דו"ח המבקר על מועצת בנימין: "אבי רואה פעל בניגוד עניינים מוסדי"

ממצאי הדו"ח הצביעו על כך שהמועצה הפעילה קריטריונים לתמיכות כספיות בעמותות "המנוגדים לנוהל התמיכות של משרד הפנים" וכי חלק מהתנהלותה "מעלה חשש לעירוב שיקולים זרים של מקבלי ההחלטות". מוא"ז בנימין: "

חדשות כיפה משה ויסטוך 21/11/17 16:01 ג בכסלו התשעח

דו"ח המבקר על מועצת בנימין: "אבי רואה פעל בניגוד עניינים מוסדי"
יו"ר מועצת יש"עאבי רואה, צילום: פלאש 90. יונתן סינדל

אחת מהרשויות המקומיות שדו"ח מבקר המדינה שפורסם היום (שלישי) עסק בהן היא המועצה האזורית מטה בנימין. במשרד המבקר טענו כי בחלק מפעילויות המועצה היו בין היתר ניגוד עניינים ותמיכות כספיות במוסדות שונים בניגוד לנהלים. במועצה טענו מנגד כי הם פועלים בסטנדרטים גבוהים לעל פי חוק וכי דרישות מבקר המדינה אינן ריאליות.

בדו"ח המבקר, השופט לשעבר יוסף שפירא, עלו טענות כלפי המועצה על כך שהיא מתקצבת פעולות של עמותות שלכאורה מנוגדים לנוהל התמיכות של משרד הפנים, כמו למשל עמות רגבים ששמה אמנם לא מוזכר בדו"ח אך ממצאיו התייחסו אליה.

"הקריטריונים שפרסמה המועצה לחלוקת תמיכות למוסדות ציבור", נכתב, "כללו גם כאלה המנוגדים לנוהל התמיכות של משרד הפנים וכללו גם שמירת קרקעות וגאולת קרקעות". עוד נטען כי המועצה יצרה מבחני תמיכה שנועדו להבטיח את ההתקשרות עם עמותות וגופים מסויימים, "נמצא כי לצורך מתן התמיכות קבעה המועצה תנאים רבים וספציפיים כל כך עד שמלכתחילה מעט מאוד גופים יכלו לעמוד בהם".

בהמשך נכתב כי "הקריטריונים 'גופים הפועלים לשמירה על קרקעות' ו'גופים הפועלים לגאולת קרקעות באיו"ש'", העלו חשש "שהם 'נתפרו למידותיהן' של עמותות ספציפיות".

 הדו"ח התייחס גם לתפקודו של ראש המועצה אבי רואה ובמיוחד לעובדה שבתקופת הבדיקה כיהן גם כיו"ר מועצת יש"ע, "ראש המועצה מר אבי רואה שימש בין השנים 2013-2017 גם כיו"ר מועצת יש"ע (הוא פרש מתפקידו במועצת יש"ע לקראת סיום הביקורת). כראש המועצה מטה בנימין פעל בניגוד עניינים מוסדי בכל הנוגע למעורבותו בהענקת התמיכות של המועצה למועצת יש"ע".

לדברי המבקר, "התנהלות המועצה האזורית משמעה כי היא משמשת מעין צינור להעברת כספים מהמדינה לעמותה. העברה 'סיבובית' של חלק ממענקי הממשלה לעמותה מעלה חשש לעירוב שיקולים זרים של מקבלי ההחלטות".

מבקר המדינה

מבקר המדינהצילום: פלאש 90. יונתן זינדל

במועצה האזורית מטה בנימין הגיבו לדברים ואמרו כי "מתוך קריאת העובדות המצוינות בדו"ח המבקר עולה כי מועצה אזורית מטה בנימין הינה רשות מקומית הפועלת בסטנדרטים הגבוהים ביותר של הקפדה על הניהול התקין. ההליכים והפעולות שנסקרו בדו"ח בוצעו לאחר הפעלת שיקול דעת, לוו ואושרו בייעוץ משפטי ומקצועי שוטף, וכן נבחנו בזמן אמת עי" משרד הפנים המכהן כרגולטור של הרשויות. כל ההליכים תועדו בפרוטוקולים ופורסמו בשקיפות מלאה ואושרו ע"י מליאת המועצה. הדברים מביאים למסקנה כי לא בכדי, זוכה המועצה לפרס ניהול תקין מידי שנה ולמעמד "רשות יציבה".

עוד הם ציינו כי המועצה "פועלת עפ"י החוק ובהתאם לתקנות וההנחיות המחייבות את הרשויות המקומיות. מבין אלפי פעולות שהמועצה מבצעת מדי שנה ונבדקו על ידי מבקר המדינה נמצאו פעולות בודדות שלגביהן סבר מבקר המדינה שנעשו בהן טעויות. מדובר בטעויות שרובן טכניות שנעשו בתום לב והמועצה לומדת את הדו"ח והקימה צוות מקצועי לתיקון הליקויים כנדרש בחוק. זאת כחלק מהאני מאמין של המועצה שעליה לפעול ולהתנהל בצורה מקצועית, מתוך יושרה והגינות מקצועית ואישית וכמובן על פי חוק".

במועצה טענו כי הדרישות של המבקר אינן עולות בקנה אחד עם נהלי המשרדים הממשלתיים, "נראה כי בסוגיות מסוימות משרד מבקר המדינה דורש מהמועצה סטנדרט התנהלות שכלל אינו מעוגן בדין ואף לעיתים מנוגד לפרשנות משרד הפנים ולהנחיות משרד המשפטים שהינם הרגולטורים המנחים והמפקחים על עבודת המועצה בפרט ועל הרשויות בכלל".

לסיום הם אמרו כי "תושבי המועצה האזורית מטה בנימין בפרט וכלל תושבי מדינת ישראל יכולים להיות סמוכים ובטוחים  שמועצה אזורית מטה בנימין, מנהליה ועובדיה פועלים במסירות, ביושר ובמקצועיות ע"פ כל כלל וחוק".

במכתב פנימי שהופץ במועצה ופורסם ב'כיפה', כתב מוקדם יותר רואה כי "לטעמנו, לעתים, הפרשנות של צוות המבקר נוטה לכוונים המראים חוסר הבנה לצרכי ההתיישבות, למטרותינו ואופן התנהלותנו כמועצה הפועלת בתנאים סביבתיים ופוליטיים מורכבים". וכן כי "ייתכן והתקשורת וגורמים המעוניינים להתנגח בהתיישבות ינצלו את הדו"ח כדי לעשות דה-לגיטימציה לפעולותינו ולעצם קיומנו כאן, בחבל ארץ זה. אנו נגיב בצורה עניינית ומסודרת לפניות התקשורת במידה ויהיו ונפעל להסביר את צדקת דרכנו".