גורם בפיקוד מרכז על הצבת מחסומים ביו"ש: "זו לא שיטת הגנה נכונה"

יחידה שהמומחיות שלה היא איתור וסיכול טרור בעזרת אמצעים טכנולוגיים מתקדמים החלה לפעול באזור השומרון כחלק מהמאבק בטרור, כך אומר גורם בפיקוד מרכז ל"חדשות כיפה" | על סוגיית המחסומים: "אי אפשר להציב חייל בכל מקום"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 08/06/23 15:21 יט בסיון התשפג

גורם בפיקוד מרכז על הצבת מחסומים ביו"ש: "זו לא שיטת הגנה נכונה"
מחסום באזור חרמש שנפתח ונסגר היום | , צילום: הפורום למאבק על צפון השומרון

רצף פיגועי הירי והמצב הביטחוני המתוח הוביל להערכת מצב שקיים אתמול מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס, בחטיבה המרחבית שומרון, במהלכה סייר עם מפקד החטיבה אל"מ שמעון סיסו ומפקדים נוספים בזירות הפיגועים האחרונים. גורם בפיקוד מרכז הסביר היום (ה') ל"חדשות כיפה" את ההחלטה שהתקבלה על ידי פוקס לאחר הערכת המצב, לפיה יוקם צוות מבצעי משולב בהובלת יחידות מיוחדות ובהכוונה מודיעינית של שירות הביטחון הכללי לשיפור יכולת הסיכול וסגירת מעגל מהירה.

אלוף הפיקוד פוקס ומפקד החטיבה סיסו |

אלוף הפיקוד פוקס ומפקד החטיבה סיסו | צילום: דובר צה"ל

"יחידה שהמומחיות שלה היא איתור וסיכול"

תחילה הקדים הגורם ואמר כי באזור חווארה וצומת הביתות, היו כמה פיגועים קשים שב"מזל" לא היו בהם נפגעים. הסיור אתמול נערך כדי ללמוד ולפצח את מאפייני הפיגועים הללו. בסיום הסיור התקבלה ההחלטה לשלב פעילות של יחידה מסווגת עליה לא ניתן להרחיב כחלק מהמאבק בטרור. "זו יחידה שהמומחיות שלה היא איתור וסיכול. יחידה שיודעת לעשות מארבים מדויקים ולהפעיל אמצעים טכנולוגיים מאוד מתקדמים". 

היחידה תופעל בנוסף לכוחות הביטחון השותף וללא קשר לפעילות המעצרים שמתנהל מדי לילה ביהודה ושומרון. "המשימה שלהם לעבוד עוד יותר חזק, עם השב"כ וגורמי המודיעין. לנתח את דפוסי הפעולה של הפיגועים האחרונים ולנסות לסכל את הפיגוע הבא, ואם לא לסכל אז לפחות למנוע בריחה". לדבריו של הגורם, היחידה שתפעל בצורה מסווגת וגלויה כבר החלה לעבוד באזור חווארה. 

שר הביטחון גלנט בחווארה, בחודש שעבר | ארכיון

שר הביטחון גלנט בחווארה, פברואר 2023 | ארכיון צילום: Erik Marmor/Flash90

"המחסום שם לא היה עוזר לכלום"

בצדו השני של השומרון, 30 ק"מ מאזור חווארה, תושבים מצפון השומרון חסמו מאז אתמול את הצומת שבו נרצח מאיר תמרי הי"ד ומנעו מעבר של פלשתינים. כוחות צבא הגיעו הבוקר לתקן את המחסום שנמצא בכניסה לישוב חרמש וסגרו את השער לכניסת פלשתינים. לאחר פחות משעה המחסום נפתח שוב לתנועת כלי רכב.

לשאלה מדוע נדמה כי צה"ל מתעקש שלא להציב מחסומים בשטח, השיב הגורם כי בחלק מהמקומות יש מחסומים. "איו"ש היא גזרה רחבה ואי אפשר להציב חייל בכל מקום, אין לכך מספיק כוחות, וזו לא שיטת הגנה נכונה. מפקד הגדוד ומפקד החטיבה מקבלים גזרה, מנתחים אותה, נעזרים במודיעין ועל פי הערכת מצב בוחרים מתי להציב חיילים והיכן". 

הנרצח, מאיר תמרי ז"ל

מאיר תמרי הי"ד |  צילום: באדיבות המשפחה

המחסום לא היה מונע את הפיגוע

הדברים קשורים כמובן בכך שחייל שעומד בעמדה בשעות הערב לא יוכל לצאת למעצר בלילה, או לסיור בנקודה מסוימת. "יש מפקדים מצוינים בכל אחת מהחטיבות. הם מסדרים את החיילים שלהם איפה שהם מוצאים לנכון". על הפיגוע סמוך לחרמש הוא אומר: "המחסום שם לא היה עוזר לכלום, אולי לתחושת הביטחון של התושבים. אם המחבל לא יפעל בצומת אחד הוא יפעל בצומת אחר שאין בו חיילים". 

פעמים רבות נשמעים גינויים כנגד מערכת הביטחון שחוששת לפגוע במרקם החיים הפלשתיני כחלק מהמאבק בטרור. אותו גורם עמו שוחחנו אמר בנושא: "בראש סדר העדיפויות שלנו נמצא קודם כל ביטחון האזרחים הישראלים. איפה שצריך לשבש מרקם חיים בשביל זה - נשבש. אבל צריך לזכור ששיבוש מרקם חיים לפעמים מייצר יותר טרור ממה שהיה לפני. אפשר לסגור עיר של 150 בני אדם בגלל אירוע טרור אחד, אבל יום אחרי זה יהיו 30 אירוע טרור בגלל אנשים שלא הלכו לעבודה ובגלל יותר מובטלים".   


(חווארה, ארכיון)