מהפכה בבני עקיבא: לא מתחילים תפילה בלי נשים

בני עקיבא מצטרפת למהפכה הפמיניסטית? התפילות בסמינריון הדרכה של בני עקיבא לא התחילו לפני שרוב משתתפי הסמינריון, בנים ובנות, נכחו בבית הכנסת. זאת לאחר החלטה של התנועה בוועידה הארצית כי לפחות שליש מהבנים ושליש מהבנות הנוכחים בפעילות יגיעו לתפילה

חדשות כיפה יהונתן קליין 10/12/18 15:34 ב בטבת התשעט

מהפכה בבני עקיבא: לא מתחילים תפילה בלי נשים
מחכים למנין נשים, צילום: shutterstock

"קולות המחאה לא איחרו להגיע. כבר בבוקר הראשון של הסמינריון, כאשר הבנות לא התעוררו לתפילה והיו כבר 20 בנים שחיכו להתחלת התפילה. המנחים הבנים התחילו ללחוץ עלי בהודעות, אמרתי להם שעד שאנחנו לא מגיעים לכמות של לפחות 10 בנות בצד השני, לא מתחילים. וכך היה". כך מספרת מרב שמש-רוזן, רכזת סמינריון ההדרכה של בני עקיבא שהתקיים בשבוע שעבר. 

הסיפור מתחיל כאשר שמש-רוזן דרשה שאף אחת מהתפילות במהלך הסמינריון לא תתחיל לפני שבבית הכנסת ינכחו רוב של משתתפי הסמינריון. "תפילות הן חלק מההתרחשות של הסמינריון. אנחנו לא באים לסמן עליהם וי וללכת, אלא להיות וליצור התרחשות גם בהן. לא נתחיל סמינריון בלי רוב החבר'ה. הדבר אמור גם כלפי הבנים וגם כלפי הבנות", אמרה למשתתפי הסמינריון בשיחת הפתיחה. 

יש לציין, כי לא מדובר ביוזמה פרטית של רכזת הסמינריון, אלא ביישום החלטה שהתקבלה בוועידת בני עקיבא הארצית בפסח האחרון. על פי החלטת הוועידה, "תנועת בני עקיבא רואה ערך מרכזי בתפילה כחלק מעבודת ה'". בסעיפי ההחלטה מצוין במפורש כי "התנועה רואה חשיבות רבה בחיזוק מחויבות כל החברים והחברות לתפילה ולהשתתפותם בתפילה בציבור. בכל מסגרות הפעילות התנועתיות יש לוודא קיומם של תנאים הולמים לתפילה לבנים ולבנות, ובלו"ז הפעילות חייבות להיכלל תפילות במועדן.
התפילות יתחילו רק כאשר לפחות שליש מהבנים ושליש מהבנות הנוכחים בפעילות יגיעו לתפילה, בלי לעבור את זמן התפילה או לפגוע פגיעה חמורה בפעילות המתוכננת".

לדבריה של שמש-רוזן, ההתחלה היתה קשה, אך ביום האחרון של הסמינריון, בשבת הורגש השינוי; "בבוקר של שבת הגענו לאזור ה-20-30 בנות בתפילת שבת בבוקר. הישג מרשים, בטח מתוך ההיכרות עם סמינריונים אחרים בתנועה שחוסר ההתעקשות בעניין גורר לפעמים עזרת נשים כמעט ריקה".

מזכ"ל בני עקיבא, יאיר שחל הגיב על החלטה של הועידה: "תפילות אבות תיקנום כך אומרת הגמרא ואנו חברי התנועה בניהם ובנותיהם של האבות והאמהות מחויבים להמשיך בדרכם  אשר עשתה מהפכה בעולם. מהפכה של קשר עמוק ומהותי בין האדם לבוראו. זו דרך התפילה וזו דרכה של התנועה ."