פרקליט המדינה הורה למשטרה לחדש את החקירה בתיק הסרסור בסוהרות

עמית איסמן קיבל את ההחלטה לחדש את החקירה בתיק הסרסור בסוהרות, לאחר המשך העדויות אשר נשמעו בפני ועדת הבדיקה הממשלתית לאירוע בריחת המחבלים מכלא גלבוע | בן גביר: "פתיחת תיק החקירה מעט מידי ואני מקווה שלא מאוחר מידי"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 14/12/21 15:52 י בטבת התשפב

פרקליט המדינה הורה למשטרה לחדש את החקירה בתיק הסרסור בסוהרות
כלא גלבוע, צילום: פלאש 90

פרקליט המדינה, עמית איסמן, הורה היום (ג') למשטרת ישראל לחדש את החקירה בתיק הסרסור בסוהרות. ההחלטה התקבלה לאחר המשך לעדויות אשר נשמעו בפני ועדת הבדיקה הממשלתית לאירוע בריחת המחבלים מכלא גלבוע. תחילה החקירה לא חודשה, לאחר שסברו שלא היה כל חדש בעדותו של מפקד הכלא, גונדר משנה פרדי בן שטרית.

בשעות הערב, נציבת בתי הסוהר רב גונדר קטי פרי, הורתה על פתיחה מיידית של הליך הדחה מנהלי של רב כלאי ראני באשה, קצין המודיעין בכלא גלבוע בתקופת האירוע. החלטת הנציבה גובשה נוכח ההחלטה לפתוח את תיק החקירה, ובין היתר לאור עדויות הסוהרות בתכנית "עובדה" ובפרסומיו של העיתונאי לירן לוי שחשף את הפרשה בערוץ 20 לפני כשלוש שנים והמשיך לעסוק בה עד היום, וכלי תקשורת נוספים. הנציבה עדכנה בהחלטתה את השר לביטחון הפנים בר-לב ובירכה על החלטת פרקליט המדינה לפתוח מחדש את תיק החקירה.

"אין כל בסיס לגל השמועות החדש"

הסוהרים טענו בעבר כי ראני באשה ידע שאחד האסירים מטריד מינית את הסוהרות, אך המשיך לשלוח אותן לאגף לבקשתו. עורך הדין אייל בסרגליק המייצג את הקצין, מסר: "הצטערנו לשמוע, כי במקום להודיע למרשי דבר, יצאה הודעה ראשונית לכתב תקשורת ומשם לשאר הכתבים ואו אז יצאה הודעת הדוברות. בהתנהלות הוגנת ובמדינה מתוקנת ככל שנפתחת חקירה מודיעים לנחקר ולא לתקשורת ואנו נוציא פניה מסודרת לפרקליט המדינה באשר להדלפה זו".

"לגוף העניין - וכפי שציינו בעבר, התיק נחקר נבדק היטב ונסגר. אין כל בסיס לגל השמועות החדש שמונע מגורמים אינטרסנטיים שמוטב היה שלא היו ממשיכים לבחון את הקו הדק בין עבירה פלילית של לשון הרע לבין עוולה אזרחית של לשון הרע כאשר לשניהם משמעויות משפטיות. כך או כך, מרשי, קצין מצטיין ימשיך לעשות את מלאכתו נאמנה ולהגן על בטחון מדינת ישראל והאמת שלו, שהיא היחידה, תצא לאור".

בעקבות ההחלטה להדיח את הקמ"ן מכלא גלבוע הגיב בסרגליק: "באשר להחלטה להדיח את מרשי - מדובר בלא פחות משערורייה. עוד טרם שוחחו עם הקצין ולא אמרו לו דבר וכבר החליטו להדיחו מבלי שהוצגה בפניו כל ראיה או טענה. הדרך להתנהל דרך התקשורת במקום לפנות ישירות לקצין לא תקינה, לא ראויה, ואנו נפעל בדרכים משפטיות לנקות את שמו".

בחודש שעבר במסגרת עדותו של בן שטרית, מפקד כלא גלבוע בזמן הבריחה, מול ועדת הבדיקה, הוא הודה לראשונה: "סרסרו בחיילות חובה על מנת לספק חיילות חובה למחבלים לצרכים מיניים. אירוע הסרסור היה אירוע מכונן".

לאחר חשיפת הפרשה לפני שלוש שנים בערוץ 20, הורה מומי למברגר, המשנה לפרקליט המדינה, לסגור את התיק מחוסר ראיות. שתי סוהרות במתקני הכליאה של שב"ס סיפרו למקורבים כי קצין המודיעין בכלא הכריח אותן לעבור מאגף פלילי לאגף המחבלים, לאחר שאחד ממנהיגי המחבלים בכלא הבחין בהן וביקש אותן – כך חשף לירן לוי, אז כתב הערוץ.

בן גביר: "פתיחת תיק החקירה מעט מידי ואני מקווה שלא מאוחר מידי"

חבר הכנסת איתמר בן גביר אמר בתגובה להוראת הפרקליט איסמן: "פתיחת תיק החקירה מעט מידי ואני מקווה שלא מאוחר מידי. המשטרה הייתה צריכה לנהל כבר מזמן חקירה ולבצע מעצרים. החקירה צריכה להיות ללא טיוח ובלי הנחות סלב. מי שהוביל לכך שסרסרו בבנות שלנו, צריך לתת את הדין ולשבת בכלא".

נזכיר, כי בסוף שבוע שעבר אמר איסמן שיבחן את האפשרות לפתוח מחדש את החקירה. בשיחה עם סטונדטים באוניברסיטת אריאל אמר: "תיאורי החיילות שהוצבו על הנעשה בכלא גלבוע צריכים להדליק נורה אדומה".

"מה שקרה בכלא גלבוע חייב להיבדק. בעייתי עוד יותר אם הסוהרות המוטרדות היו חיילות בשירות חובה. בכוונתי לעשות ביקורת על כל נושא הצבת חיילים וחיילות בשירות חובה במסגרות של המשרד לביטחון פנים - משטרה, שב"ס ומכבי אש. בין היתר נבדוק מה המשימות המוטלות על החיילות והחיילים האלו, המוגנות שלהם בשירות, האם השירות שלהם אפקטיבי. את כל אלה נבדוק גם בעיניים של המשרתים עצמם".

ביום רביעי בשבוע שעבר נפלה הצעת החוק להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית בנושא. ההצעה נפלה כאשר 46 התנגדו ו-41 תמכו. ח"כ אופיר סופר יזם את הצעת החוק אך נתקל בקשיים להשיג תמיכה בקואליציה, לרבות מיו"ר הוועדה לביטחון פנים חברת הכנסת מירב בן ארי.


(דיון על פרשת הסוהרות, תחילת דצמבר)