בנו של מרכוס כץ: "אבא ואימא החליטו להוקיר את הכישרונות, התמדתם והיכולת של תלמידי חכמים"

במסגרת הענקת פרס כץ, ליישום ההלכה בחיים המודרניים, אמרה נכדתו של מרכוס כץ: "הפרס מבקש לעודד את אלו המנגישים את ההלכה לציבור הרחב"

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/07/17 17:51 כג בתמוז התשעז

בנו של מרכוס כץ: "אבא ואימא החליטו להוקיר את הכישרונות, התמדתם והיכולת של תלמידי חכמים"
הזוכים עם הנשיא, צילום: אלעד מלכה

צבי כץ, בנו של מרכוס כץ ז"ל, נאם בטקס פרס כץ השנה, שהתקיים במלאת שנה לפטירתו של אביו הנדבן ואיש החסד:" אבא היה איש חסד של אמת, תמך גם בהוצאות ספרים כחלק מתרומתו הענפה לעולם היהודי". נכדתו סיפרה על המורשת:" הפרס הוא מגדלור המסמל את הדרך לחיות חיים מודרניים יד ביד עם ההלכה".

טקס הענקת פרס כץ, ליישום ההלכה בחיים המודרניים, התקיים ביום ראשון, במעמד בכירי הציונות הדתית, במלון קינג דיויד בירושלים. בסימן לזכרו של מרדכי מרכוס כץ ז"ל (1927-2016) את הפרס ייסדו יחדיו מרכוס ועדינה(אשתו) כץ. הוא היה ציוני ואיש עסקים נודע ורב פעלים במקסיקו ובישראל. פרס כץ נוסד בשנת 1975 ומוענק לאישים ולמוסדות העוסקים ביישום ההלכה בחיים המודרניים ביצירות שבכתב ובעשייה.

בהמשך לדבריו בנו, צבי כץ דיבר בטקס על חסרונו המורגש של אביו ותכונותיו הבולטות:" קשה ומרגש לעמוד במקומו של אבא, קטונתי. אבינו היה איש רב פעלים, בין כישרונותיו הרבים, בלט חוש מיוחד, הכרת גדולתו של האדם והיכולת להבדיל בין הרגיל, למצוין, אל יוצא הדופן והמשפיע לדורות."

נכדתו של מרכוס סיפרה על משמעות הפרס עבורה:" הפרס מבקש לעודד את אלו המנגישים את ההלכה לציבור הרחב, כך חונכנו להיות יהודים, דתיים, ציונים בלב, שצריכים לתת מכישרוננו לטובת עם ישראל". לאחר מכן ביקשה ליצוק משמעות לשם סבא ולתאר מהי עבורה: "כל פעולה של סבא הייתה מתוך תכנון והתייעצות, כדי לשפר ולייעל את עולמם של היהודים. תמיד היה גאה ביהדותו ואף הכריז עליה בכל הזדמנות. בכל מקום וזמן הוא תמך, סייע ונתן עצה טובה, גם עכשיו בכל מבט למעלה אני עדיין מרגישה אותו".

הרב לאו, שנכח בטקס, נשא דברים וסיפר על ההיכרות הראשונה שלו עם מרכוס כץ שהחלה לפני כ- 35 שנים בעת ביקורו במקסיקו. לאחר מכן תיאר את תחילת דרכו ואת זכייתו בפרס ולבסוף איך הפך גם לשופט בטקס: הגעתי לפני 35 שנה לביקור של יומיים במקסיקו, מרכוס התעקש שאתלווה אליו למונטריי, לטקס שנערך לכבוד הרב המקומי, עיירה שבזמנו הייתה עם אחוז הנמוך ביותר של נישואי תערובת. כשתיאר את טקס קבלת הפנים שזכו לו, אמר: "כולם חבשו כיפות, אז עוד לא היה דבר כזה, לא אורתודוכסים".

 

הזוכים השנה נבחרו ע"י וועדה שבראשה עומד הפרופ' מנחם בן ששון, יחד אתו בהרכב, הרב חיים סבתו והרב עדין שטיינזלץ. הפרס מוענק לאישים ומוסדות אשר חוקרים ופועלים ליישום ההלכה בחיים המודרניים ובכך מעניקים תרומה גדולה לחברה כולה. ארבעת הזוכים בפרס השנה הם: הרב שלמה דייכובסקי, חבר בית הדין הרבני הגדול, הרב ד"ר מרדכי הלפרין, מנהל מכון שלזינגר, מכון התורה והארץ, ומכון משפטי ארץ בראשות הרב אבי גיסר.