"אם חפצי חיים אנחנו, חייבים לרענן את השורות"

התמונה של חברי הבית היהודי, כולם גברים, יחד עם הרב דרוקמן, מעוררת חשש לגבי פני המפלגה ביום שאחרי בנט ושקד. ד"ר לאה ויזל קוראת לראשי המפלגה לעמוד על הייצוג הנשי, ולנשות המפלגה היא קוראת - בית לא עוזבים, צריך להקים אותו על רגליו

חדשות כיפה ד"ר לאה ויזל 01/01/19 09:28 כד בטבת התשעט

"אם חפצי חיים אנחנו, חייבים לרענן את השורות"
הרבנית ד"ר לאה ויזל, צילום: באדיבות המצולמת

"חכמת נשים בנתה ביתה ואיוולת בידה תהרסנו" , כאז כן עתה. פונה אליכן, חברותי ושותפותיי לבית, לבית היהודי: הישארו בבית ותרמו לבנייתו. חכמת נשים היא שתוביל לשינוי חיובי.

גם אני, כמו כולכן, נדהמתי מהמהלך של בנט ושקד שעד לפני פחות משבוע היו חלק כל כך מרכזי בבית היהודי. הופתעתי אף מהעיתוי והתקשיתי להירדם במוצאי שבת, עת יצאו בהכרזתם הדרמטית. אך דבר אחד ברור לי מהרגע הראשון: אסור להשלים עם מציאות בה ציבור ערכי ומשמעותי כמו הציונות הדתית לא יזכה לייצוג פוליטי ראוי בכנסת. זה עלול לקרות, אם לא שנתאחד לפעולות חיוביות של בניין הבית.

נכון, יש לעמול ביעילות מרבית ובזריזות לבניית רשימה מפוארת ומייצגת. אף אני ראיתי כמוכן את התצלום של הרב דרוקמן שליט"א עם חברי הכנסת המכהנים ומיד הבנתי שבאופן הזה, אין סיכוי.

אם חפצי חיים אנחנו, חייבים לרענן את השורות באופן שימשוך צעירים וותיקים, גברים ונשים, פריפריה ומרכז, חרד"לים ושאינם. רב המשותף על המבדיל. אף לא נעלמה מעיניי העובדה שהתמונה הנ"ל נעדרת ייצוג נשי. אך מה לעשות ששתי הנשים המרכזיות נטשו את הבית והותירו חבורה ללא נשים? זה המצב. אך בטוחני שכולם מבינים שזו רק תוצאה זמנית של העזיבה הפתאומית של איילת ושולי, ויש לדאוג לשריון נשי במקום ריאלי. בעיניי: בשלישיה הפותחת.

אני פונה אליכן לאחר שעברנו כברת דרך משמעותית יחד, בפורום הנשים ובכלל, והבאנו לקדמת הבמה את הצורך בשילוב נשים במרחב הציבורי והפוליטי. זה אתן. זה אתן שהובלתן שינוי דרמטי במישור המוניציפאלי, אתן שהשתלבתן בפעילות במוסדות ובמרכז. אין ספק שפני הבית השתנו בקדנציה האחרונה לבלי הכר מבחינה זו. אסור לתת להישגים האלה לדעוך.

אני מאמינה גדולה בכוח הנשי שבבית היהודי, ומפנה קריאה גם לשותפנו האחרים ולחכי"ם המכהנים: במלוא הערכה לפועלכם החשוב, נא הבינו שחייבים שינוי, שחייבים לפנות את המקומות הראשונים למועמדים חדשים שימשכו בוחרים. בוחרים מכל הגילאים ומכל שכבות האוכלוסייה. ללא הבנה זאת, אנחנו בבעיה.

בית לא עוזבים גם בזמן משבר. בעניין זה אני לגמרי מתחברת לשלי יחימוביץ שפנתה לאזרחים בבקשה שיצביעו אך ורק למפלגות בעלות מצע, בעלות דרך ברורה ומשנה סדורה.

"ציונות –דתית" מיוחדת במקף המחבר בין ה"ציונות" לבין ה"דתית". שני חלקים שלא ניתנים להפרדה, זו משנה סדורה ודרך חיים שלא תמצאו בשום מקום אחר.

אני אצביע לבית היהודי בכל מקרה, אך אני קוראת לכן, חברות יקרות, לפעול יחד להקמת הבית היהודי חזרה על רגליו. "משבר" בלשון העברית מתאר קושי, אך גם מקום של לידה מחדש.

מאמינה בכן וקוראת לכן להישאר, להתבונן ולפעול בתוך הבית. הבית של כולנו.

לאה ויזל היא דוקטור למשפטים, דיקנית סטודנטיות וראש תחום תורני במכללת 'אורות ישראל' באלקנה, וחברת מזכירות הבית היהודי