בעקבות משבר החמאה: ייבוא חמאה-בלי מכס

בשל משבר בענף החלב, שר הכלכלה,אלי כהן, החליט לפתוח את המוצר לייבוא מחו"ל: פתרון המחסור בחמאה הוא באמצעות שוק חופשי שמשמעותו ביטול גורף של שיעורי המכס"

חדשות כיפה חדשות כיפה 29/10/19 13:16 ל בתשרי התשפ

בעקבות משבר החמאה: ייבוא חמאה-בלי מכס
צילום: shutterstock

כתוצאה מהחלטות חברות החלב להפסיק לייצר חמאה בשל מחירה הגבוה, כבר למעלה משנה שחמאה היא מצרך נדיר במקררי הסופר, אבל לאחרונה כמעט אי אפשר למצוא חמאה על המדף - ובטח לא במחיר סביר. 

בעקבות כך החליט שר הכלכלה, אלי כהן, על ייבוא חמאה מחו"ל ללא מכס: "ביטול מכסים וכן ביטול הקצאת המכסות הם נושאים שיש לקדמם באופן כללי, קל וחומר כאשר מדובר בתחומים שבהם אין ייצור מקומי" כך אמר השר כהן והוסיף: "בהתאם לכך, פתרון המחסור בחמאה הוא באמצעות שוק חופשי שמשמעותו ביטול גורף של שיעורי המכס וביטול שיטת המכסות על חמאה. דבר שיביא להגברת התחרות, גיוון המקורות ומניעת המחסור בחמאה"

גורמים בענף הסבירו שמי שהחלה את המשבר זו טרה, כשהחליטה שלא רווחי לה להמשיך לייצר חמאה. זה יצר מחסור שאילץ את תנובה להגדיל את הייצור שלה להשלמת החוסרים, אלא שבהמשך גם תנובה הבינה שאין כדאיות להמשיך ולייצר באותם היקפים והחלה להקטין כמויות לשוק המקומי

נציין כי שוק החלב הוא שוק מתוכנן וסגור. המדינה קובעת כמה חלב כל רפת תייצר, בכמה הרפתנים ימכרו חלב למחלבות ובכמה המחלבות והחנויות ימכרו את המוצרים (המפוקחים) - ולכן ההחלטה לפתוח את המוצר לייבוא בחו"ל הוא תקדימי ביותר.