אפקט קוטלר: חברות החדשות יזומנו לשיחה בנושא הבעות דעה בדיווחי חדשות

במכתב תשובה של נציב פניות הציבור לאחת התלונות נגד העיתונאית שכינתה את חיילי צה"ל "חיות אדם" נכתב כי "חופש הביטוי אין פירושו חופש הביזוי וההשפלה". וכי ייקבע עד כמה יוכלו עיתונאים להביע דעה בתכניות חדשותיות

חדשות כיפה משה ויסטוך, חדשות כיפה 13/03/19 18:18 ו באדר ב'

אפקט  קוטלר: חברות החדשות יזומנו לשיחה בנושא הבעות דעה בדיווחי חדשות
התבטאות קיצונית | אושרת קוטלר, צילום: פלאש 90, יונתן סינדל

הנהלות חברות החדשות יזומנו לדיון בו יוחלט היכן עובר הגבול שבין ידיעה חדשותית ובהעת דעה מצד עיתונאים. כך עלה מתגובת נציב פניות הציבור לתלונה שהוגשה נגד אושרת קוטלר אשר כינתה את חייל צה"ל "חיות אדם".

"השימוש בביטוי 'חיות אדם', הוא מבזה ומשפיל", כתב הנציב דוד רגב במענה לתלונה שהגיש מנכ"ל ארגון בצלמו, שי גליק.

לדבריו, יו"ר הרשות השנייה, יוליה שמאלוב ברקוביץ', פנתה לברת חדשות 13 וכתבה כי "זהו ביטוי לא ראוי כנגד כל אדם בכלל ובפרט כנגד חיילי צה"ל המגינים על מדינת ישראל. לצערי, התבטאותה של הגב' קוטלר כנגד חיילי צה"ל פגעה ברבים. בעידן זה, שבו השיח הציבורי הופך יותר ויותר כוחני ומתלהם, מצופה מחברת החדשות, המודעת היטב לכוחן של המילים ולכוחה של התקשורת, לקבל אחריות ולהוביל שיח מאופק, מאוזן ומכובד גם בבואה לבקר תופעה זו או אחרת. אני מגנה בכל תוקף את דבריה של הגב' קוטלר".


להורדת הקובץ

עוד עלה מתגובת הנציב כי חדשות 13 התנערו מאמירתה של קוטלר וזימנו את העיתונאית לשיחת הבהרה. "עם זאת", נכתב, "מסרה ההנהלה, כי דבריה של קוטלר נאמרו במסגרת חופש הביטוי והיצירה המוקנים לה ושהם יסודו של חופש העיתונות וכי יש לאפשר לאנשים להביע את דעתם בשידור, הגם שדעה זו חריפה ושנויה במחלוקת".

רגב לא הסכים עם קביעה זו וציין בתשובתו כי "יו"ר מועצת הרשות השנייה והנהלת הרשות הודיעו כי יזמנו את הנהלות חברות החדשות לדיון שכותרתו "חדשות או דעה, היכן עובר הגבול?" הדיון יעסוק במתח שבין הגשת חדשות והבעת דעות במהדורות החדשות ובתוכניות האקטואליה".

לסיום ציין כי לטעמו," אין חולק על כך שחופש הביטוי הוא כלל יסוד במשטרנו הדמוקרטי ויש להגן עליו ולשמור עליו ובמסגרתו ניתן ואף חובה לבקר תופעות לא ראויות והתנהגויות פוגעניות של אזרחים וחיילים, אולם חופש הביטוי אין פירושו חופש הביזוי וההשפלה"

מנכ"ל בצלמו, שי גליק, שהתלונן בשם המשפחות השכולות מסר כי הם "מברכים על ההחלטה החד משמעית של הנציב שהביטוי חיות אדם הוא ביטוי שאין לאמרו. וכן על כך שיקויים שיחת הבהרה. לא ניתן בשום אופן שיעלילו עלילות דם על חיילי צה"ל או ישמיצו את שמם בצורה שקרית ומעוותת