מבצע בית וגן

רקטות, פיגועי ירי ומטעני חבלה: בירת הטרור ג'נין - תמונת מצב

כ-50 פיגועי טרור הוציאה העיר ג'נין אליה גם ברחו 19 מהמחבלים שביצעו פיגועים בשנה האחרונה. אמש (א') צה"ל החל מתקפת פתע על העיר שהחלה מהאוויר בנוסף לכוחות קומנדו צנחנים וגולני שנכנסו אל העיר

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/07/23 13:05 יד בתמוז התשפג

רקטות, פיגועי ירי ומטעני חבלה: בירת הטרור ג'נין - תמונת מצב
מחנה הפליטים ג'נין, צילום: דובר צה"ל

אחרי גל פיגועים קטלני שהגיע לשיאו בפיגוע הירי בעלי בו נרצחו 4 ישראלים  - צה"ל יוצא למבצע בג'נין, המבצע החל אמש (א'), כאשר צה"ל תקף מהאוויר יותר מעשר פעמים יעדי תשתית טרור, וחמושים במחנה הפליטים ג'נין.

בנוסף, השמידו הכוחות מעבדה לייצור ולאחסון מטענים. כמו כן, איתרו הלוחמים והחרימו משגר רקטה מאולתר ואמצעי לחימה נוספים. חילופי אש עם חמושים עדיין מתנהלים במקום.

צילום: דובר צה"ל

מחנה הפליטים ג'נין - מעוז הטרור הגדול ביהודה ושומרון 

מחנה הפליטים ג'נין הפך לאחד ממעוזי הטרור הגדולים באיו"ש, ארגוני הטרור ובראשם הגי'האד האסאלמי וחמאס הגבירו את הפעילות במחנה הפליטים ואת הניסיונות שלהם להתעצם ולהוציא פיגועים ביהודה ושומרון ובשאר הארץ. 

כוחות צה"ל בפעילות בג

כוחות צה"ל בפעילות בג'נין מבצע "בית וגן" צילום: דובר צה"ל

הפיגועים שיוצאים ממחנה הפליטים בג'נין מהווים מקור השראה וחיקוי שמשפיעים גם על פיגועים בשאר חלקי הארץ בדגש על צפון השומרון, כמו כן המחנה מהווה מוקד מימון לחוליות טרור בכל יהודה ושומרון. בנוסף, מחבלים רבים אשר ביצעו פיגועים מוצאים מחסה במחנה הפליטים שהפך לעיר מקלט עבורם. 

כוחות צה"ל בפעילות בג

כוחות צה"ל בפעילות בג'נין מבצע "בית וגן" צילום: דובר צה"ל

מוקד הטרור הגדול ביותר ביהודה ושומרון בשנים האחרונות

מעל ל-50 פיגועי ירי בוצעו על ידי מחבלים שיצאו מאזור ג'נין ב- 7 החודשים האחרונים, 19 מחבלים מתוכם ברחו למחנה הפליטים אחרי שביצעו את פיגוע הירי, עם זאת, 10 בתים של מחבלים שרצחו אזרחים וכוחות ביטחון נהרסו בג'נין. 

כוחות צה"ל בפעילות בג

כוחות צה"ל בפעילות בג'נין מבצע "בית וגן" צילום: דובר צה"ל

 ארגוני הטרור המרכזיים במחנה הפליטים  - חמאס והג'יהאד האסלאמי הפלשתיני

במחנה הפליטים ג'נין פועלים עשרות מחבלי חמאס ומאות מחבלי גא"פ. כ-25% מתוך האוכלוסייה בג'נין מזדהה עם ארגון הטרור גא"פ, בתוך כך הנהגת הארגון בעזה ובסוריה משקיעה מאמצים רבים לספק אמצעי לחמימה, כסף והדרכה צבאית לפעילי טרור בעיר ובמחנה הפליטים בפרט. 

חמאס לעומת זאת זוכה לפחות אהדה בקרב האוכלוסייה בג'נין שם עומדת התמיכה בו על 20%, ארגון הטרור פועל ללא הפסקה על מנת לחזק את תשתיות הטרור בעיר, כמו כן ארגון הטרור מרבה לפרסם דברי הלל על מחבלים שיצאו מג'נין וביצעו פיגועים נגד אזרחים וחיילים. שני הארגונים עסוקים בהבערת יהודה ושומרון ורואים בעיר ג'נין כר פורה לפעילותם, כמו כן, שני הארגונים העבירו מילוני שקלים לג'נין על מנת לפתח את תשתית הטרור שם. 

