הושג סיכום בין סמוטריץ' וגלנט: הסמכות לעצור פינויים - של שר הביטחון

לאחר ההתנגשויות בין השרים, הושג סיכום שיסדיר את הסמכויות של שניהם ביהודה ושומרון. רוב הסמכויות נשארו אצל גלנט, כולל פינוי יישובים וזכות וטו על כל החלטה | סמוטריץ' יקבל בקרה על הנעשה וימונה אזרח לסגן מפקד המנהל האזרחי

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 23/02/23 11:54 ב באדר התשפג

הושג סיכום בין סמוטריץ' וגלנט: הסמכות לעצור פינויים - של שר הביטחון
סמוטריץ' וגלנט, הושגו סיכומים, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הושגו סיכומים בין גלנט וסמוטריץ': מאז הוקמה הממשלה, שני השרים התעמתו לא אחת על הסמכויות בנעשה ביו"ש ובאחריות על המנהל האזרחי. לאחר משא ומתן בין שני הצדדים, הושגה פשרה במסגרתה הוסדרו סמכויותיו של השר סמוטריץ' במשרד הביטחון. עם כך, רוב הסמכויות יישארו בסופו של דבר בידי שר הביטחון, לו גם תהיה זכות וטו על כל החלטה בנעשה ביו"ש. סמוטריץ' יקים מנהלת במשרד הביטחון שתאפשר לו בקרה על הנעשה וגם יוכל למנות סגן אזרחי למפקד המנהל האזרחי.

המבנה הארגוני של המנהל האזרחי ביו"ש ישמר כמו שהיה עד כה, למעט מינוי הסגן האזרחי. גם בנושאי מינויי הקצינים, הדבר יישאר בסמכות הרמטכ"ל. בכל הנוגע לאכיפת הבנייה ביו"ש, כולל פינוי מאחזים הסמכויות יישארו בידיו של שר הביטחון בלבד ובכל מחלוקת על פעולה לה יש השלכות ביטחוניות, תהיה לשר גלנט זכות וטו.

ההישג המרכזי של השר סמוטריץ' הוא הקמת מנהלת חדשה בתוך משרד הביטחון בראשה יעמוד מנכ"ל מועצת בנימין לשעבר, יהודה אליהו. בנוסף, סמוטריץ' ימנה סגן אזרחי למנהל האזרחי ביו"ש שיהיה אחראי על כל הסוגיות האזרחיות והוא יהיה כפוף לשני השרים.

יישוב ביהודה ושומרון, ארכיון

יישוב ביהודה ושומרון, ארכיון צילום: Sraya Diamant/Flash90

עיקר הסיכום בין גלנט וסמוטריץ':

  • סמכויות על אכיפת בניה ופינוי מאחזים - ישאר אצל גלנט.
  • סמכויות על פעילות עם השלכות ביטחוניות - ישאר אצל גלנט עם זכות ווטו במקרה של מחלוקת
  • סמוטריץ' ימנה סגן אזרחי למנהל האזרחי
  • סמוטריץ' יקים מנהלת חדשה במשרד הביטחון שתאפשר בקרה על הנעשה ביו"ש
  • מינוי קצינים במנהל האזרחי - בסמכות הרמטכ"ל

כזכור, המתח בין שני השרים הגיע לשיא לאחר פינוי הכרם בשילה בשבוע שעבר. לאחר הפינוי, תקף סמוטריץ' בחריפות את השר גלנט ואמר: "אם לגלנט יש עם זה בעיה הוא מוזמן לשים את המפתחות. אני משוכנע שיש רבים בליכוד ישמחו למלא את מקומו במשרד הביטחון". מאז ניסו השניים להגיע להסכמות כשגם ראש הממשלה נתניהו מנסה לגשר בין השניים, היום ההסכמות אכן הגיעו.