ראש השב"כ שאל את ChatGPT איך מכינים חומר נפץ - זה מה שקרה

רונן בר הסביר מהן הסכנות שמעמידה הבינה המלאכותית לביטחון ישראל - וחשף כיצד בשב"כ מעוניינים לגייס את הטכנולוגיה כדי להגן על המדינה מפני הסתה ואיומים

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/06/23 13:09 ח בתמוז התשפג

ראש השב"כ שאל את ChatGPT איך מכינים חומר נפץ - זה מה שקרה
רונן בר ראש השב"כ, צילום: שבוע הסייבר, אוניברסיטת תל אביב

ראש השב"כ, רונן בר, נאם היום (ג') במסגרת שבוע הסייבר באוניברסיטת תל אביב והסביר אילו אתגרים מודיעיניים וביטחוניים מעמידה טכנולוגיית הבינה המלאכותית, וכיצד מדינת ישראל מתכננת להילחם בכך ואף לגייס את טכנולוגיית ה- AI לטובת הגנה על ביטחון המדינה.

ראש השב"כ הדגים את הפשטות שבה הבינה המלאכותית יכולה להיות מנוצלת לצרכי טרור, "לפני שהגעתי לכאן, ביקשתי מ- ChatGPT שיסביר לי איך להכין חומר נפץ מאולתר", אמר, וסיפר כיצד באמצעות תמרון השאלות, הצ'אט נתן לו את כל המידע שביקש, בפירוט ודיוק. 

"גוב האריות נולד ממצלמת הסמארטפון, לא בתוך מסגד"

עוד תיאר את ההשלכות הביטחוניות של השימוש בבינה המלאכותית על ידי גורמי טרור: "ארגוני הבטחון המסורתיים נדרשים להתאים את עצמם למצב החדש, שבו כל אדם זועם עם גישה לאינטרנט עשוי להפוך למפגע, בהחלטה של רגע", מאר, וטען כי איראן יודעת לנצל זאת היטב. "גוב האריות, שחוסל בפשיטה של לוחמינו בקסבה, נולד ממצלמת הסמארטפון, לא בתוך מסגד", הוסיף ואמר, והזכיר את הפיגוע בבאר שבע בשנה שעברה, בו נרצחו 4 בני אדם - כתוצאה מהשפעות ההסתה ברשתות על המחבל.

חברי מיליציית גוב האריות

חברי מיליציית גוב האריות צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90

 אולם, ניתן להשתמש בטכנולוגיה גם כדי לגבור על האיומים הללו: "טכנולוגית ה- AI הוטמעה במכונת הסיכול של שב"כ באופן טבעי. זיהינו באמצעות ה- AI מספר לא מבוטל של איומים", סיפר ראש השב"כ  והבהיר כי "על מנת לוודא שה- AI יוביל לאבולוציה ולא לרבולוציה, נצטרך שיתופי פעולה ופתיחות בין ענקיות הטכנולוגיה לגופי הבטחון".

בתוך כך, בר ציין כי ישראל מפתחת "כיפת ברזל" מבוססת סייבר, שתגן על הרשתות מפני תכנים מסיתים ומידע שעלול לפגוע במדינה, כדוגמת שיטות לייצור תחמושת. "כיפת הברזל ששב"כ מפתח בסייבר כבר עושה את צעדיה הראשונים, מערך הבריתות מתהווה וגם הוא נכנס כבר לפעולה. אנו כבר משתפים פעולה עם מספר מדינות משמעותיות בתחום ורואים את כיפת ברזל הסייבר העולמית מתחילה לקרום עור וגידים".

"הבעת הפנים של אשתי הבהירה לי - בשימוש לא נכון ה- AI הוא טכנולוגיה מסוכנת"

לסיכום, סיפר אנקדוטה משעשעת מחייו: "כשנתקלתי לראשונה בכלי ה- AI, קיוויתי שהוא אכן יכול לתת תשובה גם לשאלות הקשות ביותר. ולכן, שאלתי דבר פשוט: "What should I buy for my wife's birthday present?", סיפר. "הצ'ט הציע שאקנה זר ורדים אדומים. עשיתי כמצוותו והגעתי הביתה נרגש, בתקווה שאולי הפעם אצליח להביא את המתנה הנכונה. הבעת הפנים של אשתי הבהירה לי דבר אחד- בשימוש לא נכון ולא מבוקר, ה- AI הוא טכנולוגיה מסוכנת מאין כמותה!"

אילוסטרציה

אילוסטרציה צילום: shutterstock