צריכים קנאביס רפואי? החל מהיום משרד הבריאות משנה את המדיניות

חולים עם 30% נכות, מטופלים מעל גיל 45 ועוד הקלות, משרד הבריאות מעדכן את המדיניות וזה מתחיל היום

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/01/24 10:15 כט בטבת התשפד

צריכים קנאביס רפואי? החל מהיום משרד הבריאות משנה את המדיניות
קנאביס, צילום: H_Ko,Shutterstock

לפי הגדרת משרד הבריאות קנביס אינו תרופה, אינו רשום כתרופה, ויעילותו ובטיחותו בשימוש למטרות רפואיות טרם הוכחו. יחד עם זאת קיימות עדויות לכך שקנביס עשוי לסייע לחולים הסובלים ממצבים רפואיים מסוימים, ולהקל על סבלם. משרד הבריאות מעדכן כי כחלק מיישום המתווה המערכתי של רפורמת הרגולציה המאפשרת בתחום הקנאביס הרפואי ישנו עדכון במדיניות

במסגרת העדכון ניתן משקל רחב יותר לשיקול דעתו של הרופא המומחה והוסרו מגבלות שונות שהיו עד כה, זאת תוך שמירה על הדגשים הרפואיים הנדרשים ועל מתן קנאביס רפואי למטופלים על בסיס עקרונות רפואיים ומדעיים מבוססים. העדכון בוצע בהתאם להמלצות הגורמים הרפואיים הרלוונטיים ולאחר אישור ועדת ההתוויות, כאשר ההקלות בהתוויות שאושרו ע"י גורמי הרפואה, יסייעו להגברת האוטונומיה הרפואית של הרופאים המומחים המטפלים, לצד הקלת הזמינות והקטנת הביורוקרטיה לחולים הזקוקים לקנאביס רפואי.

בין עיקרי העדכון
1. בוטל התנאי שקנאביס רפואי יינתן על ידי הרופא המומחה רק כקו אחרון והודגש שיקול הדעת של הרופא המומחה המטפל בעניין מתן קנאביס רפואי בתחום מומחיותו, במספר רב של התוויות.

2. עודכנה ההתוויה בתחום הכאב, כך שתהיה הקלה של משך הטיפול במרפאת הכאב למטופלים מעל גיל 45 הסובלים מכאב כרוני עם אבחנה ברורה רשמית.

3. עבור מטופלים על הספקטרום האוטיסטי – עודכנה ההתוויה למטופלים על הספקטרום האוטיסטי טרם הגעתם לגיל 5, העומדים בקריטריונים הרפואיים, בהינתן אישור פרטני של ראש אגף בריאות הנפש במשרד הבריאות או של ראש שירותי בריאות הנפש בקופת החולים.

4. עודכנו ההתוויות בתחום הפוסט טראומה (PTSD) בדרגת חומרה בינונית ומעלה המאופיינת במצוקה נפשית רבה, בין היתר כך שרופא יוכל לרשום קנאביס רפואי לחולים עם 30% נכות לפחות, לפי סעיפי המוסד לביטוח לאומי/משרד הביטחון, זאת כבר לאחר שנה ולא שלוש שנים, כפי שהיה עד כה.

5. הנוהל שונה כך שיתייחס גם לאמות המידה המקצועיות הראויות למתן מרשמים בהתאם לתקנות המרשמים שנכנסות לתוקף בסוף מרץ 2024.