ימשיכו להחריף את הקריאות לפגוע בחמאס. אם בנט וליברמן ימשיכו עם החישוקים מימין. ואם לפיד ולגבאי ימשיכו להכות מתחת לחגורה משמאל. לנתניהו לא תהיה ברירה.

האיש שחיבר ספר שלם על איך מנצחים את הטרור ייאלץ, אולי בניגוד לרצונו, להורות לצה"ל לפעול ביד קשה יותר ולהדק את החבל סביב ארגוני הטרור ביו"ש. משם, בדיוק כפי שקרה בקיץ 2014, דווקא הדרך למבצע צבאי בעזה מול חמאס תלך ותתקצר כשאפילו "מגן צפוני" לא יעזור לראש הממשלה. הוא הרי זוכר מה עלה בגורלם של ראשי ממשלות שהמצב הביטחוני החריף בתקופת כהונתם. הוא היה זה שהחליף אותם.

יגאל בשן

יגאל בשןצילום: CC BY-SA-Amir Gilad

2. בישראל לא מעריכים אומנים ותיקים? שטויות

מותו בטרם עת בנסיבות טרגיות של אחד הזמרים האהובים בישראל, יגאל בשן, העלה שוב לדיון את היחס של המדינה והציבור לאומנים ותיקים שפעם כוכבם דרך ובהמשך דעך.

באחד המאמרים בכלי התקשורת נמתח קו ישיר בין הקושי של בשן להמשיך בהצלחה את הקריירה שלו כזמר, לבין החלטתו לשים קץ לחייו. חווה אלברשטיין אמרה בראיון לרדיו 103FM בצער כי "כשמגיעה אופנה מסוימת, מעלימים ז'אנר אחר במכה. נורא קשה להילחם בזה". באחת הכתבות צוטט בשן עצמו, לאחר שקיבל פרס למפעל חיים לפני כשנתיים, כאומר כי "אמן ותיק צריך להמציא את עצמו מחדש כל הזמן".

אין לי מושג מדוע החליט הזמר האהוב שנהניתי כל כך לשמוע את שיריו (ואף זכיתי פעם כילד לצפות בהופעת להקתו 'הופה היי') לעשות מה שעשה. אך לדעתי הניסיון לחבר בין היחס המבזה לכאורה של המדינה והקהל לזמרים "מפעם" למקרים כמו של בשן וגבי שושן, לא מסתדר עם המציאות בשטח.

לא מסכימים? קראו את רשימת האומנים שממשיכים לככב בפלייליסט של תחנות הרדיו השונות ומצליחים פעם אחר פעם למלא הופעות:

שלמה ארצי (69), מתי כספי (69), אהוד בנאי (65), ברי סחרוף (61)  יהודית רביץ (61), ירדנה ארזי (67), גידי גוב (68), אלון אולארצ'יק (68), מרגלית צנעני (69), שלום חנוך (72), אריאל זילבר (75), אביהו מדינה (70) ויהורם גאון (78).

כפי שיש עורכי דין, רופאים, מוסכניקים, פוליטיקאים, אנשי תקשורת, עובדים סוציאליים ומורים בגילים שונים, הרשימה הזאת מלמדת שאומנים ותיקים יכולים להצליח בגדול, גם אם כבר מזמן עברו את גיל הפנסיה.