"אירוע חמור שניתן היה למנוע": הודח הלוחם שירה בשוגג בסמ"ר נתן פיטוסי ז"ל

תחקיר נפילתו של פיטוסי ז"ל הוצג לרמטכ"ל אביב כוכבי בשבוע האחרון על-ידי מפקד פיקוד המרכז יהודה פוקס | בעקבות התחקיר הוחלט להדיח מלחימה את הלוחם שירה בסמל-ראשון נתן פיטוסי ז"ל, "מאחר ולא עמד בנורמות המבצעיות המצופות מחייל ולוחם בצה"ל"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 02/11/22 12:17 ח בחשון התשפג

"אירוע חמור שניתן היה למנוע": הודח הלוחם שירה בשוגג בסמ"ר נתן פיטוסי ז"ל
סמ"ר נתן פיטוסי ז"ל, צילום: דובר צה"ל

ב-15 באוגוסט 2022, י"ט באב ה'תשפ"ב, במהלך פעילות מבצעית סמוך לכפר שויכה שבמרחב החטיבה המרחבית מנשה, זוהה בטעות סמ"ר נתן פיטוסי ז"ל כחשוד על ידי לוחם נוסף ששמר איתו בעמדה ונורה על-ידו, בעת שחזר לעמדת השמירה, אותה עזב קודם לכן. תחקיר נפילתו של פיטוסי ז"ל הוצג בשבוע האחרון לראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי, על-ידי מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס.

בתחקיר נכתב כי הלוחם היורה הבין שמדובר בטעות בזיהוי, ודיווח על כך למפקדיו שהגיעו למקום. לפיטוסי הוענק טיפול ראשוני על ידי מפקד המחלקה עד הגעת הצוות הרפואי לשטח. לאחר מאמצי החייאה רבים, פונה פיטוסי לבית החולים, שם נקבע מותו.

בתחקיר נמצאו מספר ליקויים כשהמרכזי שבהם הוא פיצול "צמד הברזל". בד בבד, מצויות נסיבות האירוע בחקירה של המשטרה הצבאית, בסיומה יועברו ממצאיה לבחינת הפרקליטות הצבאית. בעקבות מסקנות התחקיר, חודדו נהלי השמירה בדגש על עיקרון צמד ברזל וכללי הפתיחה באש.

הלווייתו של נתן פיטוסי ז"ל

הלווייתו של נתן פיטוסי ז"ל | צילום: Avshalom Sassoni/FLASH90

הרמטכ"ל הנחה על לימוד האירוע ולקחיו בכל הצבא

במקביל לתחקיר הפיקודי, מינה מפקד פיקוד המרכז את אל״ם לירון ביטון כראש צוות מומחים לבחינת הגורמים הישירים, התורמים והעקיפים וגיבוש המלצות למניעת אירועים דומים בעתיד

בעקבות התחקיר, הוחלט לנקוט הליך הדחה מלחימה בעניינו של הלוחם שירה בסמל-ראשון נתן פיטוסי ז״ל, מאחר ולא עמד בנורמות המבצעיות המצופות מחייל ולוחם בצה"ל. הרמטכ"ל הנחה על לימוד האירוע ולקחיו בכל הצבא.

בסיכום התחקיר קבע הרמטכ"ל כי: "מדובר באירוע קשה וחמור שניתן היה למנוע. מהתחקיר עולים ליקויים בנהלים המקצועיים והמשמעתיים המצופים מחיילי צה״ל. המקצועיות וההקפדה על ביצוע הפקודות מאפשרות הן את ביצוע המשימה והן את השמירה על חיי אדם".

מדובר צה"ל נמסר: "צה״ל משתתף בצער משפחת פיטוסי וימשיך ללוותה".