הסרבנות תפגע בכשירות צה"ל? צמרת הביטחון בדיון חירום

בכירי מערכת הביטחון נפגשו על מנת לדון באיומי הסרבנות, בעיקר מצד הטייסים כי לא יתייצבו לשירות כשיקראו לכך בשל התנגדותם לרפורמה | בשבוע שעבר: בכירים לשעבר מחיל האוויר הודיעו כי יתמכו בסרבנות כחלק מפעולות המחאה

חדשות כיפה חדשות כיפה 16/07/23 21:07 כז בתמוז התשפג

הסרבנות תפגע בכשירות צה"ל? צמרת הביטחון בדיון חירום
גלנט והלוי | , צילום: Alex Kolomoisky/POOL

עקב החשש מפני השלכותיה של סרבנות בצה"ל על ביטחון המדינה, שר הביטחון, הרמטכ"ל וצמרת מטכ"ל נפגשו הערב (א') על מנת לדון בהשפעות תופעת הסרבנות על כשירות צה"ל. זאת כיוון שטייסים ולוחמים מאיימים כי יסרבו להתייצב לשירות מילואים. כך נחשף הערב במהדורה המרכזית של חדשות 12. 

בסיום הדיון הביטחוני בקריה, אמרו שר הביטחון והרמטכ"ל כי הם שוקלים להעלות את הנושא בפני ראש הממשלה בזמן הקרוב, כך נחשף ב- ynet. הדיון כאמור, נועד לבדוק האם, "מתקרבת הנקודה שבה תהיה פגיעה בכשירות של מערכים מסוימים, בעיקר חיל האוויר ומערך המבצעים המיוחדים באמ"ן". יש לציין כי נכון לעכשיו אין חשש ממשי מפגיעה בכשירות צה"ל, אבל ההערכות הן שהמצב עשוי להשתנות ברגע.

בכירי חיל האוויר לשעבר מגבים סרבנות מילואים: "נתמוך ללא סייג"

האיומים בסרבנות החלו על רקע הביקורת על החקיקה המשפטית, והגיעו בעיקר מצד טייסי חיל האוויר ומצד מילואימניקים. נזכיר כי בשבוע שעבר, נפגשו 500 טייסי חיל האוויר על מנת להכריע בשאלה: איך להגיב להמשך חקיקת הרפורמה המשפטית. בכירים לשעבר בחיל פרסמו מכתב בו הודיעו כי יתמכו בהחלטתם של הטייסים גם במקרה של סרבנות. בין החותמים: הרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ, האלופים במיל' אביהו בן נון, גיל רגב, דן טולקובסקי, נמרוד שפר, עמוס ידלין, תתי האלופים אסף אגמון, עפר לפידות, אמיר השכל.

טייסים.

טייסים. צילום: Yossi Zeliger/Flash90

במכתב כותבים הבכירים: "אנו עומדים על זכותנו כאזרחים לחיות ולגדל את ילדינו במדינה דמוקרטית ויהודית, ותובעים מהממשלה לעצור את תהליך אישור החוק בכנסת, לבטלו, ולא להביאו לקריאה שניה ושלישית", לדבריהם: "מתוך היכרות קרובה עם המשמעויות של הפסקת טיסה פעילה, אנו החתומים מטה, אומרים באופן הברור ביותר לקבוצת המילואים הפעילים: נתמוך ללא סייג בכל פעולת מחאה שלכם, כולל השעיית התנדבות לאלתר".

רק הצהרה מראש על היעדרות בשל הרפורמה - תחשב סרבנות

נציין כי בתוך צה"ל, מסתמן כי נוהגים ביד רכה עם הקריאות לסרבנות. מכתב שקצין בכיר ביחידה מובחרת העביר למפקדים בשטח, ונחשף בכאן רשת ב', מציג את הנהלים בנוגע לסרבנות חיילי המילואים על רקע התנגדות לרפורמה המשפטית.והוא מגדיר בין השאר מה נחשב כסרבנות וכיצד על מפקדים להתמודד איתה.

הרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ

הרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ צילום: Flash90     

על פי הסעיף הראשון, רק הצהרה מראש על היעדרות בשל הרפורמה - תחשב כסרבנות. "רק אדם שזומן למילואים והצהיר שהוא לא מגיע בגלל הרפורמה המשפטית, תיחשב פעולתו כסרבנות. כל השאר - לא. למען הדגשת הנושא - פרסום הודעת מחאה של קבוצות או יחידים שאינם מתכוונים להגיע בעתיד למילואים - לא ייחשב סרבנות בצה"ל".