כוכבי לא מגבה: "הלוחמים באירוע אינם ראויים להיות לוחמים"

במהלך פעילות מבצעית של גדוד נצח יהודה תועדו לוחמים כשהם מכים שני פלשתינים. הרמטכ"ל אביב כוכבי: "אירוע האלימות של הלוחמים הוא חמור ביותר, מעורר שאט נפש והוא בניגוד גמור לערכי צה"ל"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 24/08/22 13:15 כז באב התשפב

כוכבי לא מגבה: "הלוחמים באירוע אינם ראויים להיות לוחמים"
חיילי צה"ל, ארכיון, צילום: ארי פולד

לוחמי צה"ל תועדו אתמול ליד טלמון שבבנימין כשהם מכים שני פלשתינים. מבירור ראשוני בלבד שנערך בצה"ל עולה כי במהלך פעילות מבצעית של גדוד 97, נצח יהודה, זיהו הלוחמים רכב חשוד. נוסע ברכב ואדם נוסף עוכבו על ידי הלוחמים שתועדו בשעה שהם מכים ומשתמשים נגד השניים בכוח, שלא לצורך.

התחקיר הראשוני הוצג למפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס והלוחמים הושעו מתפקידם בגדוד ומכל תפקידי לחימה. בעקבות המקרה נפתחה חקירת המשטרה הצבאית, וממצאיה יועברו לפרקליטות הצבאית. 

הרמטכ״ל אביב כוכבי אמר בתגובה לאירוע כי "מדובר באירוע חמור ביותר המעורר שאט נפש והוא בניגוד גמור לערכי צה״ל. הלוחמים באירוע אינם ראויים להיות לוחמים. האירוע יתוחקר ביסודיות על ידי המפקדים וייחקר על ידי המשטרה הצבאית". עוד הוא אמר: "נמצה את הדין עם המעורבים. אין ולא יהיה מקום בצה"ל להתנהגות מסוג זה".

בדובר צה"ל מסרו כי "התחקיר יוצג בהקדם לרמטכ״ל אשר הנחה שהאירוע ולקחיו יופצו וילמדו בכל הצבא".

"חובה לשמור על כבודו של כל אדם באשר הוא אדם"

נזכיר כי לפני כחצי שנה במהלך פעילות מבצעית לסיכול פעילות טרור ולאיתור אמצעי לחימה בכפר ג׳לג׳ליא, עצר כוח צה״ל מגדוד נצח יהודה כלי רכב לבידוק. באחד מכלי הרכב נהג עמאר אסעד בן ה-80, אשר לא נשא עימו תעודה מזהה וסרב לבדיקה. 

על מנת לאפשר את המשך פעילות הכוחות, ובשים לב לחוסר שיתוף הפעולה מצידו, התנגדותו והתפרעותו, הונחה רצועת בד על פיו למשך זמן קצר ונאזקו ידיו. אסעד נלקח לחצר מבנה סמוך, לשם הובאו שלושה פלשתינים נוספים שעוכבו אף הם על ידי הכוח הצבאי.

בתום הפעילות, בחלוף כמחצית השעה, שחררו הלוחמים את הפלשתינים ואסעד שוחרר מהאזיקה. מהתחקיר עולה, כי הכוח לא זיהה סימני מצוקה או סימנים מחשידים אחרים בנוגע למצבו הבריאותי, ועל רקע התנהגותו, הלוחמים סברו כי הוא ישן ולא ניסו להעירו. מספר שעות לאחר מכן התקבל הדיווח על מותו. לפי ממצאים חלקיים מדו"ח הנתיחה, כפי שהועברו על-ידי הפלסטינים, מותו של אסעד נגרם מדום לב.

הרמטכ"ל קיבל את מסקנות התחקיר וקבע כי מדובר באירוע ערכי חמור ביותר ואמר: "עזיבת הכוחות את הזירה והותרתו של אסעד במקום מבלי לוודא את מצבו, מעידה על קהות חושים ומנוגדת לערכי צה"ל ובמרכזם החובה לשמור על כבודו של כל אדם באשר הוא אדם".