מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

לא הוכשרו לתפעל אותו: צה"ל הביא לשיריונרים טנקים ישנים שיצאו משימוש

צה"ל החזיר את השימוש בסדרת הטנקים הישנה "מרכבה 3" לאחר שיועדו למכירה עבור מרוקו. המהלך מגיע בעקבות גיוס אנשי מילואים ותיקים שלא הוכשרו על סדרת הטנקים המתקדמת יותר - "מרכבה 4"

חדשות כיפה חיים ג'רבי, חדשות כיפה 27/12/23 13:45 טו בטבת התשפד

לא הוכשרו לתפעל אותו: צה"ל הביא לשיריונרים טנקים ישנים שיצאו משימוש
טנק ברצועה, צילום: דובר צה"ל

בעקבות גיוס מילואים של לוחמי שיריון מבוגרים שלא הוכשרו על טנק מרכבה 4 בצה"ל החליטו על החזרת השימוש בטנקי מרכבה 3 שיועדו למכירה. מדובר בלוחמים ותיקים שהוכשרו על טנק מרכבה 3 והחליטו להתגייס למלחמה למרות שסיימו את תקופת המילואים ושוחררו מצה"ל.

הטנקים שבו לפעילות תחת יחידת המילואים "עוף החול"

הטנקים הוותיקים חזרו לפעילות תחת יחידה חדשה שהוקמה במסגרת המלחמה, "עוף החול", בפיקודו של סא"ל ארז סעדון, שפיקד על גדוד 52 בחטיבה 401 לפני למעלה מעשור. בדובר צה"ל אישרו את הפרטים והוסיפו כי הוחלט לפתוח את היחידה החדשה "עקב ריבוי זירות ודרישה גוברת של הכוחות בשטח".

חטיבות השריון נפרדו מהטנק הותיק בעשור האחרון

טנק מרכבה 3 נכנס לשירות בשנת 1990 ומאז עבר מספר שידרוגים. בשנת 2014 חטיבה 7 נפרדה מהטנק הישן לטובת הדגם המתקדם יותר - מרכבה 4, והשלימה את התהליך בשנת 2016. חטיבה 188 הצטרפה לתהליך מאוחר יותר בשנת 2019, ובשנת 2020, נערך תרגיל חטיבתי אחרון והיסטורי עם הטנק ששימש את צה"ל במשך שלושה עשורים.

עסקת המכירה מול מרוקו הוקפאה בשלביה הסופיים

כאמור, לפני שלוש שנים טנק מרכבה 3 יצא משירות בכלל חטיבות השריון הסדירות - 401, 188 וחטיבה 7. בשנה האחרונה התנהל משא ומתן עם מרוקו ומדינה אירופית נוספת על 200 טנקים מסוג מרכבה 3 ולפי הכתב הצבאי יואב זייתון, העסקה הייתה צפויה להיחתם סופית בספטמבר, פחות מחודש לפני מתקפת החמאס. בעקבות המלחמה, עסקאות היצוא הוקפאו והטנקים הוחזרו לשירות עבור חיילי מילואים הוותיקים.