פרשת הסוהרות: מפקד כלא גלבוע יועמד לדין

פרקליט המדינה הכריע, כי מפקד כלא גלבוע לשעבר וקצין המודיעין בגין עבירות של מרמה והפרת אמונים בעקבות פרשת הסוהרות. האסיר הביטחוני מחמוד עטאללה יועמד לדין בעבירות אונס

חדשות כיפה חדשות כיפה 28/03/23 13:16 ו בניסן התשפג | עודכן בתאריך 28/03/23 13:24

פרשת הסוהרות: מפקד כלא גלבוע יועמד לדין
פרקליט המדינה עמית איסמן, מפקד הכלא יועמד לדין, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

פרשת הסוהרות: פרקליט המדינה, עמית איסמן, החליט לקבל את הערר שהוגש על סגירת התיק בפרשה והורה על העמדתם לדין בכפוף לשימוע של מפקד כלא גלבוע לשעבר, באסם קשקוש, וקצין המודיעין לשעבר של הכלא, ראני באשה. השניים יועמדו לדין בגין עבירות של מרמה והפרת אמונים ואי-מילוי חובה רשמית.

בנוסף, על בסיס החומרים שנאספו במסגרת החקירה שחודשה, החליטפרקליט המדינה על העמדתו לדין, בכפוף לשימוע, של האסיר הביטחוני מחמוד עטאללה, בגין עבירות אינוס ומעשים מגונים בסוהרת א', שהיתה אז בשירות חובה, ובעבירות של מעשים מגונים בשתי סוהרות נוספות.

כלא גלבוע

כלא גלבוע צילום: פלאש 90

הקצינים קיבלו מידע מבוסס בדבר מעשים מיניים אסורים של האסיר

לאחר בחינת חומר החקירה ובכללו החומר החדש שהצטבר, בחינת הטענות שהועלו בערר וקיום מספר דיונים מעמיקים, החליט פרקליט המדינה לאמץ את עמדת כלל הגורמים, לפיה קיים סיכוי סביר להרשעה בעבירות של מרמה והפרת אמונים ואי-מילוי חובה רשמית בעניינם של מפקד הכלא דאז קשקוש והקמ"ן דאז באשה.

מחומר הראיות עולה, כי למרות שקשקוש ובאשה קיבלו מידע מבוסס בדבר מעשים מיניים אסורים של האסיר עטאללה כלפי סוהרות במתקן הכלא, הם נמנעו מדיווח על אותם מעשים, תוך הפרת חובה המעוגנת במקורות חובה שונים שבדין, ולא עשו דבר כדי למנוע פגיעות מיניות נוספות בסוהרות. בכל הנוגע לבאשה, הראיות לימדו כי על אף ששמע שעטאללה פגע מינית בשתי סוהרות לפחות, לא רק שנמנע מדיווח אלא שהחליט להציב סוהרת מסוימת באגף של עטאללה, לפי דרישת האסיר, אגב יצירת סיכון לפגיעה מינית בסוהרת במהלך משמרתה.

עורכת הדין קרן ברק אשר מייצגת את כלל הסוהרות בתיק זה הגיבה להחלטה ואמרה: "אני מברכת את הפרקליטות על ההבנה שגם סגל הפיקוד בכלא גלבוע היה שותף למקרה תוך שהוא מפקיר ומסרסר בסוהרות. יחד עם זאת יש מספר קצינים אשר הצליחו לחמוק ולא אשקוט ואמשיך להילחם על מנת שהפרקליטות תעמיד גם אותם לדין. אני קוראת למקבלי ההחלטות הגיעה העת להקים וועדת חקירה ממלכתית בעניין הסוהרות".

עו"ד קרן ברק, מייצגת את הסוהרות

עו"ד קרן ברק, מייצגת את הסוהרות צילום: באדיבות המצולמת

הפרשה התפוצצה ב-2017

כזכור, בנובמבר 2017, בעקבות תלונה שהגישה סוהרת בכלא גלבוע, פתחה משטרת ישראל בחקירה נגד עטאללה, בחשד לביצוע מעשים מגונים בה ובשתי סוהרות נוספות, בין השנים 2017-2016. בתום החקירה הגישה הפרקליטות לבימ"ש השלום בנצרת כתב אישום נגד עטאללה בגין ביצוע עבירות מין בשלוש הסוהרות. התיק עודנו מתנהל בביהמ"ש.

עו"ד של באשא: "נפריך את הטענות כלפי מרשנו"

מעו"ד אייל בסרגליק המייצג את קצין המודיעין באשא נמסר כי "עד כה אף גורם לא פנה אלינו בהודעה כפי שהוצאה לתקשורת. כך או כך מלכתחילה לא היה מקום לחקור בשנית את קצין המודיעין באשא, ובוודאי לא להגיש נגדו כתב אישום בכפוף לשימוע".

לדברי בסרגליק,  "בפרט הדברים נכונים כאשר התיק בעבר נסגר והוא נחקר בעיקר על כיצד הגיע פלייסטיישן לעטאללה ולא על שום דבר חדש. אנחנו נדרוש את החומרים שעד כה לא קיבלנו בשל החקירה ונפריך את הטענות כלפי מרשנו וצדקתו וחפותו תוכח".