בנט לנתניהו: זה המתווה שיפתור את משבר חוק השואה הפולני

שר החינוך פנה לראש הממשלה בדרישה שיבטל את ההצהרה המשותפת עם פולין, "הניסיון למזער את חלקם של הפולנים ולנקות אותם מפשעיהם בשואה מהווה בכייה לדורות"

חדשות כיפה משה ויסטוך 09/07/18 07:19 כו בתמוז התשעח

בנט לנתניהו: זה המתווה שיפתור את משבר חוק השואה הפולני
מבקש מראש הממשלה להחיל ריבונות. בנט ונתניהו, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

לאחר שתקף את ההצהרה המשותפת שלו עם ראש ממשלת פולין בנושא חוק השואה הפולני, פנה אמש (ראשון) שר החינוך נפתלי בנט לראש הממשלה בנימין נתניהו והציע לו מתווה לפתרון המשבר.

בנט חזר על דברי הביקורת שהשמיע בשבוע שעבר וציין כי ישראל ופולין אמנם הצהירו במשותף "על תיקון 'החוק הפולני' כך שיימחקו ממנו הסעיפים הפליליים", אך לדבריו, "תוך הסכמה על נרטיב משותף אשר בבסיסו חצאי אמיתות ואי דיוקים רבים"

 שר החינוך הוסיף כי מוסד "יד ושם" בדק את ההצהרה וקבע שהיו בהצהרות של נתניהו ומורבייצקי "טעויות חמורות והטעיות, וכי גם לאחר ביטול הסעיפים המדוברים מהותו של החוק נשארה על כנה, ובכלל זה האפשרות לפגיעה ממשית בזיכרון השואה"

עוד כתב שר החינוך במכתבו לראש הממשלה כי "הניסיון למזער את חלקם של פולנים ולנקות אותם מפשעיהם בשואה ולאחריה אינו רק פגיעה באמת ההיסטורית,  אלא מהווה בכייה לדורות עבור החברה הישראלית אשר צעיריה ייטו לאמץ קביעות אלו".

נתניהו בוועידת מינכן

יבטל את ההצהרה עם פולין? נתניהוצילום: עמוס בן גרשום/לע"מ

לדבריו, "כפי שהבהרתי בשבוע שעבר, כשר הממונה  על הנחלת מורשת השואה, לא אתן ידי לעיוות אירועי השואה.  לכן שמחתי לשמוע מוקדם יותר היום כי אף אתה מודע לצורך שבתיקון מיידי של ההצהרה".

יו"ר הבית היהודי הציע בפנייתו מתווה חלופי, לפיו ממשלות ישראל ופולין יבטלו את תוקף ההצהרה הקודמת ויצהירו במשותף על מסמך חדש, אשר בבסיסו 4 עקרונות הבאים: "1. בין המדינות ישנה מחויבות עמוקה המבוססת על ידידות ארוכת שנים. 2. יוקם צוות עבודה משותף אשר בו יידון כל אירוע רגיש/שנוי במחלוקת. 3. עובדות היסטוריות יידונו על ידי היסטוריונים ולא על ידי אישי ציבור. 4. הצהרה זו מחליפה את ההצהרה הקודמת".

לסיום כתב כי "במצב שנוצר, סבורני כי מדובר במתווה מאוזן והגיוני אשר ייתן מענה לצרכיהן של ישראל ופולין כאחת; זיכרון השואה והעברתו מדור לדור הינם שליחות ומחויבות לאומית".