למרות המחדל באסותא ראשון לציון: משרד הבריאות בהחלטה מקוממת

במשרד הבריאות אומרים כי עדיין קיימים ליקויים העלולים לפגוע בבטיחות ובבריאות המטופלים, אולם למרות זאת החליטו על הפחתה של 50% במספר מחזורי הטיפול ביחידה: "לא ניתן לסגור את היחידה לאור העובדה כי הדבר ידרוש ניוד של עוברים קפואים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/11/22 16:49 ג בכסלו התשפג

למרות המחדל באסותא ראשון לציון: משרד הבריאות בהחלטה מקוממת
אסותא אשדוד, צילום: Yossi Aloni/Flash90

המחדל באסותא: משרד הבריאות ערך שימוע לבית החולים 'אסותא' ראשון לציון על האירוע הקשה של החלפת העוברים שארע לפני מספר שבועות והודיע היום (א') לבית החולים כי הוחלט על צמצום פעילות יחידת ההפריות ב-50 אחוז במקום סגירת המחלקה.

"שקלנו לסגור את ההפריות באסותא ראשון לציון אבל לא נעשה את זה. המחיר עבור המטופלות הרבות שם, הוא כבד מדי", קיבלנו החלטה לא להמשיך בחיפוש אחר ההורים", מנכ"ל משרד הבריאות נחמן אש. 

לדברי משרד הבריאות, ד"ר הגר מזרחי, ראש חטיבת רפואה במשרד אשר מובילה את בדיקת הנושא, בחנה את מכלול הנתונים והחליטה כי "חרף הפעולות המתקנות הרבות שננקטו על ידי אסותא ראשון לציון, עדיין קיימים ליקויים העלולים לפגוע בבטיחות ובבריאות המטופלים". הליקויים, כפי שהציגה אותם ד"ר מזרחי: 

  • תהליכי עבודה לקויים במעבדה
  • צפיפות משמעותית במעבדת הפוריות
  • העדר תיק קליני ממוחשב לניהול הרשומה הרפואית.

באמצע אוקטובר נשלח דוח הבקרה של משרד הבריאות ביחידה על פיו קיימים נושאים העומדים בסטנדרט הרפואי ונדרש לשמרם, ומאידך קיימים תחומים בהם נמצאו ליקויים בטיחותיים משמעותיים שתיקונם נדרש באופן מיידי.

בהתאם לדוח הבקרה, הנושאים שחויבו בטיפול מיידי הינם ליקויים הנוגעים לבטיחות הטיפול וכן ליקויים הקשורים לתהליכי זיהוי מטופלות ולתיעוד רפואי חסר. בין השאר נמצא כי התקינה ביחידה חסרה, כי היחידה סובלת מצפיפות פיזית ומתשתיות הנדסיות שאינן בהלימה לכמות המקרים המטופלים ביחידה, וכי כל אלה מהווים גורמים תורמים לליקויים בבטיחות הטיפול.

"לא ניתן לסגור את היחידה לאור העובדה כי הדבר ידרוש ניוד של עוברים קפואים"

היום, הודיעה ד"ר מזרחי ל"אסותא מרכזים רפואיים" כי על מנת לשמור על טובת המטופלות בבית החולים אסותא ראשון לציון וכן על מנת להגן על בריאות הציבור הוחלט כי ניתן יהיה לאפשר המשך פעילות היחידה, אך כאמור, יש להפחית במחצית את מחזורי הטיפול ביחידה.

ד"ר מזרחי הסבירה במסיבת העיתונאים שנערכה היום כי "לא ניתן לסגור את היחידה לאור העובדה כי הדבר ידרוש ניוד של עוברים קפואים מה שעלול לגרום לפגיעה בהם ומאידך עלול לנתק את הקשר בין הרופא המטפל שליווה את המטופלת ושהיא נותנת בו אמון ובכך לשבור את הרצף הטיפולי". עוד הדגישה ד"ר מזרחי כי "ישנן פעולות נוספות שעל אסותא ראשון לציון להשלים בהקדם האפשרי אל מול גורמי המקצוע המתאימים במשרד הבריאות".

לדבריה, משרד הבריאות יבחן בהמשך הנחיות אלו ויבחן את הרחבה מחודשת של השירות ביחידה במידה ויבוצעו שינויים מהותיים הכוללים.

  • תיקון תהליכי העבודה ביחידה, בדגש על תהליכי זיהוי, תיעוד ושדרוג תשתיות פיזיות ושיפור תהליכי עבודה מתוך מטרה למנוע טעויות ו ולטובת ייצור רצף תהליכי נח לעובדים.
  • הפעלת תיקים קליניים ממוחשבים באופן מלא, לרבות מרפאה ומעבדה, אשר תאפשר מעקב רשומה רפואית סדור. 

"המשרד יבחן את האפשרות להרחבת היקף הפעילות לאחר בקרה ביחידה"

במשרד הבריאות אומרים כי במידה ויחול שינוי מהותי בפרמטרים הללו, "המשרד יבחן את האפשרות להרחבת היקף הפעילות לאחר בקרה ביחידה. בהתאם למהות השינוי והיקפו ניתן יהיה לשקול העלאת הפעילות, במבנה ובהיקף כח האדם הנוכחיים, עד ל-75% מהיקף מחזורי הטיפול המקורי שנעשה בבית החולים.

פורום המטופלות נפגעות אסותא: " לא נשקוט עד שנקבל את התשובות"

פורום המטופלות נפגעות אסותא זעמו על ההחלטה: "משרד הבריאות חייב להבין שהחיים הם לא תוכנית ריאליטי. אנו הקורבנות, אנו אלו שערות בלילות כבר שבועות, די לגיבוי המלא לבית החולים שהתנהל לכאורה ברשלנות מזעזעת. אנו דורשות ממשרד הבריאות - די לשתיקה הצורמת. דברו איתנו והסבירו לנו מה קורה, תנו לנו מענה לכל השאלות הקשות שעד כה לא קיבלנו עליהן תשובה".

עוד הוסיפו ואמרו כי "הראו לנו בשקיפות מלאה שהמחדל נבדק ברצינות ולעומק, משום שכרגע על פניו ניתן הרושם שמשרד הבריאות עושה יד אחת עם אסותא - במאמץ לכאורה להוריד את האירוע הנוראי הזה מסדר היום. זה לא יילך. אנחנו כאן בכדי לקבל תשובות, ולא נשקוט עד שנקבל אותן. די להפקרות ודי לטיוח העובדות".