הגיוס, הסיור בקריה והנס הגדול: פרטים חדשים על המחבל שגוייס לחמאס

לאחר שהשב"כ עצר תושב אום אל-פחם שגויס לזרוע הצבאית של חמאס ותכנן לבצע פיגוע באוטובוס באזור חדרה, חושף כתב האישום את הדרך בה גוייס בפייסבוק, הוראות ההסוואה, הסיורים בקריה ולמה הפיגוע לא יצא לפועל

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/05/23 13:51 ד בסיון התשפג

הגיוס, הסיור בקריה והנס הגדול: פרטים חדשים על המחבל שגוייס לחמאס
הערבי הישראלי שגוייס והיעד לפיגוע, צילום: דוברות שב"כ

פרטים חדשים: מוקדם יותר היום (ד'), הותר לפרסום כי בפעילות של שירות הביטחון הכללי, בשיתוף ימ"ר חוף ויחידת הגדעונים (יח' 33) במשטרת ישראל, נעצר לפני מספר שבועות תושב אום אל-פחם בחשד כי בכוונתו לממש פיגוע תופת באמצעות מטען, לאחר שגויס לארגון הטרור חמאס. ב-ynet פורסמו חלקים מכתב האישום החושפים את דרך גיוסו והפעלתו של החשוד.

כתב האישום שהוגש נגד החשוד, חושף פרטים על הדרך בה גוייס ועל חילופי המסרים בינו לבין מפעיליו בארגון הטרור. את החשוד, תושב אום אל פאחם גייסו בחמאס דרך הפייסבוק כשבהמשך יצרו איתו קשר "מומחי הטכנולוגיה" של הארגון. המומחים דרשו ממנו לכבות את מערכות ה-Bluetooth וה-GPS במכשירים הסלולריים בהם הוא משתמש. מומחה הסוואה אחר שיצר איתו קשר, הנחה את החשוד להחליף בגדים לאחר ביצוע הפיגוע.

"בחן את הכניסות למחנה הקריה ואת סידורי האבטחה במקום"

כתב האישום מתאר את ניסיונותיו של החשדו לאסוף מידע על סביבת הקריה בתל אביב לצורך הפיגוע: "בהגיעו לת"א, הנאשם בחן את אזור גשר עזריאלי וקניון עזריאלי, ובהמשך בחן את הכניסות למחנה הקריה ואת סידורי האבטחה במקום. בנוסף, הנאשם בחן מקומות בהם ניתן לשכור אופניים חשמליים, סמוך לקניון עזריאלי, תוך שקילת האפשרות להניח את מטען החבלה בתא האחסון שלהם".

תמונת איצטדיון עירוני עפולה על גביה סימן חצים לעבר פחים בהם ניתן להניח מטענים

תמונת איצטדיון עירוני עפולה על גביה סימן חצים לעבר פחים בהם ניתן להניח מטענים צילום: דוברות שב"כ

עוד עלה בחקירה כי החשוד אסף מידע אודות מיקומים אפשריים לביצוע פיגוע בישראל, בדגש על אתרים ביטחוניים ומקומות הומי אדם ושלח את המידע שאסף לחמאס ברצועת עזה. בסופו של דבר, על פי הנחיות שקיבל מחמאס, בכוונתו היה לממש פיגוע תופת בקו אוטובוס 921 באזור חדרה, והוא אף ביצע מספר פעולות לטובת מימוש הפיגוע טרם נעצר. 

תכנון הפיגוע

תכנון הפיגוע צילום: דוברות שב"כ

הרכב היה נעול, המפעילים לא ענו

"הנאשם תכנן להניח את המטען בתא המטען של האוטובוס, בעודו נוסע בו, כאשר בהמשך הנסיעה, ולאחר שיירד מהאוטובוס, הוא יפוצץ את המטען מרחוק ויגרום למותם של נוסעי האוטובוס", נכתב בכתב האישום. הסיבה לכך שהפיגוע לא יצא לפועל היא שכאשר הגיע לאסוף את המטען, הרכב היה נעול ונסיונותיו של החשוד ליצור קשר עם מפעילו לא צלחו, מה שמנע את הפיגוע הקשה.