המחדל באסותא תינוקת המריבה: העליון הופך את ההחלטה - לא יתבצעו עוד בדיקות

בית המשפט העליון הופך את החלטת הערכאות הקודמות על תינוקת המריבה מאסותא. בדעת רוב של שניים נגד אחת קובעים השופטים כי "מוטב להימנע מהמשך החיפושים אחר ההורים הגנטיים". השופטים סבורים שהסיכוי למצוא את ההורים הביולוגים הוא "נמוך עד נמוך מאד"

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/03/23 12:21 יג באדר התשפג

תינוקת המריבה: העליון הופך את ההחלטה - לא יתבצעו עוד בדיקות
אסותא, צילום: Yossi Aloni/Flash90

הופך את ההחלטה: הרכב של שלושה שופטי בית המשפט העליון, הופך היום (ב') את החלטת הערכאות הקודמות וקובע כי הנשים שטוענות לאימאות ביולוגית על התינוקת, לא יערכו בדיקות גנטיות על מנת לברר זאת. שלושת השופטים דפנה ברק ארז, עופר גרוסקופף ואלכס שטיין קיבלו בדעת רוב את הערעור של ההורים של התינוקת, כאשר השופטים גרוסקופף ושטיין קיבלו את הערעור בעוד השופטת ברק - ארז לא קיבלה. 

"היה לה מום מאוד קשה": תינוקת המריבה עברה צנתור בהצלחה

אסותא

אסותא צילום: Yossi Aloni/Flash90

"הדין הישראלי אינו מאפשר לעשות כן"

בפסק הדין כותבים השופטים כי "השאלה הניצבת לפנינו היא האם ראוי להמשיך במלאכה, ולפתוח בשלישית את מכסה התיבה, הפעם לרווחה" כותבים השופטים כאשר הם מתייחסים לפעמים הראשונות בהם הותרה הבדיקה הגנטית להורים. השופטים מוסיפים: "כך שגם מי שטענתו להורות גנטית היא בעלת הסתברות נמוכה, יוכל לברר ספקותיו. מהטעמים שפורטו לעיל, סבורני שהדין הישראלי אינו מאפשר לעשות כן".

"בנסיבות המקרה שלפנינו" נכתב בפסק הדין, "הסיכוי שמי מהטוענים להורות גנטית, בין אם הם שייכים למעגל השני ובין אם הם שייכים למעגל השלישי, הוא ההורה הגנטי נמוך עד נמוך מאד, ואינו מגיע לכדי 'סיכוי סביר' המצדיק ערעור נוסף של מעמד ההורים הפיזיולוגיים" קובעים השופטים. 

השופטים ברק-ארז ושטיין, ערעור ההורים התקבל

השופטים ברק-ארז ושטיין, ערעור ההורים התקבל צילום: Hadas Parush/Flash90

"אין לאפשר בדיקות גנטיות כפויות נוספות"

בסיכום הדברים כותבים השופטים: "במצב דברים זה, אין לאפשר בדיקות גנטיות כפויות נוספות, וזאת עוד בטרם נגיע לשלב הפעלת שיקול הדעת השיפוטי המסור לבית המשפט כאשר מתקיימים התנאים המקדימים הקבועים בסעיפים. ויובהר, על מנת שלא תהיה עמדתי חסרה, גם במסגרת הפעלת שיקול דעת זה, אילו היינו מגיעים אליו, הייתי סבור שמוטב להימנע מהמשך החיפושים אחר ההורים הגנטיים. עם זאת, לאור מסקנתי האמורה, לא ארחיב בעניין זה".