דעה אפשר גם אחרת: 3 דברים שלמדנו מהממשלה של בנט

בעוד קצת יותר מארבעה חודשים ילכו אזרחי ישראל לקלפי, זאת אחרי ההודעה הדרמטית של בנט ולפיד על פיזור הכנסת. הקדנציה הקצרה תיזכר עבור רבים כמשמעותית במיוחד, החל מהשינוי בתרבות הפוליטית ועד הישיבה עם מפלגות השמאל

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 21/06/22 09:14 כב בסיון התשפב

אפשר גם אחרת: 3 דברים שלמדנו מהממשלה של בנט
בנט, 3 דברים שלמדנו ממך, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בעוד מספר ימים תאשר מליאת הכנסת את הצעת החוק על פיזורה ותכריע כי מדינת ישראל בדרכה לבחירות חמישיות בתוך שלוש שנים בלבד. אז לרגל עזיבתו של בנט את משרד ראש הממשלה, הגיע זמן סיכומים עם שלושה דברים חיוביים שלמדנו מהקדנציה הכי קצרה אי פעם של ראש ממשלה ישראלי.

1. שקרים ופוליטיקה נמוכה הם לא גזירת גורל

ההודעה של נפתלי בנט ויאיר לפיד, טלטלה את כולם. החל מהמערכת הפוליטית, ועד לעיתונאים, כתבי הכנסת ואזרחי מדינת ישראל. הסיבה לכך היא אחת: אף אחד לא ציפה מבנט להעביר את התפקיד ללפיד בצורה חלקה, בטח שלא ככה. 

במשך שנים ארוכות, ובמיוחד ב-12 האחרונות, הורגלנו לפוליטיקה נמוכה, כזאת שמבקשת לאשרר את ההגדרה המילונית שלפיה פוליטיקה שווה לתככים ומזימות. החל מאריאל שרון שצפצף על מתפקדי הליכוד במשאל על ההתנתקות ועד ההשחתה המוסרית והערכית שחווינו עם כניסתם של נשיא מדינה וראש ממשלה לכלא. 

לא היה אדם אחד שחשב שבנט, שהוצג במשך השנה האחרונה בכל כלי תקשורת והרשתות החברתיות כנוכל, רמאי, גנב קולות וסמולן, יעביר בתום הקדנציה שלו ליאיר לפיד את ראשות הממשלה. גם בגלל ה"רזומה" הערכי שהדביקו לו בעקבות הקמת הממשלה והפרת הבטחות הבחירות, אבל גם בגלל מה שכבר ציינתי קודם - הורגלנו להאמין שהאמירה של ראש הממשלה השלישי של ישראל, לוי אשכול לפיה "הבטחתי, אבל לא הבטחתי לקיים", היא גזרת גורל, ומעתה, ובדומה למערכות הבחירות ההולכות ונשנות, עלינו ללמוד לחיות לצד מנהיגים שיהיו מוכנים לשקר, לא להעביר תקציב ואפילו להפיל ממשלה, רק לא לעמוד בהתחייבות שנתנו ולתת את המעון בבלפור לאחרים. 

2. למדנו להסתדר עם מפלגות השמאל בממשלה - לכתחילה 

בנאום שמסר אמש (ב') בנט, הוא סיפר על תובנה ששמע מרחלי פרנקל, אימו של נפתלי, אחד משלושת הנערים שנחטפו ונרצחו ביוני 2014. "שמעתי ממנה שבאותם שלושת השבועות שגורלם לא היה ידוע, נדלק האור וגילינו משהו על עצמנו, על היכולת שלנו לעמוד ביחד ולגלות מי אנחנו באמת. וגם שהדבר התפוגג חזרנו לשגרה והאור התפוגג. בשנה האחרונה נדלק האור וקיבלנו הזדמנות לראות איך ישראלים משמאל ומימין מסוגלים לעבוד ביחד, להניח את המחלוקות ולעבוד ביחד. את הידיעה הזו כבר אי אפשר להשיג לאחור. זה יצרב בתודעה שלנו, אנשים אחים אנחנו".

מיכאלי ובנט במליאה. הישיבה עם השמאל - לכתחילה

מיכאלי ובנט במליאה. הישיבה עם השמאל - לכתחילה צילום: Yonatan Sindel/Flash90

אחרי שנים ממושכות וכואבות מדי, בהן הציבור הישראלי היה משוקע בתבניות דיכוטומיות של ימין ושמאל, הממשלה הזאת השכילה להבין וליצור תבניות חדשות, דגמים משופרים של עבודה משותפת, כי כן, אם במילואים, בוועד הבניין ובעבודה בחברת ההייטק אפשר לעבוד ביחד ממש ולא רק לשרוד אחד לצד השני, אז גם בממשלה זה אפשרי. ולא, זה לא מסר של מדריכים בבני עקיבא, כמו שבחר לציין וללעוג נתניהו, זאת הלכה למעשה אהבת ישראל, גם מחוץ לתחומי בית המדרש, שם, בין כל האנשים שנראים אותו דבר ומחזיקים באותן דעות, זאת ממש לא חוכמה. 

כעת אנחנו יודעים שזה אפשרי, לעבוד ולהתקדם יחד, לא רק בסיסמאות ולא רק כאילוץ פוליטי שנכפה עלינו, אלא לכתחילה, כאידיאל, כהבנה שהמכנה של מגזר "הטוב המשותף", של קבוצות ציוניות שרוצות לקדם את המדינה, הוא גדול יותר ממכנה משותף של חבישת כיפה על הראש ותו לא.

3. קיבלנו שרים ביצועיסטים - אסור לנו לוותר על זה

את הנקודה האחרונה הבנתי משני אנשים שונים עם מכנה משותף אחד - יועז הנדל וחילי טרופר. הראשון, שר התקשורת הנוכחי, הוביל בשנה האחרונה לשורת הישגים: הפרטת דואר ישראל, הרפורמה בסלולרים הכשרים ואי אפשר בלי להזכיר את פריסת הסיבים האופטיים שהוציאה את ישראל מתחתית הרשימה שם הייתה לצד מדינות עולם שלישי.

שר התרבות והספורט זכור בעיקר מהתכנית חדשה והמרגשת בטקס הדלקת המשואות בהר הרצל. טקס ששילב בעלי מוגבלויות, לא היה נאום ראש הממשלה וגם לא נורו זיקוקים גדולים מתוך התחשבות בהלומי הקרב. בנוסף, טרופר העביר מיליוני שקלים לפיתוח תשתיות ספורט בכל הארץ, ונאבק באלימות במגרשים באופן אינטנסיבי.

הנדל בחנות לפלאפונים כשרים בירושלים

הנדל בחנות לפלאפונים כשרים בירושלים צילום: פלאש 90

המשותף לשניהם (ואפשר להזכיר גם את הקדנציה של סמוטריץ' במשרד התחבורה ב-2019/20 שזכורה לחיוב מאוד), הוא שהם אחראים על משרד שאין לו אף זיקה למגזר ממנו הם באים ולמצביעים שלהם, דבר שמותיר אותם בלי לחצים פוליטיים אמיתיים, והופך אותם לביצועיסטים חסרי עכבות. 

הפעלתנות של הצמד שמגיע מנס הרים, הוכיחה מעל לכל ספק שהסטטוס קוו והקיפאון המעשי והתכנוני ששררו כאן בשנים האחרונות (עוד קודם לקורונה ולסבבי הבחירות הבלתי נגמרים), היא תוצר ישיר של הפוליטיקה האגואיסטית ששלטה פה. מדינת ישראל זכתה בשנה האחרונה ליותר ויותר שרים כמו טרופר, הנדל וסמוטריץ', שמקדמים חזון ומפעילים תכניות לשם כך (כמובן שאישור התקציב עזר מאוד). האנשים האלה מוכיחים שאסור לנו לוותר לפוליטיקאים, אסור לנו להפקיר את ניהול המדינה בידי חברי כנסת שרק מחפשים ג'ובים ולא מתכוונים לקדם שום מדיניות שתאיים על יציבות הכיסא שלהם. אסור לנו לעשות זאת, ולו בשביל עתיד ילדינו. 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן