מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

השאירו את הרסיס בליבו של הלוחם: החלטה יוצאת דופן בחדר הניתוחים

עמית בר זאב הובא לשערי צדק במסוק מזירת הלחימה בעזה במצב קשה. הרופאים הריצו אותו לניתוח לב-חזה חירום בו התגלה שרסיס חדר לליבו. לאחר התייעצות רחבה הוחלט באופן חסר תקדים – הרסיס שחדר ללב יישאר שם לנצח

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/12/23 16:56 יב בטבת התשפד

השאירו את הרסיס בליבו של הלוחם: החלטה יוצאת דופן בחדר הניתוחים
עמית בר זאב, צילום: באדיבות המשפחה

עמית בר זאב, לוחם בשנות העשרים לחייו נפצע קשה בלחימה בעזה והובא לבית החולים שערי צדק במסוק במצב קשה. מייד כשהגיע לבית החולים הוכנס עמית במהירות לחדר הטראומה כשהוא במצב לא יציב. מנהל יחידת הטראומה ד"ר אלון שורץ וצוותו הבחינו כי מדובר במקרה חמור של פגיעה בלב והוחלט להריץ אותו במהירות לניתוח לב חזה לצורך ביצוע ניתוח חרום.

גילינו באופן ברור רסיס מתכת שחדר לתוך החלל הימני של הלב

"במהלך צילומי ההדמיה אנו מגלים באופן ברור רסיס מתכת שחדר לתוך הלב והתיישב בחלל הימני שבלב" אמר ד"ר דני פינק מנהל מחלקת ניתוחי לב חזה בבית החולים. "הרסיס בגודל 6 מ"מ חדר לעומק הלב, החור החיצוני של מעטפת הלב נסגר וכעת עמדנו בפני דילמה בלתי פשוטה מה נכון לעשות במצב הזה".

לאחר התייעצויות עם רופאים בארץ ובחו"ל - הוחלט להותיר את הרסיס בלב

צוות הרופאים בראשות ד"ר שורץ, ד"ר דני פינק וד"ר אמיר אורלב – מנהל המחלקה הקרדיולוגית קיימו התייעצויות עם רופאים בארץ ובחו"ל, מומחים לטראומה ומומחים לכירורגיה של הלב. בתום ההתייעצויות הוחלט כי לנכון לסוג הפציעה הקיימת, עדיף להותיר את הרסיס בתוך הלב ולאפשר ללב לייצר סביבו רקמה פנימית שתקבע אותו במקומו, מאשר לחדור לתוך הלב כדי לשלוף את הרסיס החוצה.

"זהו מקרה בלתי שגרתי של רסיס שהוקם בצידו הימני של הלב, עם סיכון שבמקרה והוא יעוף למערכת הדם החוצה, הוא יגיע לריאות ונדרש להוציא אותו משם במצב שהוא לא סכנת חיים מיידית", מסביר ד"ר פינק והוסיף: "במידה והרסיס היה מתמקם בצידו השמאלי של הלב היינו חוששים כי במקרה והוא יזוז ממקומו הוא עלול להגיע למוח ולגרום לסכנת מוות מיידית. במצב כזה היינו חייבים לנתח שוב את החייל כדי להוציא את הרסיס, ניתוח שהיה כרוך בסיכונים ממשיים".

למזל של עמית, הרסיס שחדר ללב, נעצר כאמור באזור הימני של הלב ולאחר מעקב של מספר ימים על מיקומו התברר כי הוא לא זז ונשאר במקומו. הרופאים היו שבעי רצון מהתוצאה וביצעו המשך מעקב צמוד אחר מצבו הרפואי הכולל תחת פיקוח מיוחד ביחידת טיפול נמרץ בניהולו של ד"ר פיליפ לוין, בליווי צמוד של ד"ר אלון שורץ וד"ר דני פינק.

עמית השתחרר לאחר מספר ימים ועבר לשיקום בתל השומר שם הוא ממשיך בתהליך ההחלמה והחזרה לשגרת חיים רגילה.

עמית משתחרר מבית החולים שערי צדק