אחרי שהכריע: כך נתניהו מתכנן לפשר בין גלנט וסמוטריץ'

נתניהו הכריע כי הסמכויות האזרחיות ביו"ש יעברו לידי שר האוצר סמוטריץ', בניגוד לעמדת השר גלנט. במטרה למצוא פתרון, הטיל ראש הממשלה על השר לוין וראש המל"ל הנגבי לתווך בין השניים עד למציאת פתרון | הצעת הפשרה של סמוטריץ'

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/01/23 08:17 ד בשבט התשפג

אחרי שהכריע: כך נתניהו מתכנן לפשר בין גלנט וסמוטריץ'
ראש הממשלה נתניהו, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

העימות בין גלנט לסמוטריץ': אמש (ד') דווח כי נתניהו הכריע שהאחריות על המנהל האזרחי ביו"ש תעבור לידי סמוטריץ' בניגוד לעמדתו של שר הביטחון גלנט. עתה מנסה נתניהו להביא לפתרון מהיר של הסוגיה ללא שתהפוך לעוד סערה ולצורך כך גייס את השר יריב לוין ואת ראש המל"ל צחי הנגבי והורה להם להביא לפתרון הסכסוך בין השרים סמוטריץ' וגלנט.

כזכור, בהסכמים הקואליציונים נקבע כי האחריות על נושאים אלה יעברו לידיו של שר האוצר שמתפקד בנוסף גם כשר במשרד הביטחון, אך מאז הקמת הממשלה, מסרב שר הביטחון גלנט בתוקף להעביר את הסמכויות לידי סמוטריץ' בטענה כי למערכת הביטחון יש אחראי אחד.

לוין והנגבי יתווכו בין השניים

עתה יצטרכו לוין והנגבי למצוא פתרון שיביא לסיום המשבר. יש לציין כי לוין תומך בעמדת ראש הממשלה כי האחריות האזרחית ביו"ש צריכה לעבור לידי שר האוצר, מאחר והוא היה נציג הליכוד במשא ומתן מול סמוטריץ' וחתם מולו על ההסכם. בכל מקרה נראה כי לוין והנגבי יצטרכו למצוא פתרון יצירתי על מנת לשכנע את שר הביטחון.

סמוטריץ

סמוטריץ' עם גלנט צילום: ללא

העימות בין השניים, מגיע כזכור, על רקע פינוי המאחז "אור חיים" ביום שישי האחרון שהגיע לאחר ששר הביטחון ביטל את דרישתו של סמוטריץ' לחכות עם הפינוי ושלח את כוחות המנהל האזרחי לפנות את המאחז, דבר שהובילך למשבר רציני. פינוי המאז היה אחד הדברים שגרמו לנתניהו להבין, כי עליו לפתור את המשבר בן השניים כמה שיותר מהר.

הדיון במשרד הביטחון כפי שהובא ב"כאן 11": 

ב"כאן 11" פורסם אמש כי במסגרת הכרעתו של נתניהו כי הסמכויות יעברו לידיו של סמוטריץ', נערך דיון משותף של כל הצדדים. בדיון במשרד הביטחון בו השתתפו נתניהו, גלנט, סמוטריץ', שר המשפטים יריב לוין וקצינים בכירים - היה סוער. 

  • גלנט: "אני שר הביטחון, אין שני מפקדים לצבא".
  • סמוטריץ' ולוין: "מדובר בהסכמים קואליציוניים חתומים".
  • גלנט: "שיחקתם חודשיים מול שער ריק, לא שאלו אותי".
  • נתניהו: "יש היגיון בדברי ההסבר של סמוטריץ'".
  • קצינים בכירים: "להחלטות המנהל האזרחי יש השלכות ביטחוניות, ראוי שיישארו בסמכות שר הביטחון"
  • סמוטריץ' ולוין: "הצעד ישרת את ההתיישבות, ולא יפגע בביטחון. מדובר במעברים, בכבישים, בחקלאות, אין סיבה שהצבא ינהל את ההחלטות האלה".
  • גלנט: "אני מתנגד. זה לא יקרה אצלי".

ההצעה של סמוטריץ'

על פי הדיווח, בשיחה הציג סמוטריץ' את המתווה שעליו סוכם בהסכמים הקואליציוניים והציע שהסמכויות האזרחיות, קרי - המנהל האזרחי בראשות תא"ל פארס עטילה, יהיו תחת אחריותו. מנגד, הסמכויות הצבאיות יישארו אצל מתאם פעולות הממשלה ביהודה ושומרון, האלוף ע'סאן עליאן, וענייני בנייה בלתי חוקית של יהודים ופלשתינים ישארו אצלו גם כן.