מפת העיר ג

מפת העיר ג'נין צילום: דובר צה"ל

האיומים הנשקפים על ישראל ממחנה הפליטים ג'נין

נשק: בג'נין ישנם מאות חמושים להם כלי נשק רבים ואמצעי לחימה מגוונים

מטעני חבלה: בשונה משאר הזירות באיו"ש בגנ'ין מחרטות ומעבדות לייצור מטענים, המחבלים במחנה הפליטים משתמשים במטענים הללו נגד כוחות צה"ל והצליחו להשבית רכב צה"לי ולפצוע לוחמים עם אחד מהמטענים שלהם. 

מחנה הפליטים ג

מחנה הפליטים ג'נין צילום: דובר צה"ל

אלימות כללית: בצה"ל ובשב"כ מזהים מגמה הולכת ועולה של אלימות נגד כוחות הביטחון שכוללת - ירי מדויק לעבר כוחות צה"ל, זריקת אבנים, בקבוקי תבערה, צמיגים בוערים וחסימת כוחות צה"ל באמצעים שונים כשהאחרונים באים לסכל אירועי טרור באזורם.

תיעוד מפעילות צה"ל בג'נין צילום: דובר צה"ל

תשתיות הטרור שהותקפו וההפתעה שצה"ל הכין לפלשתינים

קצת אחרי השעה 1:00 בלילה הותקף חמ"ל משותף ואיחוד של פלגי הטרור שהיו בו מחבלים וגם אמל"ח. החמ"ל אוחסן בלב מחנה הפליטים ונבנה כך שסביבו יש מתחמים של אונר"א - בית ספר, מרפאה ועוד

תשתית הטרור שהותקפה בג

תשתית הטרור שהותקפה בג'נין צילום: דובר צה"ל

המפקדה שימשה בנוסף כחמ"ל תצפית, כמקום התכנסות של מחבלים חמושים לפני ואחרי פעילות טרור, כאזור התחמשות בנשקים ומטענים וכמרכז הקשר והתקשורת של הפעילים. בנוסף, המפקדה שימשה מחסה לפעילים מבוקשים על רקע ביצוע הפיגועים בחודשים האחרונים בגזרה

"האויב הופתע מתקיפה אווירת שפגעה במחבלים ובאתרים שהוא חשב שאנחנו לא מכירים"

דובר צה"ל הסביר כי התקיפה מהאוויר הפתיעה את ארגון הטרור: "האויב הופתע מהתקיפה האווירית שפגעה במחבלים ובאתרים שהוא חשב שאנחנו לא מכירים. ההפתעה הזו אפשרה לנו את בטחון הכוחות ואפשרו את הפשיטה שנעשתה".

תשתית הטרור שהותקפה בג

תשתית הטרור שהותקפה בג'נין צילום: דובר צה"ל

בתוך כך, כוחות צה"ל איגפו את מחנה הפליטים מכל צדדיו. במהלך הסריקות אותרו מטענים שהמחבלים תכננו להשליך על כוחותינו וכתוצאה ממהלך הפתיחה המהלך שלהם לא צלח. 

פריטי האמל"ח שנתפסו - משגר רקטה, מעבדת מטענים וכלי נשק 

בפעילות הפעילות המשותפת של צה"ל ושב"כ בג'נין, כלי טיס של צה"ל תקפו יותר מעשר פעמים יעדי תשתית טרור, וחמושים במחנה הפליטים ג'נין. בנוסף, השמידו הכוחות מעבדה לייצור ולאחסון מטענים. במהלך הפעילות לוחם צה"ל נפצע באורח קל קצר מרסיסי רימון צה"ל ופונה לטיפול רפואי בבית חולים.

דירת מטענים שאותרה במהלך הפעילות:

דירת מטענים שאותרה במהלך הפעילות

דירת מטענים שאותרה במהלך הפעילות צילום: דובר צה"ל

 

דירת מטענים שאותרה במהלך הפעילות

דירת מטענים שאותרה במהלך הפעילות צילום: דובר צה"ל

 אמצעי לחימה ואמצעים נוספים המשמשים את פעילי הטרור שנתפסו

 אמצעים המשמשים את פעילי הטרור שנתפסו:

אמצעים המשמשים את פעילי הטרור שנתפסו: צילום: דובר צה"ל

אמצעי הלחימה שנתפסו

אמצעי הלחימה שנתפסו צילום: דובר צה"ל

אמצעי הלחימה שנתפסו

אמצעי הלחימה שנתפסו צילום: דובר צה"ל

 משגר רקטה מאולתר ואמצעי לחימה נוספים שנתפסו

חלקי רקטה ביצור עצמי שהוחרם במחנה הפליטים בג’נין

חלקי רקטה ביצור עצמי שהוחרם במחנה הפליטים בג’נין צילום: דובר צה"ל