אושר בכנסת: קנאביס במרשם רופא - אלה המחלות שברשימה

ועדת הבריאות אישרה תקנות חדשות שיאפשרו לחולים במגוון רחב של מחלות שונות לקבל אוטומטית מרשם רופא לקנביס רפואי, מבלי להוציא רישיון ממשרד הבריאות לשם כך

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/06/23 15:49 כד בסיון התשפג

אושר בכנסת: קנאביס במרשם רופא - אלה המחלות שברשימה
הוועדה, צילום: דוברות הכנסת – דני שם טוב

ועדת הבריאות של הכנסת אישרה היום (ג') תקנות לפיהן חלק מהפונים לקבלת טיפול באמצעות קנביס רפואי יוכלו לקבל מרשם מרופא, במקום להוציא בעצמם רישיון להחזקה ושימוש בקנביס. עד היום, על מנת לצרוך קנביס רפואי, על מטופל היה להוציא רישיון לכך באישור משרד הבריאות או רופאים מסוימים אשר הוכשרו לכך. התקנות ייכנסו לתוקף 180 יום לאחר פרסומן.

התקנות שאושרו היום בוועדה קובעות כי מעתה חלק מהפונים- אלה אשר סובלים מאפילפסיה, קרוהן, דמנציה, אוטיזם (ללא הגבלת גיל), מחלות אונקולוגיות, טרשת נפוצה, איידס וחולים סופניים אשר תוחלת חייהם אינה עולה על 6 חודשים- לא יזדקקו יותר להוצאת רישיון, אלא יוכלו לקבל מרשם על ידי רופאים מסוימים, אשר יעברו הכשרות בנושא (לא רופאי משפחה, רופאי ילדים או רופאים פנימאים).

כיום יש בישראל 100 אלף מטופלים עם רישיונות לצריכת קנביס רפואי, רובם סובלים ממחלות, תופעות כאב ופוסט טראומה. במהלך הדיונים על התקנות הביעו מטופלים תרעומת על כך שדווקא מחלות ותופעות אלה לא נכללות בתקנות.

מעבדת קנאביס רפואי, ארכיון

מעבדת קנאביס רפואי, ארכיון צילום: Photo by Yossi Aloni/Flash90

ח"כ אריאל בוסו: "זהו רק שלב ראשון"

יו"ר הוועדה, ח"כ אוריאל בוסו, אמר בדיון: "זהו רק שלב ראשון, יש התוויות רפואיות נוספות הדורשות התייחסות וטיפול. לנגד עינינו עומדת טובת המטופלים והרצון להקל על כאבם, להגדיל את היצע הרופאים והנגישות ולהוזיל מחירים", יחד עם זאת הדגיש: "כל זאת תוך שימת לב לחשש מפני זליגות ושימוש לרעה בסם".

פעיל "עלה ירוק", בן בן חרות: "המערכת מוכנה לסמם בחומרים אחרים ללא היסוס, אבל מקשה על קבוצות רבות לקבל צמח מרפא בטוח". ד"ר ראשד קשקוש מקופת חולים כללית: "צריך להקל על המטופלים ולא להקשות עליהם. אני ממש כאוב שאנחנו מחייבים אנשים להתחנן".

במקביל: הוזלת התעריף להוצאת מרשם

 

במקביל, ועדת הכספים הוזילה ואישרה את תעריף הגבייה במסגרת המעבר מרישיונות קנביס למרשמים. לדרישת הוועדה הוזל התעריף למטופלים בגין הוצאת מרשם שנתי, ויעמוד על 180 שקלים במקום 220 שקלים במקור. בגין הוצאת רישיון השתתפות עצמית תעמוד על 360 שקלים. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני: "מדובר בטיפול בחולים, רבים מהם במצב כלכלי מורכב, נדרוש דיווח מהקופות על מתן השירות".