41 שנים אחרי: ממצאים חדשים התגלו - ועדת חקירה על אסון צור תיפתח

צוות בדיקה של צה"ל, שב"כ והמשטרה קבע כי לאחר שהתגלו ממצאים חדשים, תוקם וועדת חקירה רשמית לבחינת האסון הכבד שאירע בלבנון ב-1982. בראת הוועדה יעמוד האלוף (במיל') אמיר אבולעפיה. באסון הקשה נהרגו 76 אנשי כוחות הביטחון

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 25/06/23 16:42 ו בתמוז התשפג

41 שנים אחרי: ממצאים חדשים התגלו -  ועדת חקירה על אסון צור תיפתח
אסון צור הראשון, 76 הרוגים, צילום: Yossi Zamir/Flash90

בהודעה משותפת של גופי הביטחון הישראלים, הודיעו היום (א') על הקמת וועדת חקירה רשמית לאסון צור הראשון במהלכו נהרגו 76 אנשי כוחות הביטחון. צוות הבדיקה, בראשו עמד אחד מראשי האגפים בשב"כ, קבע כי ממצאים חדשים שלא היו ידועים בזמן האסון מצריכים פתיחת וועדת חקירה רשמית. את המסקנות הגישו חברי הצוות לרמטכ"ל הלוי.

בין היתר, מצאו חברי הצוות ממצאים המחזקים את האפשרות שקריסת המבנה נגרמה כתוצאה מפיגוע חבלני, ממצאים אשר לא היו קיימים בפני ועדת זורע והפרקליט הצבאי הראשי באותה עת. המלצת הצוות שהוגשה ושאומצה ע"י ראשי הארגונים, הינה לפתוח ועדת חקירה רשמית משותפת של צה"ל, שב"כ, ומשטרת ישראל.

אסון צור הראשון, ארכיון

אסון צור הראשון, ארכיון צילום: Yossi Zamir/Flash90

בראש ועדת החקירה המשלימה שתמונה ע"י הרמטכ"ל ובשיתוף עם ראש השב"כ והמפכ"ל, יעמוד אלוף (במיל') אמיר אבולעפיה, והיא תבחן את ממצאי צוות הבדיקה וחומרים נוספים, על מנת לגבש עמדה סופית בנושא.

בעקבות דליפת גז: הממצאים של וועדת החקירה הראשונה

אסון צור הראשון, התרחש בסמוך לסיום מלחמת לבנון הראשונה, בבוקר ה-11 בנובמבר 1982. באסון, בניין הממשל הצבאי בעיר צור שבלבנון קרס לאחר פיצוץ בבניין. באסון נהרגו 76 אנשי כוחות הביטחון הישראליים ועוד 15 עצירים לבנוניים.

הלוי ושבתאי, הודעה משותפת

הלוי ושבתאי, ועדת חקירה משותפת. צילום: Yonatan Sindel/Flash90

לאחר האסון מינה צה"ל ועדת בדיקה בראשות האלוף מאיר זורע, הוועדה קבעה כי האסון נגרם ככל הנראה בעקבות דליפת גז שהתרחשה במבנה, גרסה שמשפחות רבות של הנספים באסון לא קיבלו. עתה עם הממצאים החדשים, נפתחה ועדהת חקירה חדשה, 41 שנים לאחר האסון הכבד.