"בשכונה שלנו מי שלא מכסח את הדשא, הדשא מכסח אותו"

השר בנט התייחס לעימות בינו לבין השר ליברמן וטען כי יש ביניהם הבדלים בתפיסת הביטחון, "הויכוח האמיתי הוא בין שתי גישות – ניתוק מגע מול האויב או יצירת מגע רציף מולו". צפו בנאום "מכסחת הדשא" המלא

חדשות כיפה משה ויסטוך 04/09/18 09:52 כד באלול התשעח

"בשכונה שלנו מי שלא מכסח את הדשא, הדשא מכסח אותו"
השר בנט בנאום "מכסחת הדשא", צילום: ליאור אביטן

שר החינוך וחבר הקבינט מדיני ביטחוני, נפתלי בנט, נאם הבוקר (ג') בכנס ה-18 של המכון למדיניות נגד טרור במרכז הבינתחומי הרצליה והתייחס לעימות בינו לבין שר הביטחון על רקע הסכם הרגיעה המסתמן עם חמאס.

"בשבועות האחרונים", אמר, "דובר בתקשורת על ויכוח או 'עימות חריף', כדברי הפרשנים, בפורומים ביטחוניים מסוימים. הויכוח האמיתי הוא בין שתי גישות – ניתוק מגע מול האויב או יצירת מגע רציף מולו, כמו מעין מכסחת דשא".

יו"ר הבית היהודי הרחיב על המטאפורה שהציג ואמר כי "מכסחת דשא פירושה לעצור באופן יומיומי מחבלים ולחקור אותם כדי למנוע צמיחה של כוח שיכול לפגוע בנו. קיימות 2 גישות ביטחוניות, "לנתק מגע ולהרוויח שקט רגעי והתעצמות של האויב, או ליצור מגע רציף ולקבל ביטחון ארוך טווח. חשוב לי להגיד בצורה הכי ברורה: בשכונה שלנו מי שלא מכסח את הדשא, הדשא מכסח אותו".

לדבריו, "השנה אנחנו מציינים 25 שנים לחתימה על הסכם אוסלו. זו הפעם הראשונה שלמעשה ניתקנו מגע. באוסלו התנתקנו מאזורי A ו-B, עשינו מיקור חוץ לביטחון שלנו, ואז קיבלנו את האינתיפאדה השנייה. באותו אופן, מ-2006 ועד היום אנחנו בניתוק מגע מלבנון ולמול עינינו חיזבאללה עבר שדרוג, היום יש להם 130,000 רקטות. יש שקט כרגע אבל פוגשים אויב הרבה יותר חזק בפעם הבא".

שר הבטחון אביגדור ליברמן

השר בנט ניסה לחדד את ההבדלים ביניהם. שר הבטחון אביגדור ליברמןצילום: מרים אלסטר פלאש 90

בהמשך הוא ציין כדוגמה חיובית את ההתנהלות ביהודה ושומרון, "זו החזית היחידה שאנחנו במגע רציף, וכתוצאה מכך באופן פרדוקסלי זו החזית הכי שקטה של מדינת ישראל. ציפי לבני מרבה לומר ש - 500,000 מתיישבים ביו"ש הם נטל על מערכת הביטחון. היא צודקת טקטית וטועה אסטרטגית. טקטית - אם לא יהיו מתיישבים לא יצטרכו לשים שם חיילים שיגנו עליהם. אסטרטגית - היא טועה בגדול, כי אין קיום של כוחות צבא בלי קיום אזרחי. חצי מיליון אזרחי ישראל ביהודה ושומרון הם נכס ביטחוני יסודי לקיום מדינת ישראל ולביטחון כלל אזרחי מדינת ישראל. מי שחי באלון מורה מגן על מי שחי בתל אביב. אם ננתק מגע, מורסת הטרור החמאסית תצמח".

על רצועת עזה אמר כי הוא "לא רואה בחאמס כיום איום אסטרטגי, אך אם ננתק מגע ונרצה 'שקט תמורת שקט', נפגוש את האיום בהמשך בסדר גודל רחב יותר. דמיינו את המצב בשנת 2021 כאשר לחמאס יש 50,000 רקטות שיכולות לפגוע במדינת ישראל". 

לסיום הדגיש השר בנט כי "מה שעמד מאחורי ההתנגדות להשמיד את המנהרות בצוק איתן, כמו גם בהליכה להסכם אוסלו, היה חוסר אמון מסוים שלנו ביכולת לקבוע מטרה ולעמוד בה. אני מזהה לאורך השנים שהביטחון העצמי שנמצא בלבבות הקברניטים הוא מהותי ויסודי להצלחת המשימה ולמתן ביטחון אמיתי לאזרחי ישראל. אסור שיתכרסם האמון שלנו ביכולת בעיקר של כוחות היבשה בצה"ל לעמוד במשימותיהם".

אתמול, בועידת חברת "החדשות" תקף השר ליברמן את בנט על שמתח ביקורת על התנהלותו מול חמאס ואמר: "ששר החינוך יעסוק בפדופילים שיש בבתי הספר ובאלימות בבתי הספר". שר החינוך לא נותר חייב ועקץ את שר הביטחון על הצהרתו בעבר בנושא איסמאעיל הנייה, "לא אגרר לקרב ולהתכתשות עם שר הביטחון. אני אתעסק במערכת החינוך. שני המורים הפדופילים כבר מזמן לא במערכת החינוך, וזה לא לקח 48 שעות".