"בית הדין פעל נכון, אין הבדל בין סרבן לסרבנית"

עורכת הדין בתיה כהן, מארגון 'מבוי סתום', אומרת בשיחה עם 'כיפה' כי בית הדין הרבני פעל נכון כאשר הפעיל סנקציות על סרבנית גט. "החוק לא מבדיל בין גבר לאישה בנושא הזה, וטוב שכך".

חדשות כיפה יהונתן קליין 03/10/18 16:32 כד בתשרי התשעט

"בית הדין פעל נכון, אין הבדל בין סרבן לסרבנית"
הפגנה נגד סרבנות גט, צילום: מבוי סתום

בעקבות הפרסום הבוקר על הסנקציות שהפעיל בית הדין כנגד סרבנית גט, שכללו את השעייתה מעבודתה כמורה על ידי משרד החינוך, אומרת עורכת הדין בתיה כהן מארגון 'מבוי סתום', המייצג נשים עגונות ומסורבות גט, כי בית הדין פעל נכון ועל פי המצופה ממנו. "בית הדין פעל בסמכותו. לא אמור להיות הבדל בין סרבן גט לסרבנית גט. אנחנו נגד החזקת הגט כקרדום לחפור בו על ידי אחד מן הצדדים". אומרת עו"ד כהן בשיחה עם 'כיפה', "מבחינת הסמכויות החוקיות של בית הדין", היא מוסיפה, "אין הבדל בין איש לאישה. ומן הדין גם לא אמור להיות. אף צד לא אמור או אמורה להחזיק את הגט ביד. הגט הוא החופש של בן/בת הזוג, ולא שום דבר מעבר לזה."

"מבחינת התוצאות המעשיות של סרבנות גט", ממשיכה עו"ד כהן, "ברור שנשים סובלות הרבה יותר. כיוון שמבחינה הלכתית אישה מסורבת לא יכולה להביא ילדים, ואף לא להיכנס לקשר זוגי עם גבר אחר, כל עוד לא קיבלה גט מבעלה. אך מבחינה חוקית, אין הבדל בסנקציות המופעלות בין נשים לגברים. ויותר מזה, בתי הדין לא צריכים להקל עם נשים סרבניות גט, כפי שהם נוהגים לעשות."

חלק מהתיקים המטופלים בארגון 'מבוי סתום', מתמשכים על פני שנים רבות של סרבנות גט או עגינות. עו"ד כהן מספרת על מקרה בו החליט בית הדין להטיל סנקציות על סרבן, שכללו השעיה ממקום עבודתו במשרה ציבורית. לדבריה, ההודעה שקיבל על השעייתו מהעבודה היתה הרגע בו הוא הבין שעליו לתת גט ואכן כך עשה. "ברגע שפוגעים לאדם בפרנסה הוא מבין שעליו לעשות חושבים", היא אומרת. "מקומות העבודה נוטים שלא לעשות את זה, כדי שלא לפגוע בפרנסה, אך מרגע שניתנה הוראה של בית הדין, מקום עבודה שמפוקח על ידי המדינה מחוייב לפעול על פי הוראת בית הדין".

נזכיר, כי במקרה שפורסם הבוקר, שהאישה מסרבת לקבל גט לבעלה כבר למעלה משמונה שנים, והיא טענה בתגובה כי תפקודה המקצועי אינו מאפשר להשעותה מעבודתה. אך משרד החינוך, בהודעתו לבית הדין, הבהיר כי הטיעון איננו רלוונטי והשעה את האישה מעבודתה כמורה במשרד החינוך. האישה קיבלה הודעה כי היא מוצאת לחופשה ללא תשלום עד לקבלת החלטה אחרת מבית הדין. זאת ועוד, בית הדין הודיע כי אם לא יהיה שינוי במצב עד לאחר החגים, יישקלו סנקציות נוספות נגדה כולל פרסום שמה.