"אתם כור היתוך מקדים לכור ההיתוך של צה"ל"

לאור המשבר בחברה הישראלית בקריה בתל אביב נערך מפגש של הרמטכ"ל הרצי הלוי וראש אכ"א יניב עשור ובכירים נוספים עם נציגים תנועות הנוער השונות | בדיון הוחלט לקדם שיתופי פעולה בין צה"ל לבין תנועות הנוער

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 10/08/23 10:31 כג באב התשפג

"אתם כור היתוך מקדים לכור ההיתוך של צה"ל"
בכירי צה"ל ונציגי תנועות הנוער | , צילום: דובר צה"ל

פגישה לא שגרתית התקיימה השבוע (ג') בלשכת הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי בקריה בתל אביב. במשך כשעתיים התכנסו הרמטכ"ל ובכירי צה"ל נוספים עם ראשי מועצת תנועות הנוער ומזכ"לי תנועת הנוער בישראל סביב שולחן פורום מטכ"ל לשיח פתוח וחשיבה משותפת לנוכח האתגרים המורכבים עמם מתמודדים צה"ל והחברה הישראלית בחודשים האחרונים.

"הכח שלנו ביחס לצבאות אחרים הוא באנשים ובלכידות"

במפגש, שהתקיים בהובלת מת"ן (מועצת תנועות הנוער), דנו המשתתפים בחשיבות שיתוף הפעולה של צה"ל ותנועות הנוער לגיוס לשירות משמעותי, בחיזוק הלכידות ובעידוד שיח מחבר ומאחד.

הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי התייחס לחשיבות הרבה שהוא מייחס לפעילות תנועות הנוער- " היינו רוצים לחזק את הקשר לנוער לפני הגיוס. אני גם הייתי בתנועת נוער, ואלו 8 שנים שהולכות איתי. זה עולם של ערכים, שורשים של רעות, בין אדם לחבירו – שאת אלו מקבלים בתנועות הנוער. אנו מקבלים מתנועות הנוער- נוער יוצר מן הכלל. הכח שלנו ביחס לצבאות אחרים הוא באנשים ובלכידות".

רא"ל הלוי חזר על חשיבותו של שימור צה"ל כצבא העם והצבת השירות הקרבי בראש סדר העדיפות- "חשוב לנו להיות צבא העם, המודל הזה צריך להיות כך שנים קדימה. זה לא עניין כמותי, אלא עניין איכותי. בהסתכלות קדימה אנו זקוקים ליותר אנשים איכותיים, נוער שרוצה לעשות שירות משמעותי, אנו מדגישים את השירות הקרבי כראשון במעלה".

רא"ל הרצי הלוי |

רא"ל הרצי הלוי | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בדיון עלו נושאים נוספים שעימם מתמודדים מזכ"לי התנועות, בין היתר – הרחבת מעגלי השורות של חניכי התנועות, שיח הקצנה שגובר, התמודדות ודילמות סביב גיוס לשירות קרבי משמעותי מול גיוס ליחידות מודיעין וטכנולוגיה ועוד. הרמטכ"ל הציג שלוש מטרות עיקריות: שימור כשירות צה"ל, לכידות והותרת המחלוקת מחוץ לצה"ל עד כמה שניתן. הלוי הוסיף כי "לצה"ל ולתנועות הנוער יש אינטרס משותף לשמור על הלכידות בחברה הישראלית".

לקראת תום הדיון אמר הרמטכ"ל כי יפעל לקדם תכנית של מפגשים של נציגי צה"ל עם חניכי תנועות הנוער לקראת קבלת הצו הראשון על מנת לקדם את הערכים המשותפים של כולם לשירות משמעותי וחיזוק מודל צה"ל כצבא העם.

הרמטכ"ל ביקש לבחון גם שיתוף פעולה בין תנועות הנוער לפיקוד העורף בעת חירום, על מנת לשפר את המענים לאוכלוסיה בימי משבר מסוג זה. בנוסף, סוכם כי תיבחן אפשרות של סיור משותף של בכירי צה"ל עם מנהיגי תנועות הנוער סביב הימים הלאומיים בשנה הבאה.

"אתם כור היתוך מקדים לכור ההיתוך של צה"ל"

ראש אגף כוח אדם, אלוף יניב עשור קרא לתנועות הנוער להמשיך ולהרחיב את המפגשים בין התנועות השונות. "הכוחות שלכם באים מהמפגש עם בני הנוער. בראייה שלי, אתם כור היתוך מקדים לכור ההיתוך של צה"ל. תקיימו כמה שיותר מפגשים מחברים. אנחנו מזהים כי עלינו כבר בגיל צעיר להתחיל את כור ההיתוך, נגבש איתכם איך נעשה את זה דרך מערכת החינוך הבלתי פורמלית".

אלוף יניב עשור

אלוף יניב עשור | צילום: דו"צ

מזכ"ל מועצת תנועות הנוער נפתלי דרעי סקר בפני הרמטכ"ל את פעילות כלל תנועות הנוער, את הגידול המתמשך במספר החניכים ואת הפעילות לחיבור בין חלקי האוכלוסייה שמובילים בתנועות הנוער. דרעי הדגיש את חשיבות המשך החיבור בין התנועות והיחס לצה"ל: "אנחנו עסוקים כל הזמן בשאלה איך ממשיכים לחיות יחד גם אחרי משברים. ברור לנו שהקשר בין כולנו חייב להתקיים. לנו יש את הפלטפורמה, שלצערנו לא רואים אותה בחברה הישראלית. אי התייצבות מסוכנת למדינת ישראל וכולנו קוראים להשאיר את צה"ל מחוץ למשחק הפוליטי. העמדה שלנו ברורה מאוד וזה המסר שאנו רוצים להעביר פה".

בפגישה השתתפו גם ראש אכ"א האלוף יניב עשור, קצין חינוך ונוער ראשי תא"ל אופיר לויוס, ראש חטיבת תכנון ומנהל כוח אדם תא"ל שי טייב, דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי, ראש מערך מדעי ההתנהגות אל"ם שרית שיף, מפקדת מערך מגן אל"ם עינת אלבלק וראש היחידה להכנה לצה"ל סא"ל אלה גוראל. מצד תנועות הנוער הגיעו נציגי הצופים, הנוער העובד והלומד, בני עקיבא, השומר הצעיר, דרור ישראל, האיחוד החקלאי, מכבי צעיר, המחנות העולים, בית"ר, עזרא ואריאל.