בעקבות הפיצוץ במו"מ: גנץ הנחה את צה"ל להיערך להסלמה בצפון

שר הביטחון הנחה את צה"ל להיערך לתרחיש של הסלמה בצפון הן במאמצי ההתקפה והן במאמצי ההגנה, נוכח ההתפתחויות במשא ומתן על הגבול הימי עם לבנון ואיומיו של מזכ"ל חיזבאללה

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/10/22 17:12 יא בתשרי התשפג

בעקבות הפיצוץ במו"מ: גנץ הנחה את צה"ל להיערך להסלמה בצפון
צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

ראש הממשלה יאיר לפיד עודכן בפרטי השינויים המהותיים החדשים שלבנון מבקשת לעשות בהסכם, והורה לצוות המו"מ לדחותם. גורם מדיני בכיר אמר הבוקר (ה') כי "לפיד הבהיר שישראל לא תתפשר על האינטרסים הביטחוניים והכלכליים שלה בשום אופן, גם אם זה אומר שלא יהיה הסכם בקרוב". לנוכח ההתפתחות במשא ומתן עם לבנון, שר הביטחון, בני גנץ, הורה היום (ה') לצה"ל להיערך להסלמה בצפון.

בהערכת המצב השבועית בראשות שר הביטחון ובהשתתפות הרמטכ"ל, מנכ"ל משרד הביטחון וראש אגף המבצעים, הנחה שר גנץ את צה"ל להיערך לתרחיש של הסלמה בצפון הן במאמצי ההתקפה והן במאמצי ההגנה, נוכח ההתפתחויות במשא ומתן על הגבול הימי.

נסראללה יצטרך להסביר לאזרחי לבנון למה אין להם אסדת גז ועתיד כלכלי

עוד הוסיף הגורם הבכיר כי "ישראל תפיק מאסדת כריש גז ברגע שהדבר יהיה אפשרי. אם החיזבאללה או מישהו אחר ינסה לפגוע באסדת כריש או לאיים עלינו - המשא ומתן על הקו הימי ייפסק לאלתר וחסן נסראללה יצטרך להסביר לאזרחי לבנון למה אין להם אסדת גז ועתיד כלכלי".

נסראללה ב"נאום השיעולים"

נסראללה צילום: צילום מסך מתוך "נאום השיעולים"

בין היתר, אחד מהשינויים אותם דרשו הלבנונים לשנות, הוא ההגדרה המשפטית של "קו המצופים" הביטחוני שישראל הציבה בחוף ראש הנקרה אחרי הנסיגה מלבנון בשנת 2000, כך שבמקום שיוגדר כסטטוס קוו חדש - דבר שיוביל לסיום הסכסוך סביבו - יוגדר הקו רק באופן טכני שישאיר פרצה למחלוקת משפטית עתידית, ולא ינעל את הנושא.

חיזבאללה

חיזבאללה צילום: shutterstock

גנץ: "איננו ששים אלי קרב, אך אנו מוכנים אליו"

שר הביטחון בני גנץ נאם היום בטקס האזכרה הממלכתי לחללי מלחמת יום הכיפורים בהיכל הזיכרון בהר הרצל במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג וראש הממשלה. 

בסיום דבריו התייחס גנץ להסכם הימי: "בימים אלו מקדמת הממשלה הסכם בנושא חלוקת המים הכלכליים ביננו לבין מדינת לבנון שיש לו השפעות כלכליות וביטחוניות, ובהן גם פגיעה באינטרסים של איראן בלבנון ובאזור", הקדים גנץ בנושא.

"בין אם ייחתם ההסכם או לאו, אנו ערוכים להגן על התשתיות שלנו ועל ריבונותנו. אם חיזבאללה יבקש לפגוע בהן – המחיר הצבאי שמדינת לבנון וחיזבאללה ישלמו יהיה כבד מאוד.  איננו ששים אלי קרב, אך אנו מוכנים אליו".