גנץ הכריע: ישראל תמשיך להחזיק בגופת המחבל שרצח את בני הזוג כהנא

שר הביטחון החליט להחזיק בגופתו של המחבל נאסר אבו חמיד, זאת בהתאם להחלטת הקבינט בנושא החזקת גופות למטרת השבת השבויים והנעדרים. בהודעת השר נכתב: "דוחה מכל וכל את הטענות השקריות המייחסות לישראל מעורבות במותו"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 21/12/22 09:27 כז בכסלו התשפג

גנץ הכריע: ישראל תמשיך להחזיק בגופת המחבל שרצח את בני הזוג כהנא
גנץ, צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

לאחר הערכת מצב ובהמלצת גורמי הביטחון, החליט הבוקר (ד') שר הביטחון בני גנץ להחזיק בגופתו של המחבל נאסר אבו חמיד, זאת בהתאם להחלטת הקבינט בנושא החזקת גופות למטרת השבת השבויים והנעדרים. בני משפחת הזוג בנימין וטליה כהנא הי"ד שנרצחו על ידי המחבל שמת אתמול בבוקר עתרו אתמול לבג"ץ בדרישה כי יוציא צו שימנע את העברת גופתו של המחבל למשפחתו ובדרישה כי ישראל תחזיק בגופתו כחלק מהמאבק בטרור.

"שר הביטחון דוחה מכל וכל את הטענות השקריות"

בישראל דוחים את האשמות הפלשתינים לפיהן ישראל היא האשמה במות המחבל שמת ממחלת הסרטן. בהודעת דוברות לשכתו של השר גנץ נכתב הבוקר: "שר הביטחון דוחה מכל וכל את הטענות השקריות המייחסות לישראל מעורבות במותו".

עו"ד אופיר שטיינר המייצג את משפחות כהנא ורג'ואן שיקיריהם נרצחו על ידי המחבל אבו חמיד, ברך על החלטת שר הביטחון: "החלטה ראויה, שראוי שתהפוך לנוהל קבוע ואף לחוק. נזכיר, כי מספר פעמים בעבר כבר ניסתה הכנסת לקבוע בחוק שגופת מחבל לא תושב כל עוד יהודים מוחזקים בשבי ארגוני הטרור. ראוי שהממשלה הנכנסת תסיים את הליך חקיקת החוק. יש בכך כדי למנוע את הלוויות הראוותניות ומלבות הטרור, ולחזק את ההרתעה".

אלון שוורצר, ראש אגף מדיניות בתנועת אם תרצו אשר נאבקה נגד שחרורו: "החלטה נכונה של שר הביטחון גנץ. כעת יש להשליך את גופת המחבל לים, שם מקומה, ממש כשם שארצות הברית עשתה לגופת המחבל בן לאדן. מכאן ואילך יש לעצור את כלל החזרת הגופות של המחבלים".

רכבם של בנימין וטליה כהנא הי"ד לאחר הפיגוע בו נרצחו, שנת 2000

רכבם של בנימין וטליה כהנא הי"ד לאחר הפיגוע בו נרצחו, שנת 2000 | צילום: Yossi Zamir/Flash90

"קיים אינטרס ציבורי רב בשמירת גופתו של המחבל"

בעתירה הדחופה אשר הוגשה אתמול כנגד שר הביטחון בני גנץ באמצעות עו"ד אופיר שטיינר ועו"ד חיים בלייכר מארגון חוננו, נכתב כי לווית המחבל עלולה להפוך לאירוע של עידוד טרור אשר יסכן את אזרחי ישראל: "קיים חשש כי המשיבים עלולים להחליט באופן מיידי על השבת הגופה, מבלי לערוך בדיקה מעמיקה אשר לכלל ההשלכות, ואף מבלי לתת דגש מספיק לעמדת המשפחות השכולות. על כן, נדרש גם צו ארעי שיוצא עוד בטרם קבלת תגובת המשיבים ויעמוד בתוקפו עד להחלטה בבקשה לצו ביניים", נכתב בעתירה. 

בעתירתם הסבירו עורכי הדין שטיינר ובלייכר כי החזקת גופת המחבל יכולה להוות קלף מיקוח כנגד ארגוני הטרור: "קיים אינטרס ציבורי רב בשמירת גופתו של מחבל שהיה כה בכיר בארגוני הטרור, לא רק משום מניעת הפיכתו למעין 'קדוש מעונה' בלוויה ראוותנית, אלא גם בשל המשקל שיינתן להשבתו בעסקאות עתידיות מול ארגוני הטרור, בתמורה להשבת בנינו".

"באירועים ממין זה קיים עניין ציבורי בין-לאומי ולכן קיים החשש כי שיקולים של ביטחון הציבור, הרתעה, סבלן של המשפחות השכולות ועסקאות שבויים עתידיות - יידחו כולם בשל הרצון לפעול בחופזה במעין מחווה הומניטרית ה'מצטלמת טוב' בזירה הבין-לאומית. על כן, קיימת דחיפות רבה בקיום דיון בעתירה לגופה, על-מנת לאפשר דיון מעמיק בו יינתן המשקל הראוי לשיקולים האמורים, עובר להעברת הגופה לקבורה ארעית כמבוקש", הסבירו השניים.