הרופאים שובתים: מערכת הבריאות במתכונת שבת

בעקבות חקיקת צמצום עילת הסבירות ההסתדרות הרפואית הכריזה על שביתה, ושירותי רפואה רבים וכן תורים שנקבעו מראש - מבוטלים | כל הפרטים

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/07/23 08:52 ז באב התשפג

הרופאים שובתים: מערכת הבריאות במתכונת שבת
מחאת הרופאים נגד הרפורמה המשפטית, צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

ההסתדרות הרפואית (הר"י) פתחה הבוקר (ג') בשביתה על רקע פוליטי, כמחאה על חקיקת חוק צמצום עילת הסבירות אמש, מבלי להגיע להסכמות רחבות עם האופוזיציה. על אף שההסתדרות מייצגת את כלל הרופאים במערך הרפואה הציבורי בארץ, השביתה תחול כאשר ישנם מאות רופאים שמתנגדים למהלך וטוענים כי אין לערב פוליטיקה ורפואה. בתוך כך, מטה המאבק המשותף של "החלוקים הלבנים" ו"אין בריאות נפש בלי דמוקרטיה" מחו בשעה 10:00 מול בית ההסתדרות בתל אביב. 

השירותים הרפואיים שבוטלו - ואלה שעדיין זמינים

מערכת הבריאות תפעל היום במתכונת שבת. ההסתדרות הרפואית החריגה מהשביתה את אזור ירושלים, זאת בשל מספר המוחים הרב וההפגנות שמתמקדות בבירה נגד הרפורמה המשפטית. מלבד זאת - כל התורים שנקבעו מראש בוטלו, ומרפאות החוץ והמכונים בבתי החולים נסגרו.

מחאת הרופאים נגד הרפורמה המשפטית

מחאת הרופאים נגד הרפורמה המשפטית צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

בתוך כך, השירותים שלא יהיו זמינים לציבור בשל השביתה, כוללים: מרפאות וטיפולי יום פסיכאטרים, טיפת חלב, רופאי קופות החולים וכללית בפרט, מרפאות חוץ, ניתוחים שנקבעו מראש ורופאים במחלקות שונות. שירותי הרפואה שימשכו כרגיל, כוללים בין השאר טיפול נמרץ, חדרי לידה, חדרי מיון, דיאליזה, טיפולי יום, אשפוז יום פסיכאטרי, וטיפולים אונקולוגיים.

בתגובה לכך, הוגשה לבית הדין לעבודה בקשה לצו מניעה נגד השביתה בעתירה נכתב כי השביתה, "עלולה לגרום לשיבושים משמעותיים בעבודת בתיה"ח הממשלתיים, ולפגיעה בלתי מידתית במטופלים הנדרשים לטיפולים שנקבעו זמן רב מראש וללא כל התראה מספקת שתאפשר התארגנות".ֿ

"השלכות קשות על מערכת הבריאות"

בהודעה שפרסם אמש פרופסור ציון חגי, יו"ר ההסתדרות, נכתב: "הר"י חזרה והתריעה בפני כל, כי לנוסח קיצוני של התיקון לחוק יסוד השפיטה בקשר לביטול עילת הסבירות תהיינה השלכות קשות על מערכת הבריאות, על המטופלים ועל הרופאים".

פרופ' חגי טען כי הר"י דרשה במסגרת ניסיונות הפשרה, יוסכם כי עילת הסבירות תמשיך לחול על החלטות מקצועיות ועל מינויים מקצועיים שנמצאים בסמכותו של שר הבריאות, כיוון שהניסיונות להגיע להסכמות בין הצדדים לא צלחו - דרישתו לא נענתה. "על רקע הדברים האמורים, ובצער רב, אנו נאלצים להודיע על שביתה כללית במערכת הבריאות שתחל כבר מחר, יום שלישי".