ברוך דיין האמת: השר דוד אזולאי הלך לעולמו

שר הדתות דוד אזולאי, איש ש"ס, הלך לעולמו לאחר מחלה ממושכת, בגיל 64. ראש הממשלה: "אוהב שלום ורודף שלום". הרב הראשי יצחק יוסף: "פעל ללא לאות לשמירה על כבוד הרבנות ומסורת ישראל ולשמירת זהותה היהודית של המדינה". הלוויתו תתקיים הלילה ב-23:00

חדשות כיפה יהונתן קליין 30/10/18 18:18 כא בחשון התשעט

ברוך דיין האמת: השר דוד אזולאי הלך לעולמו
השר דוד אזולאי ז"ל, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

ברוך דיין האמת. לאחר מאבק ממושך במחלה, הלך היום (ג') לעולמו שר הדתות דוד אזולאי, איש ש"ס.

דוד אזולאי נולד בעיר מקנס שבמרוקו, ועלה לישראל בשנת 1963, בגיל 9. הוא שירת בצה"ל כחובש קרבי. אזולאי התגורר בעכו, וכיהן כחבר מועצת העיר במשך שלוש קדנציות, מ-1978 עד 1993. בין השנים 1993–1996 כיהן מטעם משרד הפנים כסגן ראש המועצה, ולאחר מכן כראש המועצה האזורית נחל עירון (שפורקה לאחר מכן).

הוא כיהן כחבר כנסת משנת 1996 ברציפות, מטעם תנועת ש"ס, וכיהן כיו"ר וועדת הפנים והגנת הסביבה והוועדה לפניות הציבור. אזולאי חוקק שורה של חוקים שעיצבו את ספר החוקים של מדינת ישראל ובהם:  חוק הרשות הארצית לכבאות והצלה ועיגן את מעמדם של לוחמי האש. חוק הפוליו המאפשר פיצוי לנפגעי פוליו. אזולאי עמד בראש וועדה מיוחדת שקבעה את מעמדם של בני הפלשמורה - ביתא ישראל השוהים במחנות באתיופיה הוועדה שבראשותו קיבלה את ההחלטה להעלות את שארית הפליטה מאתיופיה.

בין השנים 2001-2003 כיהן אזולאי כסגן שר הפנים. ובממשלה ה-34 כיהן כשר לשירותי דת. אזולאי היה אחד מחברי הכנסת אהודים ביותר במשכן הוא היווה גשר בין דתיים לחילוניים ובין יהודיים לערבים. לפני כחודשיים, עקב מחלתו, הוכרז כנבצר מלמלא את תפקידו, והוחלף ע"י יו"ר ש"ס, אריה דרעי.

דוד אזולאי הותיר אחריו אישה וארבעה ילדים. בנו הוא ח"כ ינון אזולאי. הלוויתו תתקיים הלילה (ג'), בשעה 23:00 בבית הלוויות סנהדריה, סמוך לקברו של הרב עובדיה יוסף. מחר תתכנס ממשלת ישראל לישיבת אבל לזכרו.

עו"ד עודד פלוס מנכ"ל המשרד לשירותי דת ספד לשר היום: "פטירתו של השר אזולאי היא אבידה קשה לעם ישראל. איבדנו היום שר ומורה דרך שבעבודתו הציבורית פעל למען כלל העם. מעמדו של המשרד שודרג הודות לפעילותו בממשלה ובכנסת. בכהונתו המשרד לשירותי דת רשם הישגיים רבים בתחומי הכשרות הקבורה שיפור השירות במועצות הדתיות.

ח״כ ינון אזולאי, בנו של דוד אזולאי, מסר: "ברוך דיין האמת. בדקות האחרונות נלקח לנו אבי מורי זכר צדיק לברכה. אנו מתארגנים לקראת הלוויתו. אני ומשפחתי מבקשים מכל הפעילים ומכל אנשי השטח שעובדים קשה בשעות אלו, שימשיכו לעבוד קשה למען התנועה הקדושה. זה היה רצונו של אבי זצ״ל למען קידוש השם״.

סופדים לשר אזולאי

ראש הממשלה בנימין נתניהו על פטירתו של השר דוד אזולאי ז"ל: "ממשלת ישראל אבלה היום על פטירת חברנו היקר, השר דוד אזולאי ז״ל, שהלך לעולמו. במשך תקופה ארוכה התפללנו לרפואתו של דוד, שנאבק במחלה קשה. לצערנו, מאבקו לחיים הסתיים לפני שעות אחדות. דוד כיהן במשך למעלה משני עשורים כחבר כנסת, ויזם חוקים רבים שתכליתם להיטיב עם אזרחי המדינה. הוא היה שר מצוין וחרוץ שהאיר פנים לכל אדם, אוהב שלום ורודף שלום. הוא יחסר לי ולכל חברי הממשלה. אנו שולחים תנחומים עמוקים לבני משפחתו הנפלאה, ובתוכם הבן ינון שממשיך את דרכו כחבר כנסת. דוד יחסר לכולנו מאוד. יהי זכרו ברוך".

נשיא המדינה רובי ריבלין: ״נעצבתי כל כך על מותו של ידידי, שר הדתות דוד אזולאי. דוד היה אחד הפולטיקאים המרגשים והמחוברים ביותר לכל שבטי ישראל. איש עכו שעסק בצרכי ציבור באמונה כל ימיו לצד מסירות אין קץ למשפחתו הנפלאה. בתקופה האחרונה התמודד בגבורה עם מחלתו אך הקפיד להמשיך ולשרת את הציבור ככל יכולתו. נישא את זכרו בליבנו.״

הרב הראשי לישראל ונשיא הרבנות הראשית הראשון לציון הרב יצחק יוסף: "עולם הרבנות ושירותי הדת איבד היום את אחד מגדולי תומכיו ומעריציו, ידידנו השר הרב דוד אזולאי זכרונו לברכה שפעל ללא לאות בדרכו השקטה הייחודית בעוצמה ולשם שמים לשמירה על כבוד הרבנות ומסורת ישראל ולשמירת זהותה היהודית של המדינה, וזכה להעמיד דורות ישרים ההולכים בדרכו. תנחומיי למשפחתו היקרה".

הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו: "הרב אזולאי היה נציג ציבור שקידש שם שמים בכל הליכותיו והיה שליח ציבור נאמן לכל חלקי העם. עולם התורה, והציבור בישראל חבים לו חוב גדול על פעולותיו הרבות והמשמעותיות למען הדורות הבאים בתחומי עשיייתו הרבים למען הכלל. חבל על דאבדין".

השר אריה דרעי ספד לחברו: ״ברוך דיין האמת. אני בוכה על חברי היקר, אהובי, שותפי לדרך עשרות שנים, הרב דוד אזולאי, שהלך כעת לעולמו לאחר יסורים רבים והוא רק בן 64. רבי דוד הישר, הצנוע, איש החסד, איש המעשה, צדיק אמיתי, נפטר והשאיר את משפחתו, את משפחת ש״ס ואת בית ישראל, כואבים וחסרים. יהי זכרו ברוך״.

ממפלגת ש"ס נמסר: תנועת ש״ס ובראשה מרנן ורבנן מועצת חכמי התורה בראשות מרן ראש הישיבה חכם שלום כהן שליט״א, יו״ר התנועה הרב אריה דרעי, נציגיה ופעיליה, המומים וכואבים את לכתו בטרם עת של שלוחא דרבנן, ירא שמים בתכלית, ראש וראשון לכל דבר שבקדושה, השר לשירותי דת הרב דוד אזולאי ז״ל. 
הרב אזולאי שהחל את דרכו הציבורית בשדה החינוך, התמסר כולו לעשייה למען הכלל כנציג תנועת ש״ס בשליחותו של מרן רבנו עובדיה יוסף זצוק״ל כחבר כנסת נמרץ וכיו״ר ועדת פנים, ופעל גדולות ונצורות למען הציבור המוחלש והכל במאור פנים, בענווה וביושר. כשר לשירותי דת הוביל מהפכה בהנגשת שירותי הדת לכל פונה, בחיזוק מערכת הכשרות, הגיור והקבורה ובהעמדת הדת על תילה. 
פטירתו היא אבידה קשה לתנועת ש״ס ולכל עם ישראל,  שנעזר בו עשרות בשנים וראה בו סמל ומופת לאיש ציבור מן המעלה הראשונה. זכה לראות דור ישרים מבורך, צאצאים יראי ה. 
אנו משגרים תנחומים לבנו, ממשיך דרכו, ח״כ הרב ינון אזולאי הי״ו ולכל בית ישראל, ומן השמים ננוחם".