ראיון הרקטות יגיעו לעמק יזרעאל? בכיר ביטחוני: "זה רק עניין של זמן"

לאחר הניסיונות לירי רקטות בצפון השומרון ולמרות נסיונות ההרגעה של מערכת הביטחון, ישנו חשש מהתרחבות התופעה בדומה לעוטף עזה. מזכ"ל תנועת הביטחוניסטים ל-"חדשות כיפה": "נוצר שם וואקום, יש פחות מודיעין"

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 16/08/23 15:52 כט באב התשפג

הרקטות יגיעו לעמק יזרעאל? בכיר ביטחוני: "זה רק עניין של זמן"
צפון השומרון, גם בעזה זה התחיל בטפטוף, צילום: Hillel Maeir/Flash90

מה שהתחיל כניסיון ירי של רקטה בודדת לעבר יישובי צפון השומרון, הפך בחודשים האחרונים לטפטוף. במספר אירועים שונים היו נסיונות ירי של רקטות לעבר יישובים ישראליים בצפון השומרון ולמרות שבמערכת הביטחון טוענים כי לא נשקפת סכנה אמיתית, יש מי שחושש משידור חוזר של עוטף עזה. בראיון ל"חדשות כיפה", אומר סא"ל במיל' ירון בוסקילה, קצין המבצעים של אוגדת איו"ש בעבר ומזכ"ל תנועת הביטחוניסטים, כי "ברגע שכל האירועים ופיגועי הטרור התחילו בצפון השומרון, דיברנו על זה שהדבר הבא שכנראה נראה משם זה ירי רקטות".

ההחלטה האסטרטגית של הדרג המדיני

לפי בוסקילה, בחמש עשרה השנים האחרונות היו מספר ניסיונות ביהודה ושומרון לייצר רקטות מצד ארגוני טרור. "זה דבר מאוד פשוט, לא מסובך" אומר בוסקילה. "כבר בשלבים המוקדמים של הכנת הרקטות צה"ל הצליח לסכל את הכל, אני מכיר את הפעילות והמעצרים שנעשו סביב אותם אנשים".

בוסקילה מתאר את הסיבות שגרמו להתעצמות ארגוני הטרור בצפון השומרון כולל הנסיונות לייצור רקטות: "הדרג המדיני קיבל החלטה אסטרטגית בשנים האחרונות שצה"ל יקיים מינימום של פעילות בצפון השומרון ויטפלו רק בפצצות מתקתקות, אז נוצר שם וואקום". בוואקום הזה הוא מסביר, נוצרו שתי בעיות עיקריות, פחות מודיעין ופחות הרתעה.

סא"ל (במיל) ירון בוסקילה, רטקות היו עניין של זמן

סא"ל (במיל) ירון בוסקילה, רטקות היו עניין של זמן צילום: ללא

"כמו שבעזה הם הצליחו, גם פה זה רק עניין של זמן"

"יש פחות מודיעין, כי השב"כ הדרך שלו לייצר מודיעין היא דרך ההתחככות עם השטח וכשאתה לא נמצא שם אז המודיעין לא עולה ואין דרך לסכל את הדברים האלה בעודם קטנים". מבחינת בוסקילה גם מבצע "בית וגן" שהתרחש לאחרונה לא פגע בארגוני הטרור: "אחרי המבצע, היה מצופה שהוא יהווה פלטפורמה למבצעים הבאים, אבל סיימנו את המבצע והדרג המדיני קיבל החלטה ששוב מצמצמים את הנוכחות. זה גורם לכך שארגוני הטרור מתחזקים מחדש ומחזירים את היכולות שלהם שכוללות גם ניסיון לירי רקטות".

האיום עלול להגיע גם לערים סמוכות כמו עפולה, בית שאן וחדרה?

"כשהם יוצאים היום לעשות ניסוי כלים הם עושים אותו בשטח פתוח, שם יש לנו יכולות תצפית והם חוששים מזה. למרות זאת הם עדיין מנסים ויודעים לעשות את הניסויים באזורים שיש להם יותר מחסה. אבל כמו שבעזה הם הצליחו, גם פה זה רק עניין של זמן".

כוחות צה"ל בפעילות בג

מבצע "בית וגן", "היה מצופה שהוא יהיה פלטפורמה למבצעים הבאים". צילום: דובר צה"ל

איפה נהיה בעוד חמש שנים?

"הכל תלוי בהחלטה של הדרג המדיני ביחס לנוכחות של צה"ל בשטח, אם נעשה מבצע רחב בצפון השומרון כשחוזרים לשטח פעם אחר פעם, ג'נין תהיה מרכז מסחרי שוקק, אבל אם המדיניות תמשיך להיות חיזוק הראשות הפלשתינית ולהעניק לה את הסמכות לפעול בטחונית בצפון השומרון, זה יפגע גם ברשות עצמה שכנראה תקרוס וגם במדינת ישראל".

"זה בעיה של עמק יזרעאל, חדרה ובית שאן"

גם בועז העצני, מי שאחראי על סיורי הסברה בשומרון שותף לתחזית של בוסקילה, לדבריו: "החשש שזה יהפוך לשגרה גדול מאוד, ככה התחיל המצב בעזה". העצני מסביר כי מי שצריכים לחשוש הם לא יישובי צפון השומרון, אלא הקיבוצים והיישובים בעמק יזרעאל: "אז ירו בפעם האחרונה לשקד, הם לא הצליחו עד עכשיו, אבל הם לומדים והם בסוף יצליחו".

"זה לא הבעיה של היישובים" הוא אומר, "זה בעיה של עמק יזרעאל, חדרה ובית שאן, עפולה זה 8 קילומטר. הראשונים יהיו הקיבוצים והמושבים בעמק ומהר מאוד זה יגיע הלאה ואם לא הורגים את זה כשזה קטן, זה יקרה".

אצבע מאשימה כלפי הממשלות האחרונות ומערכת הביטחון

העצני מפנה אצבע מאשימה לעבר הממשלות האחרונות וגם כלפי מערכת הביטחון: "יש פה הזנחה פושעת של הממשלה של היום, הממשלה הקודמת ושל צה"ל שנותנים לזה לקרות אחרי הניסיון הקודם. המילה מחדל לא מתחילה לתאר את גודל המחדל שמתרחש מול העיניים שלנו, יש פה הפקרות ואדישות מוחלטת לעתיד".

רקטה שאותרה בשטח רם-און

רקטה שאותרה בשטח רם-און צילום: מועצה איזורית גלבוע

מבחינת העצני, הפתרון ברור. הקמת עוד יישובים בצפון השומרון: "התיישבות מכתיבה ביטחון, זה האלמנט הביטחוני הכי חשוב שיש, הוא מאלץ את מערכת הביטחון לעשות את תפקידה. מהרגע שאתה עוזב שטח מסויים גם אין צבא פרט למינימום, ואז הטרור מרגיש בבית ומתפתח, אנחנו רואים את זה בשידור חי".