מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

"הפסיקו להאזין לחמאס שנה קודם": הניו יורק טיימס בתחקיר מטלטל

עיתון הניו יורק טיימס חשף כי יחידת המודיעין 8200 הפסיקה לצוטט לרשת הקשר של החמאס שנה לפני המתקפה כי ראתה בכך "בזבוז זמן". גם לאחר שזיהו את הפעילות החריגה של מחבלי החמאס, בשב"כ לא טרחו לעדכן את ראש הממשלה

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/10/23 14:24 טו בחשון התשפד

"הפסיקו להאזין לחמאס שנה קודם": הניו יורק טיימס בתחקיר מטלטל
ניו יורק טיימס , צילום: dennizn / Shutterstock.com

מלחמת חרבות ברזל: עיתון הניו יורק טיימס חשף תחקיר מקיף שערך עם בכירים ישראלים, אמריקנים וערביים כדי לאתר את הסיבות למחדל המודיעיני שהביא למתקפת הפתע הרצחנית של החמאס. במסגרת התחקיר התברר כי שנה לפני המתקפה, החליטו ביחידת 8200 להפסיק עם האזנות לרשת הקשר של מחבלי החמאס, כי ראתה בכך "בזבוז מאמץ".

סוכנויות הריגול הזרות הפסיקו את האיסוף בשנים האחרונות

על פי הדיווח, סוכנויות הריגול האמריקאיות הפסיקו גם הם בשנים האחרונות לאסוף מידע מודיעיני על חמאס מתוך הבנה שמדובר באירוע מקומי בלבד, שמנוהל על ידי ישראל. לאחר ההשתלטות המחודשת של כוחות צה"ל על עוטף עזה, נמצאו מכשירי קשר ידניים על גופותיהם של חלק מהמחבלים - אותם מכשירי קשר שהמעקב אחריהם הופסק שנה לפני המתקפה.

ראש השב"כ העריך כי תיתכן מתקפה בקנה מידה קטן

עוד עלה מהתחקיר, כי בלילה שקדם למתקפה בשב"כ זיהו את היקף הפעולה החריג של מחבלי החמאס, אך סברו כי מדובר בתרגיל לילי בלבד ולא בהכנות למלחמה. ראש השב"כ, רונן בר, השתכנע בחלוף הזמן כי תתיכן מתקפה בקנה מידה קטן והורה לצוות "טקילה", היחידה המבצעית המסווגת של השב"כ, להתפרס באזור הגבול עם עזה.

נתניהו לא עודכן במהלך הלילה שקדם למתקפה

למרות הקפצת צוות טקילה, ראש הממשלה נתניהו עודכן רק בסמוך למתקפת הפתע, ולא ידע ההתפתחויות קודם לכן, כך על פי גורמי ביטחון ישראליים ששוחחו עם הניו יורק טיימס. בשיחה עם חוקרים צבאיים שבועיים לאחר הפיגוע, העידו חיילים שניצלו מהתקיפה כי האימונים של חמאס היו כה מדויקים עד שהם פגעו בשורה של מצלמות ומערכות תקשורת כך ש"כל המסכים שלנו נכבו כמעט באותה שנייה בדיוק". התוצאה הייתה עיוורון כמעט מוחלט בבוקר המתקפה.