מבצע מגן וחץ

מבצע "מגן וחץ" בעזה: כוננות גבוהה בדרום

לאחר פעילות צבאית במהלכה שלושה בכירים מהג'יהאד האסלאמי חוסלו במסגרת מבצע "מגן וחץ", בארץ מתכוננים להסלמה: תושבי העוטף הונחו להישאר בסמוך למרחבים מוגנים ומרכזי החוסן הודיעו על תגבור מענה התמיכה הרגשית | בשעה 19:00 יתכנס הקבינט הביטחוני

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/05/23 07:27 יח באייר התשפג | עודכן בתאריך 09/05/23 11:48

מבצע "מגן וחץ" בעזה: כוננות גבוהה בדרום
בניין שהופצץ בעזה, צילום: Atia Mohammed/Flash90

שבוע לאחר שמעל 100 טילים נורו מעזה לעבר יישובי ישראל, התגובה של צה"ל הגיעה: במהלך הלילה (ג') הודיע צה"ל כי יצא למבצע "מגן וחץ" בעזה, במהלכו חיסל שלושה בכירים מהג'יהאד האסלאמי. התקיפות ברצועה נמשכו גם לאחר החיסולים הראשוניים, וכוחות צה"ל תקפו במתקנים לייצור אמל"ח, מתחמים צבאיים ותשתיות לוגיסטיות של ארגון הטרור. עקב כך בפיקוד העורף פרסמו הנחיות מיוחדות מחשש להסלמה ביטחונית, ומקלטים נפתחו בדרום. הערב בשעה 19:00 יתכנס הקבינט הביטחוני, לאחר שלא כונס לפני המבצע.

בעקבות האירועים הביטחוניים, משרד הבריאות באמצעות עמותת ער"ן הודיע על תגבור מענה התמיכה הרגשית בטלפון ובצ'אט, מרכזי חוסן בדרום הארץ המופעלים על ידי משרד הבריאות ומשרדי ממשלה נוספים ערוכים לקליטת נפגעי חרדה ולמתן תמיכה רגשית.

הוחלט על הכרזת מצב חירום בעוטף עזה

לאחר החיסולים הממוקדים ולאור הערכת המצב, הוחלט על הכרזת מצב חירום בעוטף עזה, מערב לכיש, מערב הנגב, לכיש ומרכז הנגב. הלימודים בוטלו ונאסר על התקהלויות בשטח פתוח של יותר מעשרה אנשים. הנחיות פיקוד העורף המלאות כאן. כמו כן, הוחלט סגירת צירים ואתרים, ומעבר לנסיעה בצירים חלופיים באזורים הסמוכים לגדר המערכת בעוטף עזה. החסימות המלאות כאן.

מעל 40 מטוסים: צה"ל תקף אתרים לייצור אמצעי לחימה ומתחמים צבאיים

בפעילות צה"ל השתתפו מעל 40 מטוסי קרב תקף עשרה אתרים לייצור אמצעי לחימה ומתחמים צבאיים של הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני. מטוסי ומסוקי קרב תקפו אתרים לייצור אמצעי לחימה, בהם סדנאות לייצור רקטות בחאן יונס וכן, אתר אשר שימש גם לייצור רכיבי בטון ששימשו לבניית מנהרות טרור. כמו כן, נתקפו שישה מתחמים צבאיים של הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני, רובם שימשו כמחסני אמצעי לחימה וכתשתיות לוגיסטיות של ארגון הטרור.  בנוסף, נתקפה עמדה צבאית של ארגון הטרור בדרום הרצועה.

בית שהופצץ בעזה

בית שהופצץ בעזה צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90

"אם יהיה צורך נעמיק את התקיפות יותר"

מצה"ל נמסר: "בשלב זה השגנו את מה שהצבנו לנו ליעדים, פגענו במי שהיה נדרש ואם יהיה צורך נעמיק את התקיפות יותר. אנחנו ערוכים לכל תרחיש. קראנו למבצע 'מגן וחץ', הוא מבצע בהגנה ובהתקפה".

"התקיפה המדויקת היא תוצאה של עבודה משותפת איכותית והדוקה של צה"ל עם השב"כ", נאמר. "הכל מתחיל במודיעין מדויק ואיכותי של אמ"ן, עבודת מודיעין והפללה יוצאת דופן של שב"כ ובסוף תקיפה אווירית מורכבת מאוד של חיל האוויר בלב השטח הבנוי".

החמ"ל המבצעי של פעילות צה"ל "מגן וחץ"

החמ"ל המבצעי של פעילות צה"ל "מגן וחץ" צילום:תקשורת שב"כ

עוד נמסר, כי "מדובר על מקצוענות בתכנון ודיוק בביצוע שהביאה להישג המבצעי הזה. זה תכנון בפינצטה, בלב אוכלוסייה אזרחית, חיסול ממוקד בבניין רב-קומות באזור צפוף, שניות בין הפגיעה, חל"ז צפוף מאוד וב-2:00 כל הבניינים נתקפים ושלושת הפעילים מוצאים את מותם".