בצל תחקיר צה"ל: המח"ט קבע - למרות הערעור החייל יכנס למחבוש

חייל גבעתי שהתבטא פוליטית וקיבל עונש מאסר, התנצל על דבריו והביע חרטה, למרות זאת המח"ט לא הקל בעונשו. בצל האירועים, צה"ל מפרסם תחקיר הנוגע לחיכוך החיילים עם אוכלוסיות אזרחיות

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/11/22 08:00 ו בכסלו התשפג

בצל תחקיר צה"ל: המח"ט קבע - למרות הערעור החייל יכנס למחבוש
החייל, יכנס למחבוש, צילום: עיסא עמרו + טל שגיא

צה"ל מסיק מסקנות בנוגע לחיכוך עם אזרחים: לאחר הסערת החיילים בחברון בהם היו מעורבים חיילים במגע עם אוכלוסיות אזרחיות ומפגינים צה"ל מפרסם את מסקנות התחקיר בנושא. כאמור, הרקע לתחקיר הוא המקרים שפורסמו בהם תועדו שני חיילים, אחד מכה פעיל שמאל קיצוני והאחר מתבטא פוליטית מה שגרר עונש מאסר לחיילים. 

צפו בתקרית בחברון:

לאחר הערעור המח"ט קבע - העונש ישאר

הלוחם שהתבטא בצורה שאינה הולמת הושעה מפעילות מבצעית עד לסיום התחקיר. לאחר שהודה במעשיו, הורשע במסגרת ההליך המשמעתי ונגזרו עליו עשרה ימי מחבוש. אתמול, הגיש הלוחם ערר על תוצאות ההליך. במקביל, בעקבות פגם שנפל בהליך המשמעתי, הוחלט להורות על העמדתו לדין מחדש בפני מפקד חטיבת גבעתי, אשר הרשיע את הלוחם וגזר עליו עשרה ימי מחבוש בבסיס הכליאה הצבאי.

בזמן העמדתו לדין, הודה הלוחם במעשיו, הביע חרטה, ציין כי הוא מבין את חומרת המעשים וקיבל על עצמו את האחריות לביצוע העבירה. המח"ט הסביר ללוחם כי באפשרותו להגיש בקשת המתקה, במסגרתה יישקלו כלל השיקולים, כמקובל. עם זאת מפקד החטיבה אמר לחייל כי באפשרותו לבקש עוד בקשה להקלה בעונש.

התחקיר קובע - תגבור כוחות משטרה ומג"ב באיזורי חיכוך

בתחקיר, שסוכם על ידי אלוף פיקוד מרכז, יהודה פוקס מכתב כי "הגדוד מבצע תעסוקה מבצעית בחטיבה המרחבית יהודה בחודשים האחרונים באופן מקצועי, מבצעי ומוצלח. לפני כניסת הלוחמים לתעסוקה המבצעית, בוצעה הכנה מנטלית ומבצעית, בה הועברו כלל הנהלים באופן מסודר ובוצעו סימולציות. עוד צוין, כי בוצעו שיחות ערכיות בהובלת מפקדי הפלוגות ותדריכים לתרחישים המורכבים על ידי מפקד הגדוד". 

חברון. אילוסטרציה

חברון. אילוסטרציה צילום: Wisam Hashlamoun/Flash90

 "לאחרונה" נכתב בתחקיר, "חלה עלייה בחיכוך בגזרת חברון. בתוך כך, בשבוע שעבר, התקיימה שבת "חיי שרה" במהלכה היו התפרעויות חריגות במרחב. ביום ו', 25 בנובמבר 2022, התגרו אזרחים בלוחמים ואחד מהם שלא נענה להנחיות הלוחם עוכב על ידו. הלוחם הפיל את האזרח והיכה אותו בפניו. לוחם אחר התבטא בצורה שאינה הולמת חייל בצה"ל" כותב התחקיר.

שגיאות החיילים באירוע בחברון

"מהתחקיר עולות מספר שגיאות. הראשונה בהן היא שהלוחמים פעלו תוך שיקול דעת מוטעה והתנהגו בניגוד למצופה, באלימות פיזית ומילולית שלא לצורך. כמו כן, החלטת הלוחם לעכב את האזרח ללא אישור מפקדו מהווה שגיאה נוספת. בנוסף, נכון שיהיה כוח ייעודי המתאים להתמודדות באירועים מסוג זה כגון שוטרי משטרת ישראל או שוטרי מג"ב, דבר שלא בוצע".

על פי מסקנות התחקיר, ההתנהגות האלימה כלפי האזרח פסולה. בנוסף, אסור ללוחם להתבטא בדרך מתלהמת ותוך הבעת עמדה פוליטית ומפקד חטיבת יהודה הורה לטייב את ההכנה ללוחמים לפני ביצוע משימות והנחה כי במוקדים בעלי פוטנציאל חיכוך, תהיה הערכות של כוחות משטרה ומג"ב בהתאם.