בריטניה תפסיק להעביר כסף לפלסטינים?

חברות פרלמנט בבריטניה מנסות להעביר חוק אשר צפוי לקצץ משמעותית בכספי התמיכה שמעבירה הממלכה לרשות הפלסטינית, על רקע חומרי השטנה וההסתה נגד ישראל המצויים בספרי הלימוד ברשות. "המטרה היא ללחוץ על הרשות הפלשתינית להפסיק את החינוך לשנאה"

חדשות כיפה יהונתן קליין 10/01/19 11:12 ד בשבט התשעט

בריטניה תפסיק להעביר כסף לפלסטינים?
בניין הפרלמנט הבריטי, צילום: shutterstock

שתי חברות פרלמנט בבריטניה, חברות מפלגת הלייבור, ג'ואן ראיין ודיים לואיס־אלמן, העבירו השבוע בקריאה ראשונה הצעת חוק, אשר צפויה, אם תאושר באופן סופי, לגרום לקיצוץ משמעותי בתקציב הסיוע שמעבירה הממלכה המאוחדת לרשות הפלסטינית.

על פי הצעת החוק, המשרד הבריטי לפיתוח בינלאומי, האמון על הסיוע הבינלאומי שמעניקה בריטניה, יפסיק את התמיכה במערכת החינוך הפלסטינית, אם לא תעמוד בנהלי ארגון אונס"קו. מדובר בסכומים המגיעים לעשרות מיליוני לירות שטרלינג. 

החוק הגיע בעקבות דו"חות של מכון אימפקט־ס"א מהאוניברסיטה העברית בירושלים, המנהל מעקב אחר ספרי הלימוד של הרשות הפלסטינית. כידוע, וכפי שמוכיחים מחקרי המכון, ספרי הלימוד הרשמיים של הרשות מלאים בהסתה נגד ישראל, חינוך לאנטישמיות ולאלימות נגד ה'כיבוש'. על פי הדיווח ב'ישראל היום, המכון פנה עם המחקרים ישירות לשר האחראי על הסיוע הבריטי, אליסטר פרת', אך נענה בהתעלמות. ובעקבות כך פנה לחברות הפרלמנט, וכך נוצר החוק, שיחייב את קיצוץ הסיוע.

הציורים בתערוכה

תערוכה אנטישמית בחסות משרד החינוך הפלסטיניצילום: מדף הפייסבוק הרשמי של משרד החינוך ברשות הפלשתינית

מדובר בהצעת חוק פרטית, ומאחר שמדובר בחברות אופוזיציה, נראה כי יהיה מורכב להשלים את החקיקה. אם בכל זאת יצליחו ראיין ולואיס-אלמן להעביר את ההצעה, ההערכה כי החקיקה תושלם עד סוף מרץ. 

לואיס־אלמן אמרה בנאומה בפרלמנט כי "אין (בספרי הלימוד) שום הצעה או שאיפה לשלום עם ישראל. כל אזכור להסכמי שלום נמחק. ילדים בני 5 לומדים בשיעור הראשון שלהם בערבית שעליהם להיות שאהידים ושג'יהאד הוא הדבר הכי חשוב בחיים". 

היא הוסיפה, בשיחה עם 'ישראל היום', כי מטרתה "ללחוץ על הרשות הפלשתינית להפסיק את החינוך לשנאה. אני בעד חינוך, לא בעד הסתה. מכיוון שמדובר בהצעת חוק פרטית יהיה מסובך להשלים את ההליך, אך אני מקווה שעצם הדיון בחוק יפעיל את הלחץ הנדרש על הממשלה על מנת לשנות את גישתה". 

על פי המנגנון שנקבע בחוק, ממשלת בריטניה תחויב לפרסם בכל שנה דו"ח הבוחן אם ספרי הלימוד של הרשות עומדים בסטנדרטים הבינלאומיים של חינוך לשלום וסובלנות. 

"אין בדו"חות שלנו שום דבר שאינו מוכר לממשלת בריטניה", אומר מרכוס שף, מנכ"ל מכון המחקר אימפקט־ס"א היושב באוניברסיטה העברית. "החוק של הפרלמנט נולד מכיוון שממשלת בריטניה תודרכה בנושא, אך התשובות שלה היו בלתי מספקות".