מאות רופאים מתנגדים לשביתה במערכת הבריאות: "פוליטית ולא חוקית"

מאות רופאים המתנגדים לשביתה המתכוננת במערכת הבריאות טוענים כי אסור להסתדרות הרופאים לקחת צד פוליטי במחאה: "היא בהגדרה ארגון א-פוליטי והיא צריכה לייצג את כלל הרופאים ולא רק חלק מהם"

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 13/07/23 17:13 כד בתמוז התשפג

מאות רופאים מתנגדים לשביתה במערכת הבריאות: "פוליטית ולא חוקית"
עמדות נטושות, צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

"אני לא אשבות": בעקבות מכתב הרופאים שקרא להסתדרות הרופאים בישראל לנקוט צעדים ארגוניים במחאה נגד הרפורמה המשפטית, פרופ' ציון חגי, העומד בראש הארגון צפוי להודיע היום (ה') כי מערכת הבריאות תושבת במידה והחקיקה לא תיעצר. מנגד, קבוצה של מאות רופאים פרסמו סרטון תחת הכותרת "אני לא אשבות" בו הם מביעים את התנגדותם להכנסת פוליטיזציה להסתדרות הרופאים וקוראים לא להכריז על שביתה במערכת הבריאות. 

בשיחה עם "חדשות כיפה", ד"ר רוני טורטן, רופא משפחה בקופת חולים "כללית" במעלה אדומים ואחד מקבוצת הרופאים שמתנגדים לשביתה המתוכננת, טוען כי אסור להסתדרות הרופאים לקחת צד פוליטי במחאה ויוצא נגד ההשוואה של הרופאים שטענו במכתב כי המצב של ישראל כיום מזכיר את גרמניה של 1933.

"זאת שביתה פוליטית והיא איננה חוקית"

"ההסתדרות הרפואית היא בהגדרה ארגון א-פוליטי", פותח ד"ר טורטן את דבריו, "תפקידה לייצג את צרכי הרפואה במדינת ישראל ואת כלל הרופאים החברים בארגון ולא רק חלק מהם שיש להם דעות פוליטיות מסוימות. יש קבוצה מאוד גדולה של רופאים, לא פחות גדולה מאותה קבוצה שקוראת להסתדרות הרפואית לשבות על מנת לעצור את החקיקה, שקוראת להסתדרות הרפואית לא להצטרף למאבק הפוליטי על הרפורמה המשפטית".

ד"ר רוני טורטן

ד"ר רוני טורטן צילום: ד"ר רוני טורטן

ד"ר טורטן מסביר כי הדרישה לשבות כמחאה נגד הרפורמה עומדת בניגוד לחוק. "אמנם השבתה של מערכת הרפואית היא פוגעת במטופלים אבל היא חוקית במקרים מסוימים כמו מצב של סכסוכי עבודה ובמקרים של אלימות כלפי רופאים כאשר יש צורך לעורר את תשומת הלב של הציבור. החוק מגדיר בדיוק מהי שביתה לגיטימית ומהי שביתה שאיננה חוקית. כאשר רופאים קוראים להשבתה של המערכת הרפואית בשביל להשפיע על הריבון זאת שביתה פוליטית והיא איננה חוקית".

"מאוד חמור שמשווים אותנו לגרמניה טרום מלחמת העולם השנייה"

במהלך הראיון, התייחס הרופא להשוואה של הרופאים המתנגדים שטענו כי המצב כיום בישראל מזכיר את גרמניה טרם עלייתו של היטלר לשלטון. "זה מאוד חמור שמשווים אותנו לגרמניה טרום מלחמת העולם השנייה. הוויכוח סביב השאלות האם המצב במערכת המשפט הוא תקין או לא תקין, האם הרפורמה נכונה או לא נכונה הוא לגיטימי. הדיון צריך להתנהל בצורה הוגנת בלי שימוש ברטוריקה היסטרית שאין לה שום בסיס עובדתי ומעשי חוץ מחששות".

ההפגנה בתל אביב השבוע

ההפגנה בתל אביב השבוע צילום: Tomer Neuberg/Flash90

עוד הוסיף ואמר כי אסור שהדיון על הרפורמה יתנהל בצורה אלימה שפוגע במדינה. "הדיון על הרפורמה המשפטית צריך להתנהל לא באמצעות מעשים אלימים כמו חסימות כבישים, להרעיש באמצעות מגפונים, סתימת פיות לכל מי שרוצה להביע דעה אחרת, השבתת המדינה באמצעות סרבנות. הכי חמור שיש מפגינים שקוראים לארגונים בחו"ל להחרים את ישראל. במקום לשבת ולכבס את הכביסה המלוכלכת, הם הולכים לשונאינו בשל לפגוע במדינה שלנו".

"אני לא אשבות": רופאים מתנגדים לשביתה של ההסתדרות הרופאים בישראל (אוריה בן דוד